Durf anderen mee te nemen in je verhaal

Er zijn momenten in ons leven dat we het extra belangrijk vinden om ons goed uit te drukken, om ons gevoel over te brengen of een publiek mee te krijgen. Denk aan een belangrijke presentatie, een sollicitatiebrief voor een droombaan of een pitch. Bas Mouton is communicatie-expert en laat in negen magiewetten zien die door iedereen kunnen worden toegepast en die helpen om impactvoller en persoonlijker te communiceren. Exclusief voor Manify legt hij dit kort en bondig uit. Wil je meer de diepte in? Check dan ook zeker zijn nieuwe boek ‘Magie in al je communicatie’! 

De essentie: Impactvoller communiceren is zo eenvoudig als IK zeg IETS tegen JOU. In dit eerste artikel leggen we uit hoe je meer ‘JOU’ in je communicatie kunt brengen.

Meer JOU!

Durf anderen mee te nemen: vraag om actie gekoppeld aan een belofte waar het publiek ‘Ja’ op wil antwoorden. 

Magiewet 3: Neem hen mee met ‘Ja’s’

‘Ja’ is verbinding. ‘Ja’ is verandering. Ja-statements vormen een leidraad in je verhaal, ze nemen obstakels weg. Ze geven jouw publiek het gevoel dat jij hetzelfde denkt als zij. Neem in je verhaal daarom stellingen / vragen op waarvan je weet dat het publiek daar alleen maar ‘ja’ op kan antwoorden.

Voorbeelden:
“Ik begrijp dat jullie je zorgen maken over de toekomst.”
“Efficiënt samenwerken vinden jullie belangrijk.”
“Bedrijf X werkt graag met de beste mensen.

Meer IETS

Onderbouw je verhaal met bewijs, ga conflicten niet uit de weg (‘durf de wolf te benoemen’) en schets de toekomst.

Magiewet 4: Voeg bewijslast toe

Om je publiek te overtuigen is het belangrijk de stellingen in je verhaal te onderbouwen met bewijs en voorbeelden. Dit moet een goede mix zijn tussen feitelijk bewijs zoals statistieken en wetenschappelijke bronnen, maar ook bewijs dat de emotie aanspreekt zoals een persoonlijke anekdote, een quote van een belangrijk persoon of het laten zien van een indrukwekkend filmpje.

Voorbeelden:
“Uit onderzoek blijkt dat 85% van de mensen hier wel eens mee te maken heeft” (rationeel)
“Als kind al had ik mijn eigen ‘bedrijfjes’, zo verkocht ik limonade en maakte ik een wekelijks buurtkrantje.” (emotioneel)

Magiewet 5: Ga het conflict niet uit de weg

Zonder de grote boze wolf is Roodkapje een saai verhaal. Een verhaal heeft spanning nodig om te boeien. Als je ergens voor bent, of graag een punt wilt maken, dan is er ook altijd iets waar je tegen bent. Wees niet bang om dit te benoemen, het maakt dat mensen zich met je kunnen identificeren en geeft je verhaal spanning.

Voorbeelden:
“Ik heb wellicht niet de vereiste 5 jaar ervaring, maar ik compenseer dat met X en Y”
“Het is niet goedkoop om ons in te huren”

Magiewet 6: Laat de toekomst zien

Een blik op de toekomst inspireert, daagt uit en maakt nieuwsgierig. Door te vertellen hoe je de toekomst ziet snapt je publiek wat je doel is, waarom je hen wil overtuigen. Dit hoeft niet positief te zijn, je kunt ook vertellen wat het risico is als je publiek niet meegaat met jouw verhaal.

Voorbeelden:
“Over vijf jaar doe je niet meer mee als je niet op social media zit als bedrijf”
“Ik wil bijdragen aan groei en ontwikkeling op gebied X en Y voor deze organisatie, zodat we in de toekomst onze klanten nog beter kunnen bedienen.”

Meer IK

Vertel waarom het voor jou belangrijk is om dit verhaal te vertellen. Wat heb je meegemaakt of geleerd waardoor je nu op dit punt bent? Door iets over jezelf te vertellen maak je echt contact met je publiek.

Magiewet 7: Maak het persoonlijk

Door het vertellen van een persoonlijke verhaal heeft je publiek het gevoel dat ze je een beetje leren kennen. Daar komt bij dat een persoonlijk verhaal altijd uniek is, dus nooit cliché. Kies een persoonlijk voorbeeld dat je verhaal ondersteunt.

Voorbeelden:
“Tijdens een reis door Afrika kwam ik een man tegen die me een wijze les leerde: …”
“Als kind was ik fan van X”

Magiewet 8: Deel je passie

Als je vertelt vanuit je passie ga je stralen zonder daar iets voor te hoeven doen. Ontdek wat je kernovertuiging is, waar jij enthousiast van wordt en voor staat en laat dit terugkomen in je verhaal.

Voorbeelden:
“Ik vind mensen helpen het mooiste dat er is’
“Ik ben hier gaan werken omdat ik vind dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn”

Magiewet 9: Contact

Deze magiewet is vooral van toepassing op mondelinge communicatie en heeft alles te maken met oogcontact. Het kan tijdens een presentatie veilig voelen om over de luisteraars heen te kijken, maar dan zul je nooit echt contact maken. Als je je woorden echt aan iemand in je publiek richt en even afwacht of het aankomt voordat je verder gaat, pas dan ga je een verbinding aan en neem je je publiek mee. Dit lijkt misschien spannend, maar je zult merken als je het probeert dat het veel prettiger is om ‘in gesprek te zijn’ met mensen (al zijn het er veel) dan tegen niemand in het bijzonder te praten.

Magie in al je communicatie van Bas Mouton is verkrijgbaar in alle Nederlandse (online) boekhandels. Naast het boek is er ook de online magie-tool op www.magieinaljecommunicatie.nl, waarmee je inspiratie op kunt doen voor het schrijven van die briljante speech, pitch of brief.