Naar overzicht

A fact-free world? No, thanks!

30 maart 2017 - 3 min. leestijd
Roisin

Bewijs

Relevante trainingen

The Magic Communicator

In deze tijd van ‘fake news’ en ‘fact-free politics’ lijkt het soms wel alsof meningen belangrijker zijn dan feiten. En juist omdat die lijn tussen wat waar is en wat niet onduidelijker is geworden, maakt ‘het feit’ een opleving mee. Live ‘fact-checking’ is bijvoorbeeld een onderdeel geworden van de politieke debatten die we afgelopen maand op TV hebben gezien. In die verkiezingsdebatten werd duidelijk hoe politici met grote precisie juist die feiten kiezen, die hun partij in een goed daglicht stellen of de tegenpartij in diskrediet brengen. Achter alle politieke besluiten zit een publieke emotie of behoefte. Maar als de AOW-leeftijd weer omlaag gaat naar 65 jaar, dan is dat uiteindelijk een ingewikkelde rekensom. Pas als die rekensom klopt, geloven we dat Henk Krol zijn mening kan onderbouwen. Het is dus heel belangrijk om de behoeftes die leven bij je publiek aan te spreken, maar laat dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van je feiten. Zonder een sterke feitelijke onderbouwing is een mening ook maar gewoon een mening. 

Let the dataset change your mindset.” – Hans Rosling

Als het jouw ambitie is om de mindset van mensen daadwerkelijk te veranderen, is het essentieel om ook jouw kijk op de kracht van feiten te veranderen. Verhalen die alleen maar uit een opsomming van feiten bestaan, zijn vaak heel saai. Jij als toehoorder denkt dan alleen maar: ‘wat wil de spreker mij nou eigenlijk vertellen met deze bak data?’. Neem de feiten die jij deelt in je verhalen niet voor lief, maar kies ze zorgvuldig. Ze zijn het fundament van jouw argument – en niet andersom. Feiten stellen jouw publiek in staat ineens een aha-moment te beleven en zaken helderder te zien dan daarvoor. Dat is een cadeau, toch? Maar hoe doe je dat nou? Pak het bij je volgende presentatie nou eens drastisch anders aan. Laat je inspireren door deze ‘fact savvy’ TED-denkers – die hun feiten op een bijzondere manier verzamelen, uitbeelden en gericht inzetten om een ware gedachteverandering bij hun publiek teweeg te brengen. Your data will never be the same again!

David McCandless

Laat je inspireren door David McCandless om je data zo te visualiseren dat die echt een ‘aha-moment’ creëren. Voor jouw volgende verhaal, stel jezelf de vraag die David zich stelt: Wat is eigenlijk het verhaal dat deze cijfers mij vertellen? En hoe kan ik dat verhaal zo weergeven, dat die feiten daadwerkelijk tot hun recht komen en echt iets nieuws laten zien?

Julia Galef

Laat het betoog van Julia Galef je aansporen om de Scout-mindset aan te pakken in jouw onderzoek. Het is juist lastig om, als je al lang met je neus in de feiten zit, onbevooroordeeld naar die feiten te kijken. Julia zegt dat het vasthouden aan jouw eigen nieuwsgierigheid en onbevangenheid, jou gaat helpen om meer echt opzienbarende feiten te kunnen delen waar je publiek meer aan heeft.

Jill Bolte Taylor

En laat je raken door Jill Bolte Taylor, de neurochirurg die zelf een herseninfarct overleefde en harde feiten over het brein combineert met emotionele inzichten van haar persoonlijke ervaring. Kijk goed naar hoe Jill feilloos biologische feiten verweeft in een persoonlijk verhaal en dat verhaal door die feiten relevanter en interessanter maakt voor haar publiek. Het is de gouden combinatie van rationeel en emotioneel bewijs, die haar verhaal een van de meest bekeken TED speeches aller tijden maakt.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.