Naar overzicht

A Grand Opening

04 december 2016 - 4 min. leestijd

Belofte

Als magische communicator ben jij – als het goed is – overtuigd van jouw boodschap. Jij weet exact waarom mensen op jou moeten stemmen, waarom een andere manier van samenwerken veel beter zou werken of waarom ze geld zouden moeten doneren aan dat ene goede doel.

Er is echter één probleem: jouw publiek is nog niet overtuigd.

Waarom zou ik naar jou luisteren?

Als magische communicator heb je een goed voorbereid verhaal. Jouw publiek weet dat echter nog niet. Met name de kritische luisteraar staat niet te springen om jouw verhaal aan te horen. Hoe zorg je er nou voor dat je vanaf minuut één de interesse kunt wekken van jouw publiek? Wat gaat ervoor zorgen dat iedereen op het puntje van z’n stoel zit?

Als coach bij Speech Republic zie ik dagelijks hoe sprekers magie weten te creëren in hun verhaal door op briljante wijze te openen: een politicus die start met een prachtig toekomstbeeld voor 2022, een projectmanager die een compliment geeft aan zijn team of een salesmanager die een pitch begint met een persoonlijk verhaal. Hoe sterk deze openingen ook zijn, er wordt bijna nooit een helder antwoord gegeven op de vraag in de hoofden van het publiek: ‘Wat kom je brengen? Wat hebben wij hieraan?’.

Het antwoord hierop is de zogenoemde openingsbelofte. Een openingsbelofte is jouw cadeau aan je publiek om te zorgen dat zij hun oren spitsen voor jouw boodschap.

Een antwoord op de wereldproblematiek

Een briljante – en een beetje gekke – openingsbelofte die ik als voorbeeld wil geven, is de immens populaire TED Speech van gamedesigner Jane McGonical. Zij is ervan overtuigd dat de mensheid ervan profiteert als er meer gegamed zou worden. Een beter voorbeeld kan ik niet bedenken: de spreker is overtuigd, het publiek bij lange na nog niet. Stel dat McGonical meteen was begonnen met het bespreken van de voor- en nadelen van gamen, had ze haar publiek zeer waarschijnlijk niet om weten te krijgen. Ze begon haar verhaal echter met zo’n ijzersterke openingsbelofte, dat het publiek op het puntje van hun stoel zat:

‘If we want to solve problems like hunger, poverty, climate change, global conflict, obesity, I believe that we need to aspire to play games online for at least 21 billion hours a week, by the end of the next decade.’

Stel dat ze alleen de ‘21 billion hours’ had genoemd, wat zou haar publiek dan wel niet gedacht hebben? Juist doordat McGonical een verband weet te leggen tussen gamen en het oplossen van diverse voorbeelden van wereldproblematiek trekt ze de aandacht van haar publiek en zijn ze nieuwsgierig naar de rest van haar verhaal.

Wat kom jij brengen?

Er is natuurlijk een kleine kans dat ook jij het podium pakt om je publiek te overtuigen van de voordelen van gamen, maar je hebt het publiek zeker wel wat te bieden. Zijn er bijvoorbeeld oudere mensen die recht krijgen op verbetering in de zorg als er op jou gestemd wordt? Levert de nieuwe manier van samenwerken meer tijd op voor andere, leukere projecten voor jouw team? En als je publiek geld doneert, hebben ze daar zelf dan ook iets aan?

Geef je publiek een reden om 5, 10 of 30 minuten naar jou te luisteren. Zorg dat je publiek op het puntje van z’n stoel zit door een spannende openingsbelofte te formuleren. Stel jezelf de vraag: ‘Wat kom ik brengen? Welk cadeau heb ik voor mijn publiek?’. Dat cadeautje moet natuurlijk wel zo leuk zijn dat je publiek het niet terugbrengt naar de winkel. Want een goed begin…

 

Wil je meer weten over het creëren van magie tijdens al jouw communicatiemomenten? Bestel dan ons boek ‘Magie in al je communicatie’ of laat je informeren over de trainingen van Speech Republic.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.