Naar overzicht

A (not so) random act of kindness

06 september 2017 - 3 min. leestijd
Maartje

Persoonlijk

Nooit verstuur ik kerstkaarten. Ik stuur wel talloze appjes in minstens zoveel app-groepen, maar een kaartje heb ik nooit gestuurd. Tot ik vorig jaar deze treffende reclame van PostNL zag, die mij na jaren van kaartloosheid anders deed besluiten.

Ik zag het alleen niet zitten om er meteen 50 te moeten schrijven en versturen of, nog erger, kaarten te sturen met de standaardtekst ‘Fijne feestdagen & een gelukkig nieuwjaar!. Daar kom ik als Speech Republic coach natuurlijk niet mee weg 😉

Nee, ik besloot het anders te doen. Ik kocht 5 kaarten en stuurde die naar een aantal mensen met wie ik in dat jaar iets ontroerends had beleefd of iemand die ik heel erg dankbaar was. Op hun kaarten schreef ik waarom ik ze zo bijzonder vond en waarom ze zoveel voor me betekenen. Het was best spannend om dat zo op papier te zetten, moet ik bekennen. Het zijn woorden die vaak gedacht, maar zo zelden gezegd worden.

En als ik die lijn doortrek, dan gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat dit misschien nog wel meer geldt in het zakenleven. We denken vaak positieve dingen over bijvoorbeeld onze klanten of leveranciers, we beleven mooie momenten met ze in de samenwerking, die we vervolgens maar zelden delen voorbij dat moment. Je krijgt misschien al snel het gevoel als je die klant wil complimenteren of wil teruggeven wat de samenwerking voor jou betekent, dat die klant daar helemaal niet op zit te wachten en het misschien zelfs wel nep of gelikt overkomt. Maar ik heb nieuws voor je: dingen komen alleen nep over, wanneer ze daadwerkelijk nep zijn.

Onze eigen schroom zit dus soms nog het meeste in de weg als je magie wilt bereiken. Ik voelde die schroom ook weer even toen ik die kerstkaarten schreef, maar ik kreeg ook direct bewijs waarom ik me daar vaker overheen zou moeten zetten. De reacties waren zo warm en mooi, dat ik dacht ‘what took me so long?’.

Als jij sales doet, dan weet je dat het aller- aller- aller belangrijkste is dat jouw klant zich echt gezien en gehoord voelt. Dat betekent dat je niet alleen hun hulpvraag ziet en die benoemt, maar ook dat je hun USP’s en hun kracht benoemt. Iedereen die hard werkt, heeft de behoefte dat die inzet en kwaliteiten worden gevierd. En dat is niet alleen aan de directeur van dat bedrijf. Jij hebt ook een relatie met jouw klant en je kunt die relatie versterken wanneer jij vaker durft te zeggen wat jij zo gaaf vindt aan jullie samenwerking. Je weet hoe het voelt om een compliment te krijgen – hoe fijn en aanmoedigend is dat?!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.