Naar overzicht

Big ideas have small beginnings

21 juni 2018 - 6 min. leestijd
Marle

Relevante trainingen

Business as UNusual

Hoe maak je een strategie sticky en uitvoerbaar?

Stel: jij wilt een strategiewijziging doorvoeren in jouw organisatie of ervoor zorgen dat jouw team de bestaande bedrijfsstrategie beter gaat uitdragen. Je wilt niet alleen dat ze weten wat de (nieuwe) strategie is, maar ook dat ze deze kunnen doorvertalen naar en toepassen op hun eigen dagelijkse werkzaamheden. Jij kunt tenslotte niet altijd overal aanwezig zijn om te adviseren wat ze moeten doen als er keuzes moeten worden gemaakt. En keuzes worden elke dag op elk niveau gemaakt: ‘Besteed ik dit half uur aan het binnenhalen van een nieuwe klant of het onderhouden van de relatie met een bestaande klant?’, ‘Is het van belang dat dit product zo snel mogelijk op de markt komt of moeten alle bugs er eerst uitgehaald zijn?’, ‘Ga ik alles op alles zetten om een klant tevreden te houden of moet ik de uitgaven zo laag mogelijk houden?’. Een goede strategie, die goed verteld en vertaald wordt naar de dagelijkse vragen op de werkvloer, kan houvast bieden in het maken van deze soms lastige afwegingen. Grote verandering zit immers in de som van kleine dingen.

Dus hoe zorg jij voor die houvast? Wat kan jij doen in je communicatie om ervoor te zorgen dat de strategie van jouw organisatie tot leven komt én werkbaar wordt in de hoofden van de mensen met wie je samenwerkt?

We werken op dagelijkse basis met leiders op alle niveaus om dit soort vragen tastbaar en concreet te beantwoorden. Naast onze eigen IK-IETS-JOU methode haal ik veel inspiratie uit hedendaagse original thinkers zoals de populaire Gebroeders Heath. Zo las ik laatst het boek Made to Stick. Zij zeggen in a nutshell: de uitdaging is om de kern van jouw strategie om te zetten in één boodschap die simpel, maar tegelijkertijd betekenisvol is. Want zo’n boodschap heeft als voordeel dat hij niet alleen beter blijft ‘plakken’, maar vooral dat mensen ook in staat zijn om zelfstandig beslissingen en keuzes te maken op basis van die boodschap. En dat is precies wat je wilt: dan zet iedereen uiteindelijk stapjes in dezelfde richting en kom je als organisatie in beweging!

Leer van tegeltjeswijsheden…

Maar hoe maak je die vertaalslag? Bruikbare inspiratie is dichterbij dan je denkt. En meer cliché dan je denkt. Want wat is bij uitstek simpel verwoord en toch heel betekenisvol? ‘Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht.’ Inderdaad, een spreekwoord! Een aansprekend, simpel en compact zinnetje dat het principe ‘kies liever voor iets kleins waar je zeker van bent, dan voor iets groters wat onzeker is’, praktisch vertaald. Een spreekwoord is bij uitstek makkelijk te onthouden, maar nog belangrijker is dat spreekwoorden richting geven: ze helpen mensen om individuele beslissingen te nemen in een omgeving met gedeelde morele normen. Spreekwoorden zijn als het ware vuistregels voor individueel gedrag. Dat maakt ze betekenisvol.

Terug naar de werkvloer

Het is de moeite waard om de bedrijfsstrategie in een zinnetje te vatten dat als simpele vuistregel kan dienen voor je collega’s. De gebroeders Heath ontmoetten ooit Hoover Adams, de oprichter van het enige dagblad in de VS met een dekkingsgraad boven de 100%: elk huishouden in het stadje Dunn in North Carolina koopt gemiddeld 1,12 exemplaren van de Dunn Daily News. Pretty impressive… (of de echtparen in Dunn kunnen slecht delen). Adams’ strategie voor dit succes was simpel: het nieuws moet uitsluitend lokaal zijn. Op zichzelf niet wereldschokkend. Hij had deze strategie echter vertaald in één zinnetje, een mantra: names, names, names. Want hij wist: een lokaal suffertje gaat nooit concurreren met de New York Times, maar een inwoner uit Dunn kan alleen in de Dunn Daily News lezen waar zijn buren mee bezig zijn. De beste man is inmiddels overleden, maar Adams zag er 40 jaar lang persoonlijk op toe dat er elke dag zoveel mogelijk namen van inwoners in zijn krant stonden. Zijn collega’s konden ondertussen zelf keuzes maken met het mantra in hun achterhoofd. Kies ik de foto van de mooie zonsondergang op het kerkplein of een saaie foto van 6 mensen rond een vergadertafel? Die laatste dus, want dan kun je zes namen vermelden in het onderschrift. Adams vond de kern van zijn strategie en wist die vervolgens op een simpele en betekenisvolle manier te communiceren naar zijn collega’s.

Dus wat kan jij hier nou mee? Als jij een verandering in werkwijze of denkwijze wil propaganderen, moet jij dus de eerste zijn die die verandering toegankelijk en toepasbaar maakt. Daag jezelf dus uit: als jij die strategie zou moeten vangen in een simpele, yet meaningful zinnetje of vuistregel a la names, names, names, hoe zou dat dan luiden?

Oefening:

  1. Schrijf in 10 zinnen op waar volgens jouw de strategie over gaat.
  2. Schrijf nu in 5 zinnen op waar volgens jou de strategie over gaat.
  3. Schrijf nu in 1 zin op waar volgens jou de strategie over gaat.
  4. Kijk nu eens naar die zin en kijk of je hem nog 1 slag concreter kan maken: lukt het je om die zin als een praktisch uitvoerbaar advies te formuleren?

Ik ben benieuwd waar je bij uit bent gekomen en wens je veel sticky strategieën toe!

Ben je naarstig op zoek naar jouw zinnetje? We helpen je graag op een hele leuke manier jouw strategie concreet en toepasbaar te communiceren naar je collega’s. Klik op de link van de training hiernaast voor meer informatie en inspiratie!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.