Naar overzicht

Change the game

26 februari 2018 - 6 min. leestijd
Roisin

HULDE!

Aan iedereen die ooit een project heeft geleid, die ooit gestopt is met roken, die ooit een kind op tijd naar school heeft gekregen ondanks de tantrum om 08.15 uur, die ooit wilde afvallen en het gewoon is gelukt, die ooit een carrièreswitch heeft gemaakt of die ooit zijn of haar huisgenoot zover heeft gekregen om EIN-DE-LIJK die afwas zelf op te ruimen…

Hulde aan jou! Want het is jou gelukt om verandering teweeg te brengen. Bij jezelf, of bij een publiek dat daar misschien niet op zat te wachten… En we’ve all been there: mensen in beweging krijgen, dat is geen kleinigheidje!

Wij mensen zijn nu eenmaal onwijze gewoontedieren. Als ik die 3 kilo toch werkelijk eens kwijt wil, zal ik toch ook echt het aantal stukjes pure chocola dat ik mezelf elke dag als toetje toesta, moeten terugdringen van 4 naar 2 (want 1 stukje is gewoon niet haalbaar, laten we wel realistisch blijven!). Het is juist in deze case-study dat mijn eigen zwakheden weer pijnlijk duidelijk worden: ik volg veel vaker mijn instinct of mijn gewoonte, in plaats van dat ik mijn ratio volg. En dat is irritant, want die ratio weet het in sommige gevallen wel echt beter.

 

Aard van het beestje

In ons dagelijks leven op werk is het eigenlijk niet anders. Op het moment dat jij een heel goed idee hebt, waar jij je collega’s of je klanten of je baas voor aan boord wil krijgen, dan heb jij ook daar te maken met wezens die maar ten dele handelen op basis van logica (hoewel we onszelf en elkaar natuurlijk aan de lopende band wijsmaken dat dat niet zo is).

En iedereen die weleens een steengoed idee heeft gepitcht met ogenschijnlijk waterdichte argumenten en die toch een ‘nee’ te horen kreeg, die weet dat in sommige, hardnekkige gevallen argumenten niet de doorslag gaan geven. Als je ooit een huis of auto of veel te dure handtas hebt gekocht, dan weet je: het moet ook echt goed ‘voelen’.

 

Begin bij hen

Als jij een verandering in je hoofd hebt, waarvan jij echt vindt dat jouw omgeving zich bij aan moet sluiten, dan is het zaak om bij een cruciaal punt te beginnen: je publiek. We hebben vaak de neiging om bij weerstand juist nog dieper in onze eigen verandering te duiken, om nog meer argumenten te verzamelen waarom juist ons idee zo goed is! En dat is logisch: bij weerstand zijn we gewend ons te wapenen. Maar er is nog een andere route, eentje die je sneller bij je doel brengt: de route van radicaal vanuit je publiek gaan denken en door hun bril naar jouw idee te leren kijken. Dat gaat jou namelijk helpen om je idee te vertellen in de taal van je publiek. And that will change the rules of the game!

 

Oefening: Van A naar B

Men neme: een verandering. Bedenk iets dat jij wil bereiken, een verandering die jij teweeg wil brengen. Bedenk vervolgens wie voor deze verandering jouw belangrijkste publiek is dat jij mee moet krijgen, maar welke nog (lang) niet zo enthousiast is als jij. Ga hier eens even goed voor zitten. Stel je eens voor: jij bent voor een dag die persoon of dat publiek. En in die hoedanigheid denk en voel je van alles ten opzichte van de verandering die jij zelf zo graag wil inzetten. Doe eens alsof je in het brein van jouw belangrijkste publiek kruipt – voor inspiratie kan ik de tekenfilm “Inside Out” hiervoor aanraden – en schrijf op wat er allemaal in je opkomt. Wat denkt deze persoon of deze groep mensen over jouw verandering? Waar maken ze zich zorgen over? Waar worden ze eigenlijk heel blij van? Waar zijn zij zelf mee bezig? Zitten we hierop te wachten? Waarom wel/niet? Ondervraag jezelf en noteer alles. Dit is wat wij ‘moment A’ noemen – alles wat er leeft bij jouw publiek op het moment voordat jij je publiek hebt meegenomen met jouw verhaal.

Vervolgens, nu je net zo lekker in de stoel van je publiek zit, ga je ook eens bedenken wat je zou willen dat zij gaan denken nadat jij hen hebt (toe)gesproken. Dit noemen we ‘moment B’ – wat denken en voelen zij anders ten opzichte van jouw verandering, na het horen van jouw verhaal? Welke gedachteverandering heb jij teweeg gebracht en wat is in the best case scenario het effect van jouw verhaal op het denken en handelen van jouw publiek? Duik hier ook helemaal in en schrijf het allemaal op.

Nu heb je twee lijsten met gedachten en gevoelens die leven bij je publiek: een lijst met hun startpunt (A) en een lijst met hun gedroomde eindpunt (B). Deze lijsten vertegenwoordigen de leefwereld van jouw publiek waar jij jouw verandering aan moet gaan koppelen. Het is jouw doel om met jouw verhaal jouw publiek van A naar B te krijgen.

Nu je weet waar jouw publiek is op A is het voor jou vooral zaak om de neiging te weerstaan om je lijst met argumenten nog langer te maken. Durf in plaats daarvan bij je publiek te beginnen: wat kan je tegen hen zeggen dat aansluit bij hun A moment? En welke gedachtestapjes moeten zij afleggen om naar jouw B te komen? Kijk eens met nieuwe ogen naar jouw verandering en durf veel eerder en veel radicaler te beginnen waar jouw publiek is. Dan zul je sneller de klik krijgen en zul je voelen dat het jou lukt om, stapje voor stapje, jouw verandering in te zetten.

En voor de verandering kan ik je aanraden: DO try this at home! 🙂

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.