Naar overzicht

Contact is de sleutel

18 september 2015 - 4 min. leestijd
Jurko

Contact

Waarschijnlijk ken je dit gevoel: je wilt nog even snel een paar belangrijke mailtjes versturen en ineens is er geen goed werkende WiFi verbinding. Of, erger nog: je zit midden in een telefoongesprek en ineens wordt je gesprek onderbroken door een vriendelijke mevrouw die vermeldt dat ‘uw gesprek om technische redenen is verbroken’. Dat zijn momenten waarop je je laptop of telefoon het liefst uit het raam wilt gooien.

Onze samenleving draait om verbinding en het is super frustrerend als die verbinding er niet is. Zonder verbinding hebben we geen licht, kunnen we niet bellen en e-mailen en dat is toch wel waar het grootste gedeelte van ons werkende en ook ons privéleven van aan elkaar hangt: contact. Het is superhandig en fijn als het er is, maar ook heel vervelend en onhandig als het ontbreekt.

And then there was light!

Een collega bij Speech Republic vertelde laatst dat zij in haar huis onder de trap een hok heeft. In het begin was de kast nog netjes en werd hij keurig ingericht, maar na verloop van tijd kwam de klad erin en kon ze er niets meer vinden. Iedere keer als ze iets zocht wat ze nodig had moest ze langs dozen met kerstspullen het benodigde voorwerp gaan zoeken tussen de stofzuiger, de verdwaalde schaatsen en de badmintonrackets. Het hielp niet mee dat de lamp die de kast zou moeten verlichten al een hele tijd stuk was. Ze vertelde supertrots hoe ze ondanks haar niet zo technische aanleg ervoor had gezorgd dat het peertje uiteindelijk toch weer was gaan branden omdat ze ervoor had gezorgd dat ze de twee draadjes die los van elkaar hingen op improvisorische wijze aan elkaar had gedraaid. Ze had letterlijk contact gemaakt.

Het licht aanzetten tussen jou en je publiek

We kunnen blijkbaar niet zonder contact en verbinding. Maar hoe gaat dat op de werkvloer, tijdens gesprekken en presentaties? Voelt het dan voor jou of je echt contact hebt met de mensen om je heen zoals je dat hebt met je vrienden in de kroeg, of voelt het contact tussen jou en je publiek en gesprekspartners als twee losse draadjes? Dat is minstens zo frustrerend als wanneer wifi- of telefoonverbindingen niet werken. Eén ding is zeker: als je een verhaal vertelt, een presentatie geeft of een vergadering voorzit; je vertelt een verhaal nooit voor jezelf. Het is dus van belang dat je je realiseert dat contact, verbinding tussen jou en je publiek, de basis is van alles wat jij als communicator doet. Jouw persoonlijke kwaliteiten: jouw humor, jouw creativiteit, jouw doelgerichtheid, jouw empathie komen makkelijker tot leven als er in de basis contact is tussen jou en je publiek. Contact gaat vooraf aan wat je zegt en blijft over als je uitgesproken bent en jouw publiek nadenkt over wat je net gezegd hebt.

In de meeste gevallen trainen we onze klanten bij Speech Republic daarom als eerste op contact. Wil jij morgen ook gaan experimenteren met het maken van (nog meer) contact?  Dan is het leuk om vanaf nu bijvoorbeeld echt de tijd te nemen om te zien hoe jouw verhaal en boodschap aankomt bij de ander. Begrijpt de ander wat je zegt? Is hij of zij het ermee eens of verdient het toelichting? Ga je te snel en kun je aan de ander zien dat hij al na twee zinnen was afgehaakt? Kijk naar je publiek en zie of jouw boodschap bij hen geland is.

Het praat nu eenmaal veel makkelijker als het licht tussen jou en je publiek aan is!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.