Naar overzicht

Creativiteit gezocht!

27 mei 2016 - 5 min. leestijd
Roisin

Actualiteit

Manier #1 – A wealth full of stories right there in your pocket!*

“Ik heb geen inspiratie vandaag…” Boehoe. Niet aanstellen! Het valt namelijk best mee. Een van mijn grootste kunsthelden, Pablo Picasso, zei: “Inspiration exists, but it has to find you working.” Inspiratie treft je zelden als een donderslag bij heldere hemel, maar komt vaker voort uit associatie, of als reactie op iets wat je ziet, maakt of ervaart. Jij moet dus zelf het eerste balletje opgooien. De grootste inspiratiebron is je eigen leven, die we tegenwoordig volledig vastleggen op van die handige smartphones. Pak je telefoon en kijk eens naar je foto’s op Facebook of Instagram: welke foto zorgt direct voor een glimlach op je gezicht? Bedenk eens of je die foto kunt integreren in je verhaal. Wat is jouw persoonlijke verhaal achter die foto? Verzin er een korte anekdote bij en verwerk die in je verhaal om je punt kracht bij te zetten. Zo sla je twee vliegen in één klap: je maakt je verhaal persoonlijker én die anekdote zorgt wederom voor een glimlach op je gezicht. Dat is ook nog eens een mooi cadeautje voor je publiek!

Manier #2 – To trigger your imagination, first study your fascination

Wat is jouw favoriete TV serie? Of je favoriete boek of film? Waarom vind je het verhaal zo goed? Waarom word je zo geïnvesteerd in de hoofdpersoon? Deze fascinatie kun je gebruiken! Koppel het eens aan jouw verhaal. Misschien kun je het ombuigen tot een compliment voor je publiek, omdat je veel positieve eigenschappen van jouw favoriete personage in hen terugziet. Misschien kun je wel een hilarische vergelijking maken tussen de gebeurtenissen in de serie en die van jouw klant. Have fun! Jouw fascinaties uit je privéleven kun je inzetten om je zakelijke communicatie een stuk kleurrijker te maken!

Manier #3 – Step away from the desk – Right now!

Begin jouw voorbereiding niet – ik herhaal: niet – met een PowerPoint. Die sheets komen later wel. De eerste stap van de voorbereiding wordt dit keer 20 minuten uit het raam staren, of 20 minuten wandelen. Als je je maar bezig houdt met één enkele vraag: “Wat zou jij willen veranderen in de wereld van jouw publiek met jouw verhaal?” Ga voor de verandering eens ongegeneerd dagdromen over die verandering! Hoe ziet hun wereld er nu uit? En hoe wil jij dat die wereld er over een jaar uit ziet? Pas wanneer je dat in je hoofd een beetje hebt uitgestippeld, schrijf je die dingen op en zoek je er beelden bij voor in je PowerPoint presentatie.

Manier #4 – To think Outside of the Box, first study the inside like you’re Sherlock Holmes

Als jij een verandering voor ogen hebt die je aan de man wilt brengen, heb je een context nodig. Kijk eens goed om je heen: wat is de status quo? Welke gewoontes, werkwijzen en aannames, die eigenlijk best maf zijn, zou jij graag veranderen in jouw werkveld? Hoe beter en vollediger je die status quo in de smiezen hebt, hoe relevanter jouw verhaal als antidote wordt. Denk eens aan die nieuwe manier van werken die je voor ogen hebt en schets een paar scènes voor jezelf: hoe werken jullie op dit moment precies? Wat voor handelingen en processen zie jij om je heen gebeuren? Wat is daar eigenlijk raar of grappig aan? Beschrijf ze zeer gedetailleerd. Hoe preciezer jij de pijnpunten of contradicties van vandaag kunt laten zien aan je publiek in jouw verhaal, hoe preciezer je ook kunt zijn in je oplossing.

Manier #5 – Zet je verwondering AAN

Gooi meteen de belemmerende gedachte overboord dat jouw verhaal perfect moet zijn om impact te maken. Laat ook meteen maar los dat jij de perfecte spreker moet zijn om impact te maken. Zoals een klant mij laatst zei: ‘Barbie is ook maar saai.’ Een belangrijke voorwaarde voor het ontwikkelen van je meest creatieve zelf is de speelruimte die je jezelf gunt in het onderzoek naar jouw boodschap. Je hoeft met jouw verhaal niet de wereld te redden, je hoeft niet origineel te zijn, je hoeft niet vernieuwend te zijn en je ideeën hoeven al helemaal niet belangrijk te zijn. De gedachte ‘Mijn verhaal moet echt briljant zijn!’ voedt alleen maar de irrationele angst om te moeten presteren en blokkeert. Beantwoord juist eens de vraag: ‘Waar ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar?’ Dit voedt je creativiteit en geeft ruimte om te associëren en te onderzoeken. Zet tijdens de voorbereiding van je presentaties je verwondering aan. Verwonder je over je omgeving, over kunst, over een gek filmpje op Facebook, over een gewoonte op werk die eigenlijk best grappig is of over het bedrijfsverhaal van jouw klant. Wat valt jou op? Wat zie jij? Gebruik dat eens als startpunt van jouw verhaal. Koppel die verwondering aan de wereld van je publiek en je voorziet hen van een nieuwe, verfrissende blik op bepaalde zaken: jouw blik.

* Verwijzing naar Steve Job’s iPod marketing line: “a 1000 songs in your pocket!”

Beeld: Family House

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.