Naar overzicht

De kracht van details

17 oktober 2018 - 4 min. leestijd
Jurko

Actualiteit

‘God is in de details’

Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) was een toonaangevend Duits-Amerikaans meubelontwerper. Hij stond bekend om zijn precieze gebruik van glas, staal en natuursteen. Hij werkte onder het mantra God is in the details. Een bouwwerk krijgt zijn magie door de details. Bij magische communicatie is dat net zo.

Er was eens…

Jij kent vast iemand die geweldige verhalen kan vertellen. Iemand die jou met zijn of haar woorden kan meenemen naar een andere wereld. Misschien is het een grootouder, een buurvrouw of een vriendin. Voor mij is het mijn vader. Vroeger maakte ik lange boswandelingen met hem. Hij vertelde mij dan altijd verhalen over Lientje: een denkbeeldig, jong meisje dat in de bomen leefde. Mijn vader vertelde die verhalen zo uitgebreid en uitvoerig, dat ik vurig geloofde in het bestaan van Lientje. Daar in die grote eik bij de Alexanderlaan in Apeldoorn, woonde vanaf toen altijd een meisje dat Lientje heette. De verhalen van mijn vader brachten mij totaal in vervoering.

De kracht van het detail

Eén van de redenen waarom mijn vaders verhalen zo’n indruk op mij achterlieten, waren de details. Hij beschreef alles zó perfect, dat ik er meteen een voorstelling van kon maken in mijn hoofd. Het is de kracht van het detail die ervoor zorgt dat iemand niet alleen luistert naar een verhaal, maar soms helemaal meeleeft. Je begrijpt dat je die kracht niet alleen in kinderverhaaltjes hoeft te gebruiken. Als jij als salesmanager een product wilt verkopen, kun je gebruik maken van een hele gedetailleerde omschrijving van het product en van de toegevoegde waarde die het heeft voor de klant. De klant kan zich dan gemakkelijk een voorstelling maken van hoe het is om dat product daadwerkelijk te gebruiken.

Op het moment dat je een speech houdt over een duurzamere leefomgeving, is je publiek er waarschijnlijk wel bij gebaat om een paar gedetailleerde voorbeelden te krijgen van wat jij met ‘een duurzame leefomgeving’ bedoelt. Als jij het doel hebt om jouw team te enthousiasmeren over een nieuw project, helpt het waarschijnlijk als je ze in detail vertelt wat dat project hen kan opleveren. Zo maak je het beeldend! Als de verteller inzoomt op een aantal belangrijke details en de luisteraars daarin meeneemt, gaat het publiek het verhaal écht beleven en zo komt een boodschap over.

‘Less is more’

De kracht van het detail brengt echter ook een gevaar met zich mee. Een andere beroemde uitspraak van van der Rohe is: Less is more. Niemand zit te wachten op een verhaal waarin jij oeverloos blijft vervallen in de kleinste details. De vraag is dus: wanneer gebruik je de kracht van het detail? Het antwoord daarop is: wanneer het relevant is. Maar hoe weet je dat? Laten we een experiment doen:

  1. Neem jouw favoriete boek of film in gedachten;
  2. Bedenk drie verschillende levenslessen die je uit de film of het boek kunt halen;
  3. Bedenk hoe je aan een publiek zou uitleggen waar het boek of de film over gaat;
  4. Stel jezelf de vraag: hoe anders wordt die samenvatting, als ik er een andere les uit punt 2 aan zou koppelen?

De kans is groot dat de samenvatting van het boek of de film elke keer anders is, als je er een andere levensles aan koppelt. Wat jij uiteindelijk bij je publiek teweeg brengt, ligt aan de details die je met ze deelt. Met andere woorden: wat wil je bereiken met je verhaal? Welke verandering wil je teweegbrengen in de hoofden van jouw publiek? Welke details mogen dan niet ontbreken?

Schilder met woorden

Zorg dat je niet te uitgebreid spreekt, blijf kort en bondig met je woorden. Less is more! Schilder met je woorden, want God is in the details. Zo zul je bij het publiek bereiken wat je met je verhaal voor ogen had.

Wanneer jij met de kracht van het detail experimenteert, zou het zomaar kunnen dat jouw verhaal tijdens een vergadering, presentatie of pitch een stuk magischer wordt.

Succes!

Beeld: Tom Gowanlock

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.