Naar overzicht

De kunst van authenticiteit

12 november 2015 - 4 min. leestijd
Jurko

Passie

‘Ik wil graag authentiek overkomen’ is een wens die wij vaak horen in de trainingsruimte. Dat authentiek overkomen is nog best een dingetje. Het is namelijk heel simpel maar toch ook wel best lastig, blijkt in de praktijk.

Echt en oorspronkelijk

In het woordenboek staat het woord authentiek gedefinieerd als ‘echt’ en ‘oorspronkelijk’. En daar zit meteen het grootste probleem. Want ‘echt’ en ‘oorspronkelijk’ overkomen is niet iets wat je kunt doen. Authentiek overkomen is een bijproduct van datgene wat je doet.

In de trainingsruimte bij Speech Republic maken wij het als trainers regelmatig mee dat een spreker volledig zichzelf wordt op het podium. Zijn of haar prachtige, introverte, creatieve, extraverte, enthousiaste, brutale en empathische zelf.

Je leest het al: eigenlijk is authenticiteit het grootste containerbegrip dat er bestaat omdat het voor iedereen wat anders inhoudt. Soms ontstaat het doordat iemand echt contact maakt met de persoon waar hij het tegen heeft, waardoor de spanning verdwijnt en hij of zij meer zichzelf durft te zijn. Een andere keer durft een spreker echt het hete hangijzer te benoemen en voelt hij of zij zich ineens krachtiger. Er zijn talloze ingangen die ervoor kunnen zorgen dat een spreker meer als zichzelf gaat overkomen en ‘authentiek’ overkomt op zijn publiek.

Eén van de negen magiewetten

Één van de belangrijkste ingangen tot ‘echt’ zijn is misschien wel het volgende: een verhaal vertellen waar je zelf gepassioneerd over bent. Passie is één van de negen magiewetten waar we bij Speech Republic mee werken om meer magie in je communicatie te krijgen. En daar hoef je geen Obama, Steve Jobs of Nelson Mandela voor te heten. Passie is van iedereen en voor iedereen en je kunt het in ieder verhaal stoppen wat jij vertelt, in welke situatie dan ook.

Een bankdirecteur die enorm gepassioneerd was over cultuurverandering binnen de bank ging pas écht authentiek vertellen toen hij zijn passie voor duiken als analogie gebruikte. Net als iemand uit de jeugdzorg die zijn passie voor contact met mensen in zijn boodschap durfde te verwerken (‘We moeten stoppen om ‘over’ deze jongeren te praten, we moeten contact maken!’) of een politica die een ingewikkeld politiek verhaal over het bewerkstelligen van veranderingen in de democratie uiteindelijk kort samenvatte (‘Ik wil graag gewoon een open gesprek waarin ik vragen kan stellen totdat het echte verhaal op tafel komt!’).   

Passie? Dat komt straks wel

Passie is vaak simpel, het geeft je energie en brengt leven in je boodschap. Passie gaat over jouw drijfveren. Als je daarmee contact maakt ben je authentiek aan het vertellen, terwijl je daar helemaal niet mee bezig bent. Toch is het heel logisch dat die passie soms verdwijnt door bijvoorbeeld werkstress, deadlines, privé-zorgen en tijdgebrek. Redenen zat om nu even niet gepassioneerd te kunnen zijn. Eerst even een aantal to-do-lijstjes afmaken, die vergadering nog even doen, eerst even de boel op orde zetten en dan pas is er rust om na te denken over zoiets als passie. De vraag is: waarom niet nu?

Oefening

Kijk nu eens in je agenda en bekijk je volgende belangrijke afspraak. Misschien heb je een sollicitatie staan, een belangrijke meeting of telefoongesprek.

Vraag je nu het volgende af: ‘Waarom is dit eigenlijk belangrijk voor mij?’ Laat het antwoord kort zijn: ‘Deze vergadering is belangrijk voor mij omdat …’

Geef net zolang antwoord op de ‘waarom-vraag’ totdat je ook echt begint te voelen waarom de sollicitatie, de meeting of het telefoongesprek voor jou van belang is.

Voel je het verschil? Ben je enthousiaster dan dat je daarvoor was? Dan is de kans groot dat je dichterbij je passie bent gekomen! Het goede nieuws is dat je je passie dus eigenlijk helemaal niet hoeft te zoeken. Hij is vaak duidelijk aanwezig, je hoeft je er alleen maar weer even opnieuw mee te verbinden. En als jij communiceert vanuit jouw unieke passie dan ben je per definitie authentiek!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.