Naar overzicht

De Mythes rond het Podium: mythe 3

07 november 2016 - 3 min. leestijd
Monique

Passie

Hoe denk jij over het podium?

Het loont de moeite om jouw eventuele vooroordelen over het podium te onderzoeken. Wellicht zijn er wat ideeën over het podium die jou soms nog tegenhouden om daar écht jouw verhaal te vertellen, ‘ja’ te zeggen op die vraag om die belangrijke presentatie te geven of de lead te nemen in een pitch. Misverstanden dus… niks meer en niks minder. Hier is de derde blog van Speech Republic Coach Monique in de reeks ‘De Mythes rond het Podium’.

Mythe 3. “Maar ik hoef alleen maar een update te geven.”

In mijn vorige blog vertelde ik al over het gebruik van volgeschreven PowerPoints en dumping content: het gevoel dat er een bak aan informatie over jou als publiek heen wordt gestort. Maar ook zonder PowerPoint ligt het gevaar van dumping content op de loer… Een andere grote verleiding is de vraag van een collega of manager of jij een ‘update’ wil komen geven. Van een project, van wat je de afgelopen 6 maanden gedaan hebt of hoe de cijfers er momenteel voor staan. Nou, dat kun jij best even komen vertellen. Wat is het probleem? Nou, stel, je wordt uitgenodigd bij een vage kennis om lekker een gezellig avondje vakantiefoto’s te komen bekijken. Ze heeft een kaart van 2000 GB volgeschoten en er een mooie slideshow voor op haar flatscreen van gemaakt. Honderden foto’s van haar vakantie op Kreta. Wat, sta je niet meteen te springen om op de uitnodiging in te gaan? Wat raar! ?

Je had er bij moeten zijn…

Toch worden veel presentaties op die manier gehouden. Maar voor jouw publiek ben jij die vage kennis en jouw project is als de vakantie op Kreta waar wij zelf niet bij waren. Wij staan niet op de foto… Het creëert het gevoel van ‘je had er bij moeten zijn…’.

Zorg dat jouw publiek op de foto komt te staan. Dat doe je als volgt:

  • Welke uitdagingen kwam je tegen tijdens het werken aan je project? Welke lessen kan jouw publiek daar uit leren?
  • Vertel niet alleen wat je de afgelopen 6 maanden hebt gedaan, vertel ook wat je de komende 6 maanden wil gaan doen – en welke hulp jij van jouw publiek kan gebruiken.
  • Wat is jouw visie bij de cijfers? Welke invloeden spelen een rol bij het stijgen of dalen? En wat zouden wij als publiek kunnen doen om deze cijfers positief te beïnvloeden?

 

Zo maak jij van elke uitnodiging om een update te geven een kans om jouw visie het podium te geven en zo leiderschap te tonen. En ben je werkelijk inspirerend voor je publiek!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.