Naar overzicht

De toekomst motiveert!

30 oktober 2015 - 5 min. leestijd
Jurko

Actie

Krap een half jaar geleden stonden op het oude kantoor van Speech Republic in de Theaterfabriek twee enorme kartonnen borden met daarop foto’s van stoffen, kleurcombinaties, meubels en inspirerende teksten. Plaatjes van gave graffitischilderingen op muren en moderne lampen boven antieke tafels met Andy Warhol-achtige kunstwerken op de achtergrond. Tussen de kriskras geplakte plaatjes hingen in groot lettertype uitgeprinte plaatjes van wijken uit New York; Harlem, Manhattan, Brooklyn. Alleen het kijken naar de moodboards werkte prikkelend op het gemoed van de trainers.

Een paar kilometer verderop stond een saai kantoorpand in Amsterdam-Zuidoost dat van binnen en buiten aandeed als een Oostblok-achtig overheidspand uit de jaren ’70; de toenmalige binnenhuisarchitect had zich voornamelijk laten inspireren door verschillende tinten grijs. Het loshangende systeemplafond in combinatie met het versleten rode tapijt zorgden ervoor dat de ruimtes in niks leken op een inspirerende trainingsruimte.

Onze collega trainer Roisin, de binnenhuisarchitecte van ons nieuwe speech-huis, had een plan. De moodboards gaven ons een idee hoe ons toekomstige trainingspaleis eruit zou gaan zien. Er was een visie! Iedere trainer die een blik wierp op het moodboard in de Theaterfabriek haalde opgelucht adem; ‘Aha…zo gaat het dus worden!’. Roisin spiegelde ons de toekomst voor en dat zorgde ervoor dat wij als Speech Republic trainers snapten waar we met z’n allen letterlijk naartoe zouden gaan. Of we nu gordijnen op moesten hangen of naar de IKEA op shoptocht werden gestuurd; we wisten waar we het voor deden. Een blik op het moodboard was letterlijk een blik in de toekomst. En die blik motiveert!

Imagine: Alleen wij kunnen dat zeggen!

De mens is er als enigst wezen op deze aardbol toe in staat om zich een voorstelling van de toekomst te maken. Jij kan als lezer van deze blog bijvoorbeeld bepalen waar je volgend jaar met je vrienden op vakantie wilt gaan en daar nu alvast naar handelen door geld apart te zetten of een reisgids te kopen. Je kunt bepalen dat je volgend jaar graag wilt trouwen en dat het dan wel nodig is om binnenkort je vriendin of vriend ten huwelijk te vragen. Wat je nu doet bepaalt je toekomst en wat jij wilt in de toekomst bepaalt wat je nu doet.

Waar ben je zonder visie op de toekomst?

Bij Speech Republic is de toekomst in bijna alle trainingen een onderwerp van gesprek. Want jij kunt de toekomst wel voor je zien, maar het is nog belangrijker dat de mensen die je daarvoor nodig hebt dat ook kunnen. Want als jouw vriend of vriendin een ander toekomstbeeld heeft dan jij wordt het huwelijksaanzoek ook lastig. Laat staan als je een hele afdeling, een hele gemeente of een heel bedrijf wilt meekrijgen in een verandering die super belangrijk is met betrekking tot de toekomst die jij voor ogen hebt. Een helder beeld van de toekomst zorgt ervoor dat je een gezamenlijk doel hebt. Een stip aan de horizon.

Paint the future

So what to do? Het moodboard dat onze collega Roisin zorgvuldig had samengesteld deed blijkbaar zijn werk. Ze bracht letterlijk de toekomst in beeld en dat werkte super motiverend. Hetzelfde geldt voor jou. Bij Speech Republic laten we mensen vaak schilderen met woorden. Je publiek gaat jouw toekomstbeeld pas voelen als je het hen laat zien! Praat niet ‘over’ de toekomst maar neem je omgeving mee ‘in’ de toekomst door het hen echt te laten zien! Beschrijf die prachtige plek waar je samen met je vrienden wilt gaan duiken in geuren en in kleuren en de kans is groter dat iedereen mee wilt. Beschrijf aan je collega’s hoe jij wilt dat je afdeling functioneert over 5 jaar. Beschrijf in detail aan je geliefde hoe je samen oud wilt worden en de kans op een ‘ja, ik wil’ wordt ietsje groter. Je omgeving gaat gewoon eerder met je mee als jij hen laat zien waar het naartoe gaat. Als we dan als enige wezens op aarde zijn die de toekomst kunnen bepalen is het zonde om het niet te doen!

Oefening: Kies een situatie in de toekomst waarin je je publiek als zijnde je vrienden, je collega’s of je team wilt meenemen. Besluit voor jezelf wanneer deze situatie is. Dat kan zijn over een jaar, of over vijf jaar of misschien wel twintig jaar. Sluit je ogen en visualiseer dat moment op die dag in de toekomst. Gebruik je zintuigen. Hoe ziet het eruit, welke geluiden hoor je, wat voel je, welke geur ruik je? Ga al je zintuigen langs totdat je het hele plaatje voor je hebt. Heb je de toekomst voor je gezien? Dan ben je klaar om jouw foto van de toekomst te delen!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.