Naar overzicht

De zoektocht naar originaliteit

20 december 2018 - 2 min. leestijd
Beerd

We willen allemaal interessant en relevant blijven. We lijken soms allemaal op zoek te zijn naar ‘The Next Big Thing’, de nieuwe verbeterde formule en die ene originele verrassing voor onze geliefden. In een wereld waar iedereen op zoek is naar nieuwe, unieke ervaringen en producten is dat nog niet zo makkelijk! Voor je het weet beland je in je zoektocht naar het nieuwe met zijn allen op datzelfde unieke plekje op Bali.

Bestaat ‘origineel zijn’ wel?

Toen ik nog in de wetenschap werkte, vroeg ik mij vaak af hoe ik nog iets nieuws kon bijdragen. Er was immers al zoveel over mijn onderwerp geschreven. Ik zag studenten hier ook vaak mee worstelen. Zelf vond ik altijd geruststelling in de woorden van Mark Twain: There’s no such thing as a new idea. (…) We simply take a lot of old ideas and put them into a sort of mental kaleidoscope. We give them a turn, and they make new and curious combinations.’

Het nieuwe en originele zit volgens Twain dus in het combineren van bestaande dingen. Door die een ‘twist’ te geven, ontstaan er weer nieuwe en interessante combinaties. De originaliteit zit hem dan in de handelingen van diegene die verzamelt, vervormt en kijkt. In jouw eigen observatie, selectie en uiting dus. Zoals Thé Lau, de zanger van The Scene, ooit zei: ‘Alles is al een keer gezegd en geschreven. Alleen nog niet door mij.’

Een persoonlijke touch

Ga in je zoektocht naar originaliteit dus niet te veel op zoek naar nieuwe dingen buiten jezelf. Kopieer ook zeker niet één-op-één wat je bij een ander ziet werken. Wees nieuwsgierig naar wat bij jou persoonlijk een snaar raakt. Gebruik dát om elk al duizend keer herkauwd idee nieuw leven in te blazen. Zit daarin niet de kracht van een sterke cover? Geen kopie van het oude, maar een toevoeging van een persoonlijke touch. Zoals bij deze unieke cover van het nummer ‘Rocket Man’ van Elton John?

In communicatie is spreken vanuit jezelf de snelste weg naar originaliteit. Het is immers aan jou hoe je die 26 letters die ons allemaal ter beschikking staan rangschikt. Neem een idee op, onderzoek waarom het voor jou waarde heeft, geef er je eigen woorden aan en voilà: het is helemaal uniek, origineel, nieuw en van jouwzelf geworden!

Relevante trainingen

Thought Leadership

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.