Naar overzicht

De zomergroet

26 juli 2016 - 4 min. leestijd

Actualiteit

Het is zomer. Tijd voor even helemaal niks. Misschien ben je totaal ‘on track’ voor je plannen en targets dit jaar, misschien heb je nog een goeie slag te slaan. Hoe dan ook, het is nu even tijd dat je een pas op de plaats kunt maken. Tijd dat je op je lauweren kunt rusten en met een glas wijn en Franse, Italiaanse of misschien wel Hollandse kaas, kunt vieren dat je weer veel hebt geleerd het afgelopen jaar.

Summertime and the living is easy

Het is niet alleen prettig om even stil te staan, het is bijzonder nuttig om terug te blikken: hoe beter jij kunt omkijken en leren van je successen van afgelopen jaar, hoe beter jij kunt uitrusten voor de maanden die nog komen gaan. Vanuit dat idee – het idee dat jij door reflectie op en het vieren van jouw successen, jouw eigen bron van inspiratie kan zijn – willen we je uitnodigen om een inheemse traditie te omarmen die eeuwenoud is. Een traditie die mensen over de hele wereld al veel hernieuwd inzicht en motivatie heeft gebracht.

We dare you to a game of Dragon Dreaming

De Aboriginal cultuur wordt al sinds haar ontstaan overgedragen door verhalen, die worden uitgewisseld tussen Aboriginal stammen. Tijdens deze ontmoetingen tussen stammen worden verhalen over de geschiedenis van hun voorvaderen, de schepping van de wereld – ‘the Dreamtime’ genoemd – uitgewisseld. Australische antropologen ontwikkelden een manier van denken die haar oorsprong kent in de eeuwenoude gebruiken van de Aboriginals.

Het heet Dragon Dreaming. De vier fases herken je vast wel uit het projectmanagement in onze Westerse wereld: Dromen, Plannen, Doen en Vieren. Maar wat ze down under nou anders doen: ze beginnen niet met Dromen, en ook niet met Plannen. Ze beginnen met Vieren. En voordat je jouw planning en to do list voor het najaar gaat maken, willen wij je uitnodigen om deze zomer nou eerst eens even heel erg veel te vieren en te dromen.

Zo werkt het…

  1. Celebrate good times, come on! (Kool & the Gang)

Trek een fles wijn open – oké, dit is geen vereiste maar het viert zoveel makkelijker.

Ga eens mijmeren over alle dingen die jij dit jaar hebt bereikt, geleerd, gezien, ervaren: welke dingen wil je echt even VIEREN? Op welke case of project ben je echt heel trots en waarom precies? Schrijf ze op, of liever: deel alles wat je wilt vieren hardop, met wie dan ook je die fles wijn deelt. Alleen vieren: dus geen “ja, maar”, geen nuances, geen “had ik maar”. Alleen het pure antwoord op de vraag: ‘Wat wil jij vieren?’.

  1.  Those who stop dreaming are lost. (Aboriginal Proverb)

Dan mag je DROMEN. Van al het moois dat je hebt gezien en geleerd: wat wens je jezelf of je bedrijf nog toe? Van welke absolute Best Case Scenario’s droom jij? En dan mag je echt even ver voorbij je to do list: waar zou je het eind van dit jaar op willen toasten? Welke ervaring hoop je nog te krijgen de komende maanden? Welke klant wil je binnenhalen, welke supergave ideeën wil jij nog werkelijkheid maken? Hoe ziet dat eruit? Ook hier: niks geen draken, geen beren op de weg. Dromen die vrij zijn van praktische bezwaren gunnen jou veel meer denkruimte.

  1. Have a plan. (Bear Bryant)

“Begin het met einde in zicht”, dat zei Stephen Covey al. Now that you know where you’re going, PLAN eens de grote stappen daar naartoe. Welke stappen zou jij moeten zetten over een maand om die droom werkelijkheid te maken? En over twee maanden? En in december? Zet jouw piketpaaltjes vast uit, zodat je de route die je af hebt te leggen na de zomer helder voor ogen hebt.

  1. If you can dream it, you can DO it. (Walt Disney)

En pas helemaal aan het eind van je zomervakantie, ga je DOEN. Maar nu nog niet. Nu ga je filosoferen over jouw dromen en ga je jouw behaalde successen vieren. Zodat jij écht weer even weet wat je kan, wat je wil en hoe je daar wilt komen.

 

Speech Republic wenst jou deze zomer de mooiste dromen, plannen en bovenal de mooiste verhalen toe!

Geniet & proost!

Het Speech Republic team

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.