Naar overzicht

Drie manieren om magie te creëren

02 maart 2017 - 3 min. leestijd
Jurko

Conflict

Passie

Actie

Relevante trainingen

Taking the Stage

Ieder gesprek, vergadering of presentatie heeft de potentie om magisch te worden zodra je er meer IK, meer IETS en meer JOU in stopt. Stap in de schoenen van deze TED sprekers en laat je inspireren.  

Meer IK – Deel je Passie

Vanuit welke overtuiging vertel jij jouw verhaal? Waarom ben jij perfect voor die functie of waarom moeten mensen geld doneren? Als jij het verschil wilt maken zul je moeten delen waarom jij er in gelooft.

Neem een voorbeeld aan Hans Rosling – ook wel ‘the man who made data sing’. Heb je zelf helemaal niks met cijfers? Vind je grafieken saai? Laat je dan vooral inspireren door deze TED Talk. Je zult merken hoe aanstekelijk passie kan zijn. Rosling was dol op cijfers en grafieken. En om de simpele reden dat hij zelf enorm blij werd van de getallen, word je dat als kijker ook.

Vanaf 3:15 zie je hoe hij echt losbarst als de statistieken in beweging komen.

Meer IETS – Zoek het Conflict op

Benoem het conflict in je verhaal en zorg ervoor dat je je publiek echt wakker schudt. Dat is soms nodig om je publiek te raken. Je bent ergens voor, dus ben je ook ergens tegen. Geef je verhaal urgentie en scherpte door er niet omheen te draaien en het conflict juist te benoemen.

Kijk eens hoe televisiekok Jamie Oliver gelijk bij aanvang van zijn TED Speech het conflict keihard weet te benoemen: ‘Sadly, in the next eighteen minutes when I do our chat, four Americans that are alive will be dead from the food that they eat.’

Al in de eerste paar tellen grijpt hij het conflict aan om zijn publiek wakker te schudden. In die next eighteen minutes zoekt Oliver nog veel meer het conflict op met zijn Amerikaanse publiek. In essentie vertelt hij dat praktisch iedere ouder zijn eigen kinderen zó ongezond laat eten dat ze vroegtijdig zullen overlijden. Dat doet pijn.

Leer van Jamie Oliver hoe sterk het is als je het conflict durft te benoemen.

 

Meer JOU – Durf een Actie te vragen

Welke concrete actie vraag jij van jouw publiek? Zonder een oproep tot actie is magische communicatie niet mogelijk en is de kans groot dat jouw verhaal dumping content is. Dus wat wil je dat jouw publiek anders gaat doen? Formuleer een helder, actiegericht statement om verandering aan te moedigen.

Neem een voorbeeld aan Sheryl Sandberg. Sandberg is COO bij Facebook. Zij pleit voor meer vrouwen aan de top. Als de vrouwen in haar publiek net zo succesvol willen zijn als Sandberg, moeten ze drie dingen doen: ‘Sit at the table’, ‘Make your partner a real partner’ en ‘Don’t leave before you leave.’

Sandberg laat haar vrouwelijke publiek precies weten welke drie actiegerichte stappen kunnen helpen om succesvol te kunnen zijn.

 

Laat je inspireren door deze TED grootheden en deel jouw passie, durf het conflict te benoemen en durf altijd om een actie te vragen! Are you ready to create some magic? 

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.