Naar overzicht

Dromen zijn geen bedrog!

16 mei 2016 - 5 min. leestijd
Roisin

Actualiteit

I Have a Dream! Oh no, wait.. You have a dream!

Eén van de gaafste, meest uitdagende dingen die jij als spreker kunt bereiken, is je publiek meenemen naar de toekomst. Je kunt met gebruik van woorden en beelden je publiek meenemen naar een plek die nu nog niet bestaat! Niets is spannender dan niet alleen de stip op de horizon te benoemen, maar écht even samen op die stip te gaan staan.

Een toekomstbeeld werkt echter alleen goed, als het een toekomstbeeld is waar jouw publiek ook echt heen wil. Dat is nog best een uitdaging, want het is nu eenmaal veel makkelijker om te vertellen wat jij wilt in de toekomst, dan wat jouw publiek zou willen.

Glazen bol?

Als Speech Republic Coach krijg ik wel eens te horen dat mensen het lastig vinden om voor anderen te denken. Hoe weet je nou wat voor toekomst jouw publiek voor ogen heeft? Stel je voor dat je dat beeld helemaal verkeerd invult! Mijn vriend Peter voelde laatst precies die frustratie, toen ik hem hielp bij het voorbereiden van een belangrijke presentatie. Hij zei: “Jeetje, hoe moet ik nou weten waar mijn publiek van droomt? Dat is toch voor ieder persoon anders? Ik heb geen glazen bol in huis!”

Het grappige is, dat ondanks dat het een gok is, het niet zo heel moeilijk is om common ground te vinden. Makkelijker dan je misschien zou denken. Een deelnemer van onze 4-daagse training ontdekte hierover iets moois tijdens een sessie. Zij was met haar bedrijf bezig een stadswijk een totale facelift te geven en ze had daar de steun van bedrijven en van de gemeenteraad voor nodig. Voor haar voelde het alsof er tussen haar droombeeld voor de wijk en het droombeeld van haar publiek, nog een enorme kloof zat. Na dieper onderzoek over haar drijfveren en wensen, en die van haar publiek, kwam ze erachter dat hun droom in essentie hetzelfde was: ze wilden allebei dat het gebied een transformatie door zou maken en een bruisende stadsregio zou worden. Het enige verschil was eigenlijk dat zij al wat verder in het denkproces was dan haar publiek en dat zij wellicht onorthodoxe oplossingen bood. Ken je de uitspraak: “tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren”? Zij was allang de wetten en praktische bezwaren voorbij, in tegenstelling tot haar publiek. Toen ze haar publiek liet weten dat zij het met hun toekomstbeeld eens was, was de kloof opeens verdwenen.

Mooi verpakt eigenbelang

De droom gaat in essentie over een mogelijke, positieve vooruitgang waar jouw publiek blij van wordt. Waar jouw publiek blij van wordt, is misschien iets anders dan wat jij voor ogen had. Soms is het best lastig om jouw eigen wensen te parkeren, als je je in de dromen van je publiek gaat verdiepen. Je wilt namelijk absoluut voorkomen dat de droom meer een soort verkapt eigen advies is en een “weet-je-wat-jij-zou-moeten-willen?-droom” wordt. Een voorbeeld ter illustratie: een manager zegt tegen zijn team: “Dromen jullie er niet van allemaal het nieuwe productsysteem geïmplementeerd te hebben?!” Wat volgt is een ijzige stilte, waarna een collega zijn hand opsteekt en zegt: “Weet je waar ik van droom? Dat ik tijd heb om dat systeem überhaupt eerst onder de knie te krijgen voordat het wordt doorgedrukt van bovenaf.” Dat bleek dus niet echt een droom te zijn: het was een mooi verpakt beoogd resultaat van bovenaf.

Een echte droom gaat over het effect

Een goede droom gaat over het effect van dat beoogde resultaat voor jouw publiek. Voortbordurend op bovenstaand voorbeeld: wat zou het voor dat team betekenen als ze de implementatie van dat systeem succesvol achter de rug hebben? Wat is hier het positieve gevolg van op hun werk, hun werkdruk, hun prestaties, hun interne communicatie? Hoe merken ze dat? Waar houden ze ineens tijd voor over? Waar zouden ze meer tijd voor over willen houden? Op tijd thuis zijn om met de kids te spelen? Of misschien wel minder tijd kwijt zijn aan administratieve handelingen en meer tijd met de klant doorbrengen. Je moet zelf onderzoeken in welk aspect jouw grootste blijdschap zit. Hoe kom je daar nou achter? Heel simpel: door er eens wat vaker naar te vragen.

Challenge

Wil jij vaker mensen inspireren in plaats van alleen vertellen wat ze moeten doen? Dan is de droom een heel mooi en waardevol middel voor jou, die je vaker kunt inzetten. Hoe begin je? Vraag je medewerkers eens wat ze soms dwarszit en waar ze op werk nog het meeste behoefte aan hebben. Distilleer uit die persoonlijke input de gemene deler en geef in je volgende teammeeting een praatje over wat jij hen gunt. Welke ideale werkdag zie jij voor hen in de toekomst? Deel die droom eens met ze! Begin daarna pas over welke rol jouw oplossing daarin zou kunnen spelen.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.