Naar overzicht

Emotionele intelligentie – buzzwoord of kernwaarde?

31 mei 2017 - 4 min. leestijd
Roisin

Actualiteit

Relevante trainingen

Business as UNusual

Emotionele intelligentie (EI) is een buzzwoord in HR land, al geruime tijd. Er wordt veel geschreven over dit onderwerp, omdat het steeds belangrijker wordt. Trendwatchers op recruitment gebied voorspellen dat de twee belangrijkste eigenschappen van werknemers van de toekomst ‘openheid’ en ‘creativiteit’ zullen zijn. And that makes sense: veel van onze rationele kennis wordt langzaam maar zeker overgenomen door computers. Die kunnen namelijk sneller rekenen, efficiënter werkplanningen uitdraaien, etc. Wat een computer echter niet kan, is écht contact maken met een collega, aanvoelen hoe het met iemand gaat, tussen de regels door lezen, mensen een goed gevoel geven of mensen inspireren. Kortom: de finesses van magische communicatie liggen verscholen in jouw emotionele intelligentie.

EI is meer dan alleen empathie

Hoe jij emotioneel ontwikkeld bent, is bepaald door veel factoren en is al gaande sinds je kinderjaren. Hoe jij je in de toekomst emotioneel blijft ontwikkelen is iets waar je sturing aan kan geven. En juist in je werk, waar je een groot deel van je wakkere uren nu eenmaal doorbrengt, is bij uitstek de plek waar je deze skills verder kan ontwikkelen.

EI is namelijk niet één persoonlijke kwaliteit. Twee schrijvers van Harvard Business Review, Goleman en Boyatzis, hebben het fenomeen uitgebreid onderzocht en gebruiken EI als een parapluterm voor 12 (!) eigenschappen die jou emotioneel intelligent maken – dat gaat dus een stuk verder dan alleen jouw empathisch vermogen. EI zit ‘m ook in hoe goed jij bent in het coachen van je collega’s, hoe flexibel je bent, hoe positief of creatief en of je een lastig gesprek in goede banen kan leiden. Dagelijkse situaties zorgen ervoor dat we met grote regelmaat dergelijke kwaliteiten aanwenden. Als je het zo bekijkt, is emotionele intelligentie niet iets waar je af en toe even aandacht aan besteedt, maar is het een breed spectrum van kwaliteiten die – indien goed ontwikkeld – jouw dagelijkse werk in de praktijk succesvoller en plezieriger kunnen maken. Hoe beter jij dit van jezelf in kaart hebt, hoe beter jij gericht kunt werken in het ontwikkelen van jouw EI kwaliteiten én hoe beter jij jouw communicatie kunt aanwenden om die kwaliteiten maximaal hun werk te laten doen.

Jouw EI ontwikkelen als communicator betekent groei in je relaties met anderen

Goleman en Boyatzis hameren er ook op: “Don’t shortchange your development as a leader by assuming that EI is all about being sweet and chipper, or that your EI is perfect if you are — or, even worse, assume that EI can’t help you excel in your career.” Kortom, deze skills ontwikkelen is geen luxe: het gaat hét verschil maken in of jij die klant binnenhaalt of niet. Of jij die promotie maakt of niet. Of jij jouw samenwerking met jouw team een 6 of 9 geeft. In essentie draait EI ook om de essentie van magische communicatie: keer op keer weer die human connection opzoeken en blijven voeden. Met je klant, je collega of je kind.

Het ontwikkelen van jouw EI begint met er aandachtig mee bezig zijn. Daag jezelf uit om je voelsprieten aan te zetten, om andere vragen te gaan stellen in je gesprekken, om meer door te vragen bij de ander. EI heb je niet, dat beoefen je, in jouw dagelijkse communicatie. Jouw communicatie is namelijk de drager van jouw EI. Je collega een steuntje in de rug geven, doe je met woorden. Je klant zich gezien en gehoord laten voelen, doe je met woorden. Die te gekke job binnenhalen, doe je met de kracht van jouw woorden. Zonder EI geen magische communicatie en zonder magische communicatie geen verschil.

Dus wil jij echt een stap zetten in het ontwikkelen van jouw EI in jouw dagelijkse communicatie? Klik hier voor meer informatie over persoonlijke trajecten die jou gaan helpen een grote stap in jouw EI ontwikkeling te zetten.

 

PS: Verder lezen? In de blog van Bas lees je welke tools je kan inzetten in je gesprekken en speeches om meer die emotionele band met je publiek te leggen, door je daadwerkelijk in hun situatie te verplaatsen. En als je interesse hebt in welke 12 EI kwaliteiten Goleman en Boyatzis precies hebben benoemd, lees dan het artikel van Harvard Business Review hier.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.