Naar overzicht

Empathy can build a bridge

16 maart 2018 - 4 min. leestijd
Jurko

Actualiteit

Diversiteit is HOT

Het ‘anders zijn’ of het ‘anders denken’ is een hot item. Er is geen tijdschrift open te slaan of televisieprogramma te bekijken of het gaat over de opnieuw opgelaaide strijd om gelijkheid; gelijke behandeling als het gaat om sekse, seksualiteit, huidskleur, politieke voorkeur of afkomst. Diversiteit is binnen iedere organisatie en bedrijf een onderwerp wat hoog op de agenda staat. Het omarmen van diversiteit lijkt dus steeds vanzelfsprekender, maar de praktijk wijst uit dat dat nog niet zo is. Want als je de Facebook-comments leest onder de advertentie van kledingmerk Suit Supply die twee zoenende mannen op hun posters laten zien, dan blijkt het omarmen van diversiteit nog ver te zoeken.

Communicatie met gelijkgestemden is niet zo lastig. Pas als de meningen écht verschillen – daar ligt de uitdaging – wordt magische communicatie pas écht relevant. Hoe empathisch ben jij op het moment dat iemand écht iets anders denkt of vindt?

IK zeg IETS tegen….JOU?

Welk verhaal jij ook vertelt of welk gesprek jij ook voert; het bouwen van bruggen door middel van woorden is niet alleen voorbehouden aan de grote Obama’s van deze wereld, de grote TED Speakers of mensen die geïnterviewd worden voor radio of televisie. Welk gesprek jij als professional ook voert, welke presentatie jij ook houdt; het is als communicator jouw taak om een brug te slaan tussen jou – jouw visie, jouw ideeën – en de leefwereld van de ander. De kans is namelijk groot dat jij morgen als manager, als directeur, als werknemer of als CEO een gesprek of een vergadering hebt met mensen waarmee jij intens van mening verschilt. Die andere mening, die andere leefwereld kan soms nogal dreigend aanvoelen, omdat je voelt dat datgene wat jij wilt bereiken in het gedrang komt. Sommige momenten vragen om het resoluut benoemen van het conflict. Maar soms is er iets anders nodig. Ben jij in staat om dat andere standpunt, die andere visie, dat andere idee juist te gebruiken om jouw standpunt te verrijken of sla je je klauwen uit om jouw idee er doorheen te drukken?

Nog vaak is de club met mensen die het niet met jou eens zijn een grote bron van zorg. Voor de écht belangrijke communicatiemomenten is het heel interessant om het standpunt van die ander te beluisteren, te overwegen, te bekijken of te ontdekken of dat standpunt misschien een enorme verrijking zou kunnen zijn; of in het pijnlijkste geval een betere optie. Omarmen betekent niet per definitie dat je het maar op z’n minst met die andere visie hoeft eens te zijn. Omarmen betekent wel dat je simpelweg erkent dat die ander er is met misschien een ander idee, een andere achtergrond. Simpelweg een andere belevingswereld. Om empathisch te zijn, is het nodig dat je de gevoelens van de ander voor waar durft aan te nemen. Dat je in principe overeenkomt dat jouw mening en visie net zoveel waard is als die van de ander.

‘Empathy can build a bridge, but fear throws up barriers.’

Ik werd zelf aan die les herinnerd toen ik afgelopen weekend een Zuid Afrikaanse vrouw met knalgele hoofdtooi en glimmende bruine ogen een zaal gevuld met ruim 1200 jongeren in zag kijken en haar de volgende zin uit hoorde spreken: ‘Love can build a bridge, but fear throws up barriers.’ Er volgde een eindeloze magische stilte. Haar naam is Mpo Tutu en als dochter van de Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnaar en bisschop Desmond Tutu weet ze waar ze het over heeft als het gaat om het omarmen van diversiteit en tegenstelling. 

En wie ben ik om de woorden van Mevrouw Tutu te veranderen maar ok: ‘Empathy can build a bridge, but fear throws up barriers.’ Empathie – je inleven in de ander, nieuwsgierig zijn naar de gevoelens van de ander – is niet een vriendelijk extraatje maar een fundamenteel ingrediënt in jouw magische communicatie. Tenminste als jij een stevige brug wilt bouwen.

Wees op z’n minst nieuwsgierig naar diegene(n) die jij deze week ‘tegenover’ je krijgt, ook als de tegenstelling groot is.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.