Naar overzicht

Geef jezelf toestemming!

30 juni 2016 - 5 min. leestijd
Monique

Actualiteit

Hoe vaak moet jij per se iets van jezelf? ‘s Avonds lang doorwerken terwijl je echt geen energie meer hebt, leuk zijn voor de kinderen terwijl je een rotdag hebt gehad of een briljante presentatie geven over dat lastige onderwerp?

Als je jezelf een keer iets vergelijkbaars hebt aangepraat, dan ben je een harde werker. Enerzijds mag je daar hartstikke trots op zijn want waarschijnlijk heb je daar al veel mee bereikt, maar uiteraard heeft al dit ‘moeten’ ook een keerzijde. In deze blog lees je hoe je op een andere, meer ontspannen manier én met meer plezier naar je doelen toe kan werken.

Resultaat…

Vroeger streefde ik er volledig naar om mijn gezette doelen te bereiken: ik wilde een schrijfwedstrijd winnen, kampioen worden met zwemmen of aangenomen worden op de toneelschool. Daar ging ik dan helemaal voor. Zolang ik mijn doelen haalde, was alles oké. Vol trots won ik de schrijfwedstrijd en werd kampioen met zwemmen. Maar, toen ik steeds maar niet aangenomen werd op de Toneelschool, was ik zó teleurgesteld. Ik moest en zou op die school komen. Ieder jaar deed ik opnieuw auditie. Ieder jaar was er iets meer druk. Op het laatst kon ik helemaal niet meer mezelf zijn tijdens zo’n auditie. Ik sliep slecht en had er geen enkel plezier meer in. Het ergste: ik verloor het geloof in mezelf en liep een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen op. Winnen als doel, alleen het resultaat voorop stellen, kan een mens op den duur behoorlijk demotiveren.

…of intentie?

Iets later leerde ik bij een cursus dat je geen doelen moet stellen, maar intenties. Denk aan: ‘Ik wil een verhaal schrijven dat mensen raakt’, ‘Ik ga zo hard mogelijk zwemmen’, of ‘Ik wil plezier hebben tijdens mijn auditie.’ Dat beviel me al veel beter. Het ging over de dingen die ik zelf kon doen, waar ik invloed op kon uitoefenen. Toch knaagde er iets: wat als mijn verhaal mensen niet raakte, terwijl ik het wel met die intentie geschreven had? Of wat als ik zo overmand werd door zenuwen tijdens de auditie? Dan zou ik alsnog een gevoel van falen of tekort schieten hebben. Zoals auteur Anne Lamott zegt: ‘Expectations are resentments waiting to happen’ (‘Van verwachtingen krijg je spijt’).

Toestemming!

En toen ontdekte ik de ‘permission slips’ van Dr. Brené Brown. Bij een permission slip geef je jezelf letterlijk toestemming – op een briefje. Net zoals je vroeger een briefje van je ouders mee naar school kreeg om een uur eerder weg te gaan voor een tandartsbezoek. Bij een belangrijk sollicitatiegesprek schrijf je bijvoorbeeld op je permission slip: ‘Ik mag het spannend vinden’, of bij een speech: ‘Ik geef mezelf toestemming om te hakkelen en veel te veel ‘uh’ te zeggen’. Aanvankelijk leek het me enigszins ambitieloos en juist averechts werken: je geeft jezelf een vrijbrief om het fout te doen. Hoe kun je dan nog van jezelf verwachten dat je je best zult doen?!

Wat een ruimte!

Wat er echter gebeurde, was precies het tegenovergestelde! Doordat ik de spanning tijdens een auditie mocht voelen, focuste ik minder op mijn zenuwen en kreeg ik mijn verloren plezier tijdens de auditie terug. Doordat ik mocht hakkelen in mijn speech en met ‘uh’s’ mocht rondstrooien, viel de druk weg en sprak ik juist meer ontspannen. Simpelweg omdat ik wist dat dat briefje in mijn zak zat waarop stond dat dit mocht. Zo kon ik die zorgen makkelijker loslaten.

‘Ik moet’ of ‘ik mag’

Al die doelen, eisen en verwachtingen helpen ons niet om goed te presteren. Dit is niet alleen een geloof, het is ook wetenschap. Als jij iets spannends moet doen, zoals een sollicitatiegesprek voeren of een belangrijke presentatie geven, dan gebeurt er bij jou van binnen het volgende: je treed buiten je comfort zone en dat geeft een signaal aan je hersenen dat het niet veilig is. Je raakt al snel in een vecht- of vluchtmodus. Je denkt in feite dat je iets ‘verkeerds’ doet en dat werkt verkrampend. Stel dat je in die situatie tegen jezelf zegt: ‘Kom op, doe eens wat beter je best, je móet een goede indruk achterlaten!’ Dan geeft dat alleen maar meer stress en het leidt niet tot een betere prestatie. Wat je dus nodig hebt, is niet nóg meer druk, maar toestemming. Toestemming van jezelf, om de ruimte te geven om iets spannends gewoon te doen!

Waar geef jij jezelf vandaag toestemming voor?

Probeer het eens uit: pak een post-it note, denk aan één van je belangrijke doelen of prestaties en schrijf letterlijk: ‘ik mag…’ of ‘ik geef mezelf toestemming om…’ Draag het briefje bij je: als je geen zakken in je kleding hebt, stop hem dan in je schoen of laars! Belangrijk: je moet het wel echt opschrijven! Ik heb mezelf tijdens een spannende dag wel eens de hele ochtend toestemming over van alles gegeven, maar pas toen ik het later op de dag opschreef, verdween de spanning en had ik meer plezier.

Probeer het vandaag nog uit en werk met meer plezier en ontspanning aan jouw doelen!

Met meer dan 25 miljoen views is de kans groot dat je deze al hebt gezien: zo nee, meteen kijken! De populaire Ted Talk van Brené Brown over de kracht van kwetsbaarheid: klik hier.

Beeld: BrookeAndersonPhotography

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.