Naar overzicht

“Geen commentaar”

31 januari 2016 - 5 min. leestijd
Monique

Bewijs

Meer magie in jouw mediaoptreden

“In the future everyone will be world famous for 15 minutes.”

Deze wereldberoemde quote van Andy Warhol uit 1968 bleek een goede voorspeller te zijn. Het gemiddelde YouTube-filmpje duurt zelfs beduidend korter! Dat iedereen beroemd is klinkt misschien wat overdreven, maar als je ziet hoe zichtbaar individuen (en organisaties) zijn geworden door de komst van het internet, zou je best kunnen stellen dat in deze tijd iedereen een beetje beroemd is.

Ook jij bent een beetje beroemd! Zo is er een grote kans dat jij ooit wel eens bent geïnterviewd voor of over je werk. Voor een krant, het personeelsblad, de radio, een bedrijfsfilmpje. Misschien ben je wel eens te gast geweest in een TV-programma, of gaat dat binnenkort (weer) gebeuren.

“Denk om je imago”

Vroeger was imago iets waar alleen filmsterren als Charlie Chaplin en Marilyn Monroe of popsterren als Michael Jackson en Madonna zich druk over hoefden te maken. Tegenwoordig hoeft maar één boze klant net iets te vaak geretweet te worden en je bedrijf kan daar al forse imagoschade door oplopen. Ook kan één uit z’n verband gerukte quote van jou op televisie ervoor zorgen dat je zelfs geheel onterecht als homofoob of racist te boek komt te staan.

Kans of bedreiging?

Begrijpelijk dus, dat steeds meer mensen de media als een bedreiging zien. Regelmatig krijgen wij van klanten, die bij ons mediatraining volgen, de vraag: ‘Hoe zorg ik nou dat de journalist niet met mijn woorden aan de haal gaat?’ of ‘Hoe kan ik moeilijke vragen het beste ontwijken?’. Of ze vertellen ons dat ze de afgelopen tijd bewust als strategie hebben gekozen om helemaal niet in de media te verschijnen. Dat is zonde want je zou een mediaoptreden juist als een enorme kans moeten zien, niet als een bedreiging.

Als antwoord op deze vragen is er helaas een groot aanbod aan mediatrainingen in Nederland waar ze je precies dát leren: risico’s vermijden, vragen niet beantwoorden en zo min mogelijk los laten. Eén klant die al veel van dat soort trainingen had gevolgd, vertelde ons bij het intakegesprek vol trots en met een triomfantelijke glimlach dat het hem was gelukt om bij Pauw absoluut niks te zeggen. Wat een gemiste kans! Je staat op een enorm groot podium waar jij de kans hebt om jouw belangrijke boodschap over te brengen aan een publiek van een miljoen kijkers en dan ben je trots dat je niks hebt gezegd?!

Duck and cover

Duck and cover was de tactiek die de Amerikaanse overheid in de jaren ‘50 adviseerde om een atoombom te overleven. Het idee was dat je zo snel mogelijk naar de grond moest duiken en je armen over je hoofd moest vouwen wanneer je de flits van de atoombom zag. Alsof dat je zou beschermen tegen de verwoestende kracht van een atoombom. Duck & cover helpt niet om een atoombom te overleven. Net zo min helpt deze strategie je om een goed mediaoptreden te geven.

Het grootste risico is om geen enkel risico te nemen

Stel je eens voor dat jij bij jouw volgende mediaoptreden of interview de kans grijpt om jouw echte verhaal te vertellen. Vol trots en passie vertel je over je werk. Je voelt je ontspannen en durft helemaal jezelf te zijn. Je verschuilt je niet achter een abstract verhaal of vakjargon waar de kijker thuis toch niks van begrijpt. Je geeft levendige voorbeelden waar zelfs door het studiopubliek gul om gelachen wordt. Je durf echt jouw visie te geven en je spreekt uit hoe jij de toekomst voor je ziet. De journalist hangt aan je lippen en de kijker, luisteraar of lezer wordt echt geraakt door jouw verhaal. Dat kan alleen als jij ook in de media een IK zeg IETS tegen JOU-verhaal durft te vertellen. Stap dus af van de schijnveiligheid van het zo min mogelijk zeggen. De enige tactiek die werkt in de media is het nemen van risico.

Oefening

Heb jij binnenkort een interview of mediaoptreden? Neem dan de volgende tips mee in je voorbereiding:

  1. Bereid je mediamoment voor. Realiseer je de grootte van jouw podium. Hoeveel mensen gaan dit lezen, horen of zien? Stel dat je op een congres zou staan met zo’n grote zaal, dan zou je dit ook goed voorbereiden, toch?
  2. Bedenk wat je kernboodschap wordt. Schrijf die op met de gedachte: hoe gaaf zou het zijn als deze zin een kop op de voorpagina van de Telegraaf zou worden?
  3. Bedenk welke (lastige) vragen ze jou kunnen stellen. Iedere redelijke vraag verdient een redelijk antwoord. Beantwoord deze dus zo eerlijk mogelijk! Iedere onredelijke vraag verdient trouwens een onredelijk antwoord. Kijk hoe je dit soort vragen met een beetje humor kunt beantwoorden.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.