Naar overzicht

Go back to the future

15 november 2017 - 7 min. leestijd
Roisin

Toekomst

Trendwatching for the happy few

Toekomstdenken is niet altijd makkelijk. Er is een reden waarom trendwatchers zeer goed betaalde en razend populaire sprekers zijn op congressen. Het wordt gezien als een unieke vaardigheid om in de toekomst te kunnen kijken. En tegelijkertijd doen we dit in ons dagelijks leven aan de lopende band, maar dan op minuscuul niveau.

Op het moment dat ik tijdens m’n lunchpauze een lekker recept uit aan het kiezen ben voor m’n etentje die avond, blader ik in gedachten door toekomstscenario’s heen: waar ga ik straks zin in hebben, wat zou mijn eet-afspraak graag willen eten, red ik het qua tijd, hoe gaat onze avond er zo gezellig mogelijk uitzien? Op de lange termijn denk ik ook aan de lopende band na over de toekomst: ik denk na over mijn volgende vakantie, over mijn carrièrepad, over mijn familie omstandigheden. And the list goes on

Maar wat als je echt wordt geacht iets van die toekomst te vinden of een heel duidelijk beeld op tafel te leggen? Wat als jouw klant van je verwacht dat jij een visie presenteert over hoe jullie sector ziet over een paar jaar? En is het niet ook waar dat in een sollicitatiegesprek dit de allermoeilijkste vraag is: ‘Waar zie jij jezelf over 5 jaar?’ Als ik hem gesteld kreeg, dacht ik: ‘GEEN IDEE! Ik weet alleen dat ik NU heel graag deze baan wil en vermoed dat ik daar op korte en middellange termijn heel gelukkig van ga worden.’ Maar ik heb al moeite om te bedenken wat ik morgen wil eten, laat staan waar ik over 5 (!!) jaar ga zijn.

Beyond the been-there’s and done-that’s..

Er zijn veel dingen die ons ervan weerhouden om vol in de toekomst te duiken. Ons brein niet in de laatste plaats, evenals een terughoudendheid om zonder fundament claims te maken over de toekomst. En op een dieper level zitten ook onze gewoontes en de comfortzone die we om ons heen hebben geconstrueerd ons dwars. We hebben een inherente behoefte aan voorspelbaarheid en als die er niet is, creëren we die voor onszelf. En voor de risico’s? Daar hebben we 200 verschillende verzekeringen voor.. 😉

Learn from the best

Hoe doen al die futuristen dat dan? Hoe laten zij los wat ze kennen en creëren zij een mindset die maakt dat de toekomst geen vage plek meer is, maar echt een tastbare, triggerende, motiverende plek, die tot leven komt als je ernaar luistert? Wat kan jij doen om jezelf vaker te katapulteren naar die ongrijpbare toekomst? Hieronder lees je de belangrijkste manieren van denken die futuristen zich bezigen, om naar die toekomst te komen. En er rond te lopen alsof ze er al zijn.

How to think about the future in 3 easy steps

1. Unfocus and unleash your imagination

Een essentiële voorwaarde voor toekomstdenken is dat je letterlijk je verbeelding ‘aanzet’: dat toekomstbeeld komt niet uit de lucht vallen. Je moet je brein trainen om verbindingen te maken tussen beelden en ideeën die al in je hoofd ronddwalen, maar nog niet verbonden zijn.

Hoe doe je dat? Harvard neuro-bioloog Dr. Shrini Pilay raadt je PCD aan: nee, dat is geen geestverruimend pilletje, maar het staat voor positive constructive daydreaming. Begin met bewust een moment in je dag te blocken, waarin je gefocust gaat dagdromen. Ten minste een half uur. Ga wandelen, breien, tekenen terwijl je dagdroomt, maar leg je zelf op je gedachten totaal de vrije loop te laten. De enige focus die je aanbrengt in het dromen, is een intentie die je van tevoren voor jezelf bepaald: wat is een onderwerp of vraag van je toekomst-brainstorm waarover je mag gaan dromen? Maak hier een gewoonte van; maak er een ritueel van dat je letterlijk weghaalt van je bureau en find a state of play. Meer weten? Lees hier een artikel van Dr. Pilay.

2. The YES, AND… principle

Eén van de belangrijkste regels in improvisatietheater is de Yes, and.. regel; die houdt in dat je nooit je mede-acteur ‘afwijst’, maar altijd JA, EN zegt tegen whatever er in die scène wordt bedacht door jouw collega-acteur. Je herkent het principe meteen als je naar De Lama’s kijkt.. Jouw volgende stap bouwt voort op de stap die jouw collega-acteur voor jou zette, en samen bouw je dan een scène, of een hele wereld…

Dezelfde aanpak kan jouw toekomstideeën ook vleugels geven. In een gesprek met je collega, of met jezelf, ga als volgt te werk: Kies je onderwerp en stel jezelf de vraag: hoe ziet mijn sector/de wereld van mijn klant/mijn product er over 10 jaar uit? Geef telkens antwoord op die vraag, en met elke volgende stap zeg je YES, AND. Je pakt het beeld of het idee wat je net hebt geantwoord op die vraag en maakt het groter door erop voort te bouwen. Na een tijdje heb je door positive reinforcement’ een hele wereld gebouwd op jouw eigen ideeën.

3. Get out of your own way – how to let go of what you know

Vaak zitten onze eigen aannames en (schijn?)waarheden ons in de weg om het heden los te laten en vol de toekomst in te stappen. Eén van de bekendste futuristen, Elon Musk, zweert bij het First Principle principe. Dat houdt in een notendop in dat je eerst teruggaat naar het kernidee of kernprobleem van iets, voordat je weer vooruit gaat denken. Want pas als je tot die kern bent doorgedrongen, kan je alle redenen waarom iets in het heden “nou eenmaal is zoals het is” verwerpen en opnieuw naar dat probleem kijken. Musk zegt: ‘First principles is a physics way of looking at the world… what that really means is that you boil things down to the most fundamental truths… and then reason up from there… that takes a lot more mental energy …’ Dus hij waarschuwt je al: dit gaat je energie kosten… Maar als jij de ambitie hebt to crack the code voor de toekomst van je bedrijf, jezelf, je idee of de wereld van je klant, is dit een goed begin. En hoe kom je in die modus? Stel jezelf 5x de “Waarom” vraag in relatie tot je probleem. Zo herformuleer je je probleem steeds preciezer en lukt het je om de kern van je probleem te komen. En van daaruit naar de toekomst te kijken. Meer weten? Lees verder…

No more excuses

Nu je weet hoe de anatomie van toekomstdenken werkt volgens een aantal van de meest vooraanstaande denkers, heb jij de kans om Marty McFly’s Back to the Future NIKE gympen eindelijk aan te trekken: wees je eigen futurist en ga op een nieuwe manier op zoek naar jouw toekomstvisie!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.