Naar overzicht

Dat doe je goed! De kracht van het compliment

18 september 2015 - 4 min. leestijd
Jurko

Ja!

Stel je eens voor: het gaat niet goed met de omzet, de targets van je team worden al drie maanden niet gehaald en het moet echt beter. Jij gaat een presentatie geven aan je team. Het benoemen van de slechte prestaties en wat er allemaal beter moet ligt op het puntje van je tong. Wacht! Lees eerst deze blog en stel jezelf de vraag: wat gaat er allemaal wél goed binnen het team?

De wetenschap dat een compliment wérkt!

Het is vaak even zoeken – zeker wanneer het niet zo lekker gaat – maar laat je daardoor niet afschrikken. De kracht van het compliment is namelijk enorm. Uit toonaangevend onderzoek uit Japan is gebleken dat mensen die gecomplimenteerd worden beter presteren dan personen die geen complimenten ontvangen. In het onderzoek werd aan 48 proefpersonen gevraagd om in dertig seconden zoveel mogelijk enkele toetsen achter elkaar in te drukken op een toetsenbord. Daarna werden de proefpersonen in drie groepen opgedeeld. In één van de groepen kregen de proefpersonen een persoonlijk compliment. De personen in de andere twee groepen niet. De eerste groep presteerde op de tweede dag bij dezelfde oefening aanzienlijk beter dan de rest. Wetenschapper Norihiro Sadato zegt over het onderzoek: “Voor onze hersenen is een complimentje krijgen eenzelfde sociale beloning als het ontvangen van geld. Complimenten uitdelen kan een makkelijke en effectieve strategie zijn in bijvoorbeeld het klaslokaal.”.

Door het ontvangen van complimenten wordt een deel van het brein geactiveerd dat wordt geassocieerd met beloning. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Dopamine versterkt het geheugen. Een complimenterende baas zou dus ook betere prestaties van werknemers kunnen opwekken. Dopamine of niet: het is nog maar de vraag of we echt wetenschappelijk bewijs nodig hebben om te weten dat een oprecht compliment werkt. Ga voor jezelf maar eens terug naar dat moment waarop je door een collega of familielid een mooi compliment kreeg over datgene waar jij al een tijd mee bezig was. ‘Wat heb je dat gaaf georganiseerd!’ of ‘Daar zal vast een hele hoop werk in hebben gezeten, knap van je!’. Het kan zo lekker zijn om een vol compliment te krijgen. Zeker als je het gevoel hebt dat het anderen juist niet opgevallen was hoe hard je ergens mee bezig bent, of als je onzeker bent over iets.

Daar heb ik nu even geen tijd voor!

Ondanks dat we (zowel vanuit de wetenschap als uit eigen ervaring) weten hoe sterk het compliment kan zijn blijkt het nog niet altijd eenvoudig om er een aan je omgeving te geven. Het is slijmerig of we denken er simpelweg geen tijd voor te hebben. Deadlines, volle werkdagen en stress maken het zo dat het lijkt alsof complimenten alleen maar vertragen. Het moet namelijk altijd beter. Daarom krijg je vaak alleen in een mail te lezen dat het rapport waar je tot twee uur ’s nachts aan hebt gewerkt op een aantal punten verbeterd moet worden, zonder dat er geschreven wordt wat er goed aan is.

Geen half werk

Een écht compliment gaat verder dan een trucje (“Ja heel leuk gedaan! Zeg, ik zat te denken: volgens mij zit er een fout in de berekening!”) of een loos complimentje (“Bedankt voor jullie komst. Goed dat jullie er zijn, want er is een dalende lijn in de omzet.”). Nee, het gaat hier over het volle compliment. Tijdens de trainingen bij Speech Republic merken we iedere dag dat de kracht van het compliment groot is. De spreker zelf kijkt met andere ogen naar zijn publiek als hij eerst heeft bedacht wat hij eigenlijk goed aan hen vindt. Het publiek dat hij toespreekt vindt het prettig om echt gezien te worden in hun kwaliteiten! Dat noemen ze nu een win-win situatie.

Dus ook al ligt het probleem en de minder goede prestatie op het puntje van je tong: think again. Bedenk welke complimenten jij wel terecht kunt geven aan de persoon met wie jij in gesprek bent en deel ze!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.