Naar overzicht

Hoe een blog over creativiteit jouw leven veranderde!

20 december 2018 - 4 min. leestijd
Rik

Relevante trainingen

Everyday Impact

Wat hebben professor Robbert Dijkgraaf en topvioliste Janine Jansen met elkaar gemeen? Wat heeft een stappenteller met de opwarming van de aarde te maken? Moet je een blog altijd beginnen met drie spannende vragen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar ik heb wel je aandacht getrokken. En daar gaat het om. Ik wil namelijk dat jij deze blog over creativiteit leest. Ondertussen denk ik wel: ‘Hier is toch alles al over gezegd?’, ‘Is dit niet een uitgekauwd onderwerp?’, ‘Hoe kan ik dit nog op een originele manier doen?’.

Creativiteit komt van het Latijnse woord ‘crea’ wat zoveel betekent als ‘gebruik nooit vertalingen uit een woordenboek’. Ik ga het uitgerekend nu met je over dit onderwerp hebben omdat het vandaag exact 26 jaar, 2 maanden en 21 dagen geleden is dat er iets gebeurde in de geschiedenis dat ik als excuus en bruggetje kan gebruiken om het over creativiteit te hebben.

‘Ik zette stiekem allemaal random quotes tussen het artikel door om de lezers nieuwsgieriger te maken.’

Creatievelingen verzamelen!

Er zijn drie soorten mensen in de wereld: creatievelingen, traditiegetrouwen en mensen die iedereen in hokjes willen indelen. Ik behoor overduidelijk tot de tweede categorie. Maar jij bent een creatieveling! Hoe ik dat weet? Enkel een creatieveling neemt de tijd om dit artikel te lezen. De mensen die deze blog niet lezen, missen overigens echt iets. Kijk om je heen; zie je al die mensen niet-creatief zijn? Hoe ongelukkig zullen zij zich op dit moment voelen? Jij daarentegen bent een uniek persoon in een wereld die steeds sneller verandert. Zojuist hebben wij van de niet-creatievelingen onze gemeenschappelijke vijand gemaakt, en dat schept een bijzondere band tussen ons. Fijn hè, om zo samen in een blog te zitten? Ben jij ook zo aan het genieten?

‘Creatieve communicatie inspireert mij al jaren.’

Terwijl jij deze blog leest, zijn er 11.435.289 mensen aan het luisteren naar een saaie presentatie met onnodig veel slides. Om het nog maar niet te hebben over de mensen die niet luisteren. 93,4% van de lezers snapt dat deze cijfers verzonnen zijn, en 6,7% snapt niet dat dit bij elkaar meer dan 100% is.

De kracht van creatieve communicatie

Creatieve communicatie inspireert mij al jaren. Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik voor het eerst bewust geraakt werd door ‘magische communicatie’. Het was vrijdag 16 oktober 1992, ik was negen jaar oud en keek naar het verkiezingsdebat tussen Clinton en Bush. Geïntrigeerd begon ik mij af te vragen waarom ik het altijd zo mooi vond als mensen persoonlijke verhalen deelden in hun communicatie. Op dat moment ontdekte ik dat woorden kracht hebben. De kracht om mensen mee te nemen naar plekken die zij nog niet kennen.

Aan de hand van woorden kunnen we ons dus begeven naar onbekende bestemmingen. Als ruimtevaarders, reizend door tijd, ruimte en geest. ‘Reizen’ via woorden is echter niet alleen voor de groten der aarde weggelegd, iedereen kan het. Nu je je hier bewust van bent, is het moment aangebroken om jouw eigen creativiteit hiervoor in te zetten. Dit is dus het moment om creatief te zijn. Dit is het moment om het anders te gaan doen. Voel je al dat we naar een afsluiting toewerken?

Er is in deze blog veel gezegd door veel vooral niet te zeggen. Dat zeg ik je. Voor het overbrengen van je creativiteit in je communicatie, kun je eigenlijk alles wat ik tot nu toe heb gezegd vergeten. Als je het volgende maar onthoudt: Allitereer als adverteerders! Allitereer als adverteerders! Allitereer als adverteerders! En veel herhalen natuurlijk, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

Creatievelingen zijn namelijk net als Robbert Dijkgraaf en Janine Jansen: altijd nieuwsgierig en nooit uitgeleerd!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.