Naar overzicht

Hoe onderscheid jij jezelf met jouw verhalen?

01 november 2016 - 5 min. leestijd
Jurko

Passie

Persoonlijk

Neem jouw ‘IK’ mee het podium op!

Nelson Mandela, Oprah Winfrey, Steve Jobs,  Barack Obama, Mick Jagger, de Dalai Lama, Martin Luther King… Als ik een lijst zou maken van alle mensen die in de moderne geschiedenis écht het verschil hebben gemaakt, zouden we een boekwerk verder zijn. Wat hebben al deze succesvolle politici, popsterren, entrepreneurs en mediamagnaten nu met elkaar gemeen? Ze onderscheiden zichzelf van de rest. Er is geen tweede Mandela, geen tweede Obama en, ondanks dat er vele genieën bestaan op het gebied van computers en technologie, is het 100% zeker dat er ook geen tweede Steve Jobs bestaat. En dat zie/zag je ook in hun communicatie!

Er is er maar eentje…

Gelukkig hoef je geen Barack Obama of Mick Jagger te zijn om magisch te kunnen communiceren. Iedereen heeft het in zich en jij dus ook! Er is niemand die zo tegen de zaken aankijkt als jij, er is niemand die exact dezelfde levenservaring heeft opgedaan als jij en er is maar één iemand die beweegt, staat en praat zoals jij. Hoe zorg je er nu voor dat jij jezelf als communicator echt onderscheidt van de rest? Hoe zorg je ervoor dat jij én jouw boodschap écht blijven hangen? Ik geloof dat één van de antwoorden op deze vraag de volgende is:

Maak gebruik van jouw unieke persoonlijkheid. Neem jezelf mee op het podium in plaats van slechts een ‘versie van jezelf’ te worden die past bij het keurslijf waar je in zit vanuit je functie of bedrijfscultuur.

Ik snap dat dit misschien nog wat vaag klinkt, dus ik zal het hieronder toelichten.

Een ‘bepaalde’ manier

Het is eigenlijk het duidelijkst uit te leggen door een concreet voorbeeld te geven, welke zich voordeed tijdens een interactieve workshop die ik als Speech Republic Coach gaf aan ongeveer 25 mensen. De klant in kwestie stond op het podium te vertellen over de ontwikkeling die volgens hem moest plaatsvinden in zijn werkveld. Hij vertelde helder en heel gestructureerd en er volgde luid applaus na zijn presentatie. Een supportende deelnemer uit de zaal gaf meteen de volgende feedback: ‘Je bent superhelder! Maar gisteravond, toen we aan de borrel zaten, vertelde je met veel meer passie!’ Ik vroeg meteen of de spreker dat zelf ook zo ervoer en zijn antwoord was een volmondig JA! Toen ik hem vervolgens vroeg om te herhalen wat hij in de kroeg vertelde kwam er in ‘gewone mensentaal’ vol passie een verhaal over wat zijn visie is. Zijn ABN maakte plaats voor een lichte ‘zachte g’ en zijn strakke lichaamshouding werd automatisch vervangen door een soepele houding. Hij was nu niet alleen veel beter te begrijpen, maar wat hij vertelde was tastbaar en de passie spatte van het podium! Ik vroeg hem of hij dit verhaal ook precies zo tijdens een vergadering zou kunnen vertellen. ‘Zou ik kunnen doen, nog nooit geprobeerd…’ Hij was zo gewend aan de ‘taal’ en de manier van presenteren binnen zijn functie, dat hij inmiddels was vergeten dat HIJ zelf op het podium stond.

IK zeg IETS tegen JOU

En deze getalenteerde klant is maar één voorbeeld van de velen! Bij Speech Republic werken we vanuit het idee dat magische communicatie kan ontstaan op het moment dat je in jouw communicatie altijd drie elementen verwerkt: IK (jij als spreker) zeg IETS (jouw boodschap) tegen JOU (je publiek). Op het moment dat jij als communicator de IK – wie jij bent, wat jouw passie is en wat jou uniek maakt – uit je communicatie haalt, word je ‘just another suit’. De strijd om onderscheidend te zijn, is dan verloren!

Er was eens een directeur die in een band speelde…

Bij Speech Republic focussen we als onderdeel van onze training regelmatig op de IK. Het is geweldig om mensen op het podium meteen meer zichzelf te zien worden als ze vertellen over hun kinderen of hun passie. De manager uit het sociale domein die in een rockband speelt en aan de hand daarvan uitlegt wat effectieve samenwerking inhoudt. De bankdirectrice die vanuit een muziekstuk van Bach uitlegt waarom zij vindt dat er qua overlegstructuur dingen beter kunnen. Of de project manager die van thrillers houdt en vertelt waarom je bij het oplossen van problemen niet alleen aan cliché oplossingen moet denken. Kortom, op het moment dat mensen zichzelf meenemen op het podium wordt het meteen duidelijk dat er maar één persoon is die dit zo kan vertellen.

Hoe zit dat bij jou?

Neem jij jezelf mee in jouw communicatie of ben jij ‘just another suit?’ Jij hebt een uniek verhaal! Dus als je écht onderscheidend wil zijn als communicator, neem dan jouw eigen IK mee het podium op!

Succes!!!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.