Naar overzicht

Hoe trek je creativiteit aan?

17 oktober 2018 - 5 min. leestijd
Marle

Creatief met kurk? Nee, met magneet!

Heb je dat wel eens meegemaakt: je hebt liefdesverdriet of bent zwaar verliefd en ineens lijkt elk liedje dat je hoort of elke quote die op je tijdlijn voorbij komt, dáárover te gaan. Over dat wat op dat moment allesoverheersend is in jouw leven. Alles slaat op jouw situatie en emoties, of het nu scherpe pijn of intens geluk is.

Wat heeft dit te maken met creativiteit, in zakelijke context nog wel? De crux zit hem in het verschil tussen naarstig zoeken versus zien wat er al is. Dat eerste kom ik namelijk nogal eens tegen in de trainingsruimte: klanten die heel graag niet steeds hetzelfde ‘riedeltje’ willen houden, maar tegelijkertijd niet weten waar ze moeten beginnen met het vergaren van nieuw materiaal om hun boodschap kracht bij te zetten. Niet zelden vergezeld van de waarschuwing: “Ik ben niet creatief.”

Van zoeken naar vinden.

Wat nou als interessante content niet meer met hangen en wurgen door jou gezocht hoeft te worden, maar jóu vindt? Dat creativiteit niet meer gaat voelen als diep en serieus graven naar bewijs voor jouw stelling, maar als het moeiteloos aantrekken van allerlei rondvliegende ijzerdeeltjes door een grote magneet. Dat zou gaaf zijn, toch?!

Welnu, zoals met zoveel dingen is de sleutel tot succes dichterbij te vinden dan je misschien vermoedt. Het ligt verscholen in de vraag: wat drijft jou? Wat is de reden dat jij jouw verhaal keer op keer wilt vertellen? Waarom is jouw onderwerp überhaupt belangrijk? Wellicht denk je nu: dat is allemaal leuk en aardig zo’n drijfveer, maar ik wil gewoon een paar nieuwe voorbeelden toevoegen aan mijn verhaal. Of misschien past jou deze quote van de Loesje verjaardagskalender: Levensvragen, ik houd me liever bezig met het aanbod. Dat snap ik heel goed, ik heb die zin niet voor niets onthouden…

Toch ervaar ik in mijn trainingsruimte dat klanten die het onderzoek aangaan naar de waarden en overtuigingen die ten grondslag liggen aan hun verhaal, ineens overal bruikbare content tegenkomen. Zo kan een verhaal over het belang van belastingen voortkomen uit de overtuiging ‘gelijke rechten, gelijke plichten’. In dat geval is gelijkwaardigheid de kernovertuiging waar het om draait. Als je die voor jezelf expliciet maakt, kan deze als een magneet gaan functioneren. En het mooie van een magneet is: hij heeft geen uitknop (wat dan weer een nadeel is bij al die liedjes die ineens over jou gaan als je hart is gebroken). Alles wat je meemaakt, hoort, leest, ziet etc. wordt potentiële munitie voor jouw boodschap. Een artikel in de krant over de Panama Papers, je rijke oom die gisteren op een verjaardag vertelde hoe hij de belasting te slim af is en het moment dat je je tijdens je vakantie in Laos realiseerde dat de wegen in Nederland niet ‘zomaar’ de kwaliteit hebben gekregen die ze hebben.

Laat je drive de magneet zijn.

En dat is de sleutel tot het ‘unleashen’ van jouw creativiteit: word je bewust van je kernovertuigingen die belangrijk zijn voor het verhaal dat jij wilt vertellen (de magneet) zodat je altijd en overal oog hebt voor het nieuwe bewijsmateriaal dat voor het grijpen ligt (de rondvliegende ijzerdeeltjes). En waarmee jij je verhaal nieuw leven in kunt blazen.

Hoe kun je dit zelf doen? Do try this at home 🙂

  1. Pak een stuk papier en teken daar een grote cirkel op.
  2. Die cirkel is het onderwerp van jouw verhaal. Formuleer je onderwerp in een zin met “… is / zijn belangrijk”. Bijvoorbeeld: het leren van de taal van het land waar je woont is belangrijk.
  3. Stel vervolgens de vraag “Waarom is dat belangrijk?” en vul het antwoord in de onderliggende cirkel. Stel jezelf weer de waarom vraag, na elk antwoord dat je geeft. Taal is essentieel om de cultuur van het land beter te begrijpen. Volgende schil: Als je de cultuur ontrafelt, ga je zien dat het een set ‘oplossingen’ is voor universele problemen. Volgende schil: Door te beseffen dat we allemaal tegen dezelfde problemen aanlopen, ontstaat er ruimte voor wederzijds begrip. Zonder wederzijds begrip, geen verbinding.
  4. Iedere schil brengt je dichter bij jouw kernovertuiging, het punt waarop je denkt: “ja, dit is echt belangrijk voor me”. In het bovenstaande voorbeeld: zonder wederzijds begrip, geen verbinding.
  5. Ga in gedachten terug naar een moment dat je de kernovertuiging die in het midden terecht is gekomen, ten diepste hebt gevoeld. Dat kan zijn omdat deze toen met voeten werd getreden, of juist bevestigd. Dit is een manier om jezelf weer te verbinden met jouw eigen kernovertuiging, om deze wakker te schudden.  
  6. Probeer jouw kernovertuiging nu eens voor te stellen als een sterke magneet die je altijd bij je hebt. En stel je open voor informatie, verhalen, ervaringen, beelden etc. die aangetrokken worden tot jouw magneet!

Veel plezier!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.