Naar overzicht

Hoe word je weer verliefd op je publiek?

31 augustus 2016 - 4 min. leestijd
Daniëlle

Actualiteit

Ai ai ai, Mamma Mia

Moederschap leert mij veel. Ik hoor mezelf dagelijks terug in de woorden van mijn dochters. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik steeds het goede voorbeeld geef, maar ik geef meteen toe dat ik als rolmodel regelmatig faal. Ik heb in de afgelopen vier jaar kanten van mezelf gezien waar ik niet trots op ben. Je eigen kinderen altijd leuk vinden is niet vanzelfsprekend en dat is confronterend, want ze kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel van negatieve reacties op elkaar. Laatst kreeg ik het advies om naar mijn dochter te kijken door een roze bril. Mijn dochter is niet in staat om te veranderen, ik wel. Ik kan er bewust voor kiezen om een roze bril op te zetten en haar weer te zien als mijn kleine, grote meisje die haar wereld verkent en mij daarin terecht uitdaagt.

Bewust of onbewust hebben wij allemaal een beeld in ons hoofd van de mensen waarmee we te maken hebben. Wanneer je op het podium gaat staan en je publiek wilt meenemen in jouw verhaal is het belangrijk om te weten hoe je over ze denkt. Ik tref mensen in mijn trainingsruimte die geen enkele positieve eigenschap kunnen toedichten aan hun publiek. En zeker dan is het tijd voor een roze bril – want met een negatief publieksbeeld hoef je geen positieve reacties te verwachten op jouw verhaal!

Duivelshoorn

Een cognitieve bias is ingewikkelde terminologie voor de vooringenomenheid (bias) die wij soms hebben in ons denkproces (cognitief). In het geval van een negatief publieksbeeld, vertaalt deze vooringenomenheid zich in de vooroordelen die wij vormen over iemands karakter of geschiktheid op basis van één of een gering aantal eigenschappen die wij observeren. Vervolgens gaan we volledig onbewust op zoek naar eigenschappen die onze eerste indruk en oordeel bevestigen. Dit wordt het het horn-effect genoemd.

Als ik tijdens mijn trainingen bij Speech Republic merk dat iemand een negatief beeld heeft van zijn publiek, laat ik hem vaak tien complimenten bedenken voor zijn of haar publiek. Enigszins geamuseerd kijk ik dan toe hoe diegene krampachtig wat positieve berichten zijn strot uit perst. Lastig; want op het podium val je met alles wat niet gemeend is en tóch gezegd wordt door de mand.

Geen stenen gooien

Ken je die uitspraak ‘wie zonder zonde is, werpe de eerste steen?’. Een goede les uit het oudste boek. Filosofeer met me mee: is het werkelijk zo dat jouw waarheid klopt en die van anderen niet? Wie heeft er gelijk als ik tegen mijn dochter zeg: ‘Je moet nu echt je schoenen aandoen, anders komen we te laat op school’ en zij zegt: ‘Ja maar, ik ben nog even bezig met crèche spelen’. In mijn hoofd is zij aan het treuzelen en luistert ze niet. In haar optiek ben ik aan het zeuren en verstoor ik haar spel. Ik vind het zelf ongelofelijk irritant als iemand mij uit mijn concentratie haalt terwijl ik net lekker bezig ben. Ik begrijp mijn dochter eigenlijk heel goed. Tijd om een stapje terug te doen en opnieuw te kijken naar mijn dochter. Ik ben niet beter dan zij. Jij bent niet beter dan jouw publiek, maar zij moet wel naar school en jouw publiek moet wel aan het werk; dat dan weer wel!

How to fall in love again

Ik raad je aan om je bewust te worden van het beeld dat je hebt gevormd van jouw publiek. Als je maar weinig goeds over hen te zeggen hebt kun je erop rekenen dat jouw boodschap niet positief ontvangen wordt en dat is nou juist wel de bedoeling. Kijk eerst eens naar jezelf. Wat is jouw aandeel in de communicatie? Hoe ziet het publiek jou? Kijken ze door een roze bril of horen zij iemand die er vanuit gaat dat ze toch niets goed doen? Welk gedrag van je publiek herken je stiekem bij jezelf? Zet je roze bril op en bekijk je publiek opnieuw. Er is vast iets moois wat je nooit eerder kon zien. Je zult merken dat jouw boodschap – moeilijk of makkelijk – veel beter aankomt op het moment dat jouw publiek zich positief beoordeeld voelt.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.