Naar overzicht

Houd van hordes

20 augustus 2018 - 4 min. leestijd
Rik

Relevante trainingen

Business as UNusual

Fakeholdermanagement

Als ik iets bij mijn vorige baan als klantmanager heel leuk vond en tegelijkertijd soms ook bloedirritant, dan was het wel het managen van mijn stakeholders. Om daarin snel te kunnen schakelen, had ik mijn collega’s hard nodig. Zij waren als stakeholders ook heel belangrijk. Het ene moment schoten we als team uit de startblokken en waren we een goed-geoliede machine. Het andere moment kreeg ik een telefoontje van een collega en dacht ik ‘zit niet zo te zeiken, it’s part of the job’ en dan zei ik ‘oh, vervelend’.

 

Houd van hordes

Ik noem het het zogenaamde fakeholdermanagement: net doen alsof iemand belangrijk voor je is, maar ondertussen schreeuwt je hele lichaam dat je een persoon niet serieus neemt. En dat gedrag krijg je gegarandeerd als een boemerang terug. Het gebeurde me regelmatig als het me niet snel genoeg ging. Ik zag mijn stakeholders dan weleens als obstakels in plaats van ‘enablers’ van het behalen van mijn doel. Het doet me denken aan Nadine Visser die op het EK Atletiek er (helaas) net niet in slaagde een medaille te winnen op de 100 meter horden. Echter is het nog steeds een topprestatie. Nadine traint uren om de ontmoeting met elke horde zo perfect mogelijk te laten zijn. Elke horde is 1 essentiële overwinning, de som van 10 essentiële overwinningen betekent de finishlijn. En die finish is dichtbij, maar elke horde moet haar volle focus en aandacht krijgen, anders valt ze en blijft de finish uit. Ze wordt vrienden met de obstakels, want ze weet: ze zijn een voorwaarde voor mijn overwinning. Nadine kiest zelf voor de hordes en jij ook als jij in een complexe omgeving wilt werken. Heb je daar geen zin in, prima: ga dan de gewone 100 meter lopen.

Je hoeft geen allemansvriend te worden en je hoeft ook van je hart geen moordkuil te maken om goed stakeholdermanagement te doen. Maar alles begint met respect: in een team loop je nu eenmaal in estafette! Ga van die stakeholders houden en weet dat ze je nodig hebt. Dat hun input zelfs jouw skills kan helpen verbeteren en je route aan kan scherpen om uiteindelijk je doel te kunnen bereiken.

 

Stakeholder spin

Er is een simpele manier om voor jezelf op een rijtje te krijgen wie jij nodig hebt de komende tijd en hoe jij jouw verhaal kunt koppelen aan waar zij zijn. Oefening:

Zet het doel dat je wilt bereiken in het midden van een vel A4 of beter A3 en omcirkel het. Teken daar vervolgens al je stakeholders omheen en verbindt hen met je doel. Schrijf vervolgens bij elke stakeholder op:

  • Wat zou jouw doelstelling kunnen bijdragen aan het realiseren van hun ambities?
  • Waarover maakt de stakeholder zich zorgen en wat kan jouw doelstelling daaraan bijdragen?
  • Wat waardeer je zo aan deze stakeholder en waarom is deze zo belangrijk voor je?
  • Welk gevaar voor fakeholdermanagement ligt er voor jou op de loer en hoe kan je dat voorkomen?

Als je dit gedaan hebt, heb je een eenvoudig overzicht van de belangen die spelen en de hordes waarop je verliefd moet worden. Nadine Visser heeft als atleet namelijk 1 voordeel: ze weet precies hoeveel hordes ze moet nemen en ze kent hun dimensies als geen ander. Leer de dimensies van jouw stakeholders beter kennen door deze spin te maken voor jezelf. Het geeft je een opening naar meer echt contact met de mensen die jij hard nodig hebt. Train jezelf om elke horde met je volle aandacht te ontmoeten. Ze vertegenwoordigen allemaal een essentiële onderdeel van jouw route naar succes.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.