Naar overzicht

Iets meer van jezelf: de persoonlijke factor

18 september 2015 - 6 min. leestijd
Jurko

Persoonlijk

Misschien heb je het programma wel eens op televisie gezien: Undercover Boss. Een programma waarin de grote baas van een restaurantketen of softwarebedrijf zich vermomd – dus zonder stropdas en driedelig pak – onder zijn werknemers begeeft, om erachter te komen wat er nu echt speelt bij de mensen in zijn onderneming. De werknemers geven volledige openheid van zaken. Onvrede over het nieuwe computersysteem of de te hoge werkdruk, maar ook nieuwe ideeën over de organisatie. Als een week later blijkt dat de collega bij wie ze hun hart hebben uitgestort de ‘grote baas’ is, schrikken de werknemers zich rot. De baas in kwestie is over het algemeen blij omdat hij nu eindelijk weet wat er echt speelt op de werkvloer. Is het écht nodig dat een CEO zich in vermomming hijst om een persoonlijke klik met zijn mensen te hebben? Ik denk van niet. Een andere manier is het inzetten van de persoonlijke factor. Hoe dit werkt, lees je in deze blog.

Een persoonlijk verhaal werkt écht!

Bij Speech Republic werken we veel met inzichten uit het theater en uit het cabaret. Een van Nederlands beste cabaretières, Brigitte Kaandorp, heeft een conference waarin ze vertelt dat ze eigenlijk vindt dat iedere moeder die het voor elkaar krijgt om met haar kinderen over straat te lopen een medaille en een schouderklopje verdient. Er gaat namelijk nogal wat aan vooraf voor je met je kinderen de straat bereikt. Het kind besluit nog net even voor het weggaan z’n haren in te smeren met een restje wijn wat nog op tafel stond van de avond ervoor; het kind wil met zijn eigen fiets in plaats van in het kinderzitje van mama en, net voordat je op het punt staat om weg te fietsen, hoor je geschreeuw uit de achtertuin omdat dochter of zoonlief in kwestie met zijn gezicht tegen het hekje van de buurvrouw is gevallen. Als moeder en kind uiteindelijk dan toch de openbare weg hebben bereikt verdient elke moeder een schouderklopje: ‘Goed gedaan meid! Je hebt het gered!’

Als er iets is wat een gemiddelde communicator van Brigitte Kaandorp, Youp van ’t Hek en Karin Bloemen kan leren, is het wel dat het écht werkt om persoonlijke verhalen te vertellen waarin men zichzelf kan herkennen. De moeders en vaders in het publiek van Kaandorp herkennen zich namelijk allen in het verhaal wat ze vertelt. Hetzelfde gebeurt als Youp van ’t Hek toegeeft dat hij zich zorgen maakt over zijn, inmiddels niet meer te verbergen, buikje of als Karin Bloemen een lied zingt over het moment waarop haar moeder overleed. Een persoonlijk verhaal overbrugt het verschil wat er aanvankelijk is tussen artiest en publiek en zorgt ervoor dat het publiek ineens denkt: ’Oh fijn, ze is net als wij met al onze haken en ogen.’

Een afstand overbruggen

Een persoonlijk verhaal werkt, omdat het mensen verbindt. Daarom doet het er wel degelijk toe ‘wie’ jij bent achter jouw functie. Juist in een zakelijke setting kan het vertellen van een persoonlijk verhaal de afstand overbruggen, die ervoor zorgt dat er minder openheid is. Die ‘afstand’ overbrug je dus juist door te laten zien dat er achter jouw functie ‘een mens van vlees en bloed zit.’ Dat jij een persoon bent die naast zijn functie iemand is die hobby’s heeft, vader of moeder is van twee kinderen, stiekem heel erg van harde muziek houdt en het liefst op vakantie gaat naar Frankrijk, omdat de wijn daar zo goed smaakt. Alleen al het feit dat je contact maakt door iets van jezelf te laten zien, zorgt voor makkelijkere en meer open communicatie. Je bent ineens niet meer alleen je functie en dan gebeurt er hetzelfde als bij het publiek van Brigitte, Youp en Karin: de ander herkent iets van zichzelf in jou.

Doelen bereiken

En dat is niet alleen prettig, maar ook nuttig. Als leidinggevende wil jij namelijk een verandering teweeg brengen in de hoofden van je publiek. Je wilt dat ze op een andere manier gaan samenwerken, je wilt dat ze anders aankijken tegen een nieuw project, je wilt dat ze enthousiast aan de slag gaan. Dat gaat niet vanzelf. Daarvoor is het handig dat de neuzen dezelfde kant opstaan. En als dat niet zo is, dan is het prettig dat de obstakels op tafel komen, zodat je het erover kunt hebben. De mensen met wie jij communiceert zullen zich een stuk makkelijker kwetsbaar en open opstellen, als jij dat ook doet. Openheid creëert openheid.  Een geweldige manier om die openheid te bewerkstelligen is te laten zien dat jij een mens van vlees en bloed bent.

Dus denk voor jezelf eens na over het volgende: hoe persoonlijk durf jij je op te stellen in jouw werk als communicator? Het is logisch dat je hierin een grens stelt, maar in hoeverre zijn jouw persoonlijke ervaringen juist wel relevant? Vraag jezelf eens af welke obstakels jij hebt moeten overwinnen om te komen waar je nu bent? Zou dat lastige moment, en hetgeen jij daarvan geleerd hebt, wel eens relevant kunnen zijn voor de mensen om je heen? De kans is enorm groot dat het antwoord ‘JA’ is. Neem het risico en laat zien wie jij bent achter je functie.

Een  persoonlijk verhaal creëert openheid en verbinding en zorgt ervoor dat jij in je dagelijkse communicatie meer kans maakt om echt een verschil te maken, zonder dat je daarvoor een petje of pruik nodig hebt!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.