Naar overzicht

In it to win it

18 september 2018 - 3 min. leestijd
Maartje

Belofte

Ja!

Relevante trainingen

The Winning Pitch

You win some…

Pitchen is één van de beste manieren om succes te meten: je wint de opdracht of je verliest ‘m. Zelf blijf ik het daardoor altijd een spannend moment vinden en met mij vele mensen. Het element van winnen of verliezen, maakt het geven van een pitch namelijk extra uitdagend, spannend en kwetsbaar.

… You lose some

Je weet dat jouw concurrent voor of na jou het podium krijgt, je weet dat de toehoorders al een beeld hebben gevormd en je weet dat zij jou zullen beoordelen aan de hand van een eisenlijst. Daardoor kun je de neiging krijgen om zoveel mogelijk informatie te geven over jouw organisatie en jullie werkwijze. Ik denk dat iedereen deze gedachte wel herkent: “Met veel informatie kunnen ze een weloverwogen beslissing maken.”

Stap eens in de schoenen van…

Maar wacht even hoor. Als je dit moment nu eens met een compleet andere blik bekijkt, enkel vanuit de blik van de opdrachtgever? Na afloop van jullie presentatie zullen zij waarschijnlijk niet tegen elkaar zeggen: “Yes, we gunnen deze club de opdracht, want ze waren zo heerlijk volledig in de informatie over hun organisatie en werkwijze.” Wat zeggen ze dan wel? Wat is doorslaggevend?

Stel dat jullie de állerbeste pitch ooit hebben gegeven. Wat zouden dan mogelijke reacties kunnen zijn?

“Dit is de partij met wie ik wil werken, zij begrijpen onze challenges echt het beste!”

“Dit is de persoon met wie ik wil werken, hij/zij heeft echt hart voor onze business!”

“Deze partij gaat ons echt verder brengen als organisatie!”

Wauw! Los van dat jij zelf met een ontzettend goed gevoel de pitchruimte uitloopt, heb je de opdracht waarschijnlijk ook nog eens gewonnen. Dit zouden toch schitterende reacties zijn? Reacties, die zorgen ervoor dat jij een pitch wint!

De vraag

Daag jezelf eens uit om voor de volgende grote pitch deze vraag te beantwoorden, zelf of met je hele team: Als deze opdrachtgever met ons in zee gaat, hoe gaat die organisatie daar dan concreet beter en/of anders door worden? In een pitch moet je namelijk niet vertellen hoe goed jij en je organisatie zijn, maar hoe goed de opdrachtgever gáát worden wanneer zij met jullie werken.

 

Wil je hiermee experimenteren? Gebruik dan eens onze online tool en kies voor ‘zakelijke pitch’. En wil je nou écht anders gaan pitchen en die ook winnen? Kom dan een pitchtraining volgen bij Speech Republic!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.