Naar overzicht

It’s not about you

13 juni 2016 - 3 min. leestijd
Maartje

Actualiteit

Je moet binnenkort een presentatie geven. Met je collega’s ga je sparren over wat je kunt vertellen. De eerste afbeeldingen voor de presentatie heb je al gevonden. De juiste cijfers worden al verzameld. Ook heb je een mooi filmpje laten maken dat een goed beeld geeft van je organisatie of je plannen. Het is een belangrijk podiummoment en jij wilt knallen!

Vaak geeft de bovenstaande situatie weer hoe het meestal gaat als je een presentatie gaat geven en het lijkt op zich een goede manier van voorbereiden. Als Speech Republic Coach wil ik je graag kennis laten maken met een andere manier van voorbereiden, waarvan ik zeker weet dat het de impact van je verhaal gigantisch gaat vergroten.

“The only reason to give a speech is to change the world” John F Kennedy

Een schitterende quote van J.F. Kennedy! En ja, ik besef mij heus wel dat “het veranderen van de wereld” niet altijd je prioriteit is als je een intern verhaal vertelt, een product kick­off aan het organiseren bent of de cijferbespreking op de agenda zet – maar laten we eens kijken wat het je zou opleveren voor je verhaal. Wat gebeurt er als je het veranderen van de wereld van je publiek wél als vertrekpunt neemt voor je verhaal?

IK zeg IETS – oh ja – tegen JOU

Jij kent het onderwerp waar jij iets over wilt vertellen het best. Of dat nou een leiderschapsaanpak is, de jaarcijfers, risicomanagement of een organisatieverandering. Waarom vertel je juist dít publiek over jouw onderwerp? Waarom moeten zij jouw verhaal te horen krijgen? Wat kunnen zij na afloop van je verhaal, dat ze ervoor nog niet konden? Denken ze ergens anders over na? Gaan ze hun werkwijze nu veranderen?

Communicatie komt in de basis neer op IK zeg IETS tegen JOU (IK de spreker, IETS de inhoud en JOU het publiek). Dat zijn kort gezegd de enige drie elementen waar wij bij Speech Republic mee werken. Het zijn namelijk ook de enige drie elementen die aanwezig zijn in de ruimte bij ieder communicatiemoment. De JOU in de vorm van jouw publiek heeft dus een gigantische invloed op jouw boodschap. Jij bepaalt je onderwerp en boodschap, maar je publiek bepaalt welke verandering er bij hen nodig is om jouw doel te gaan bereiken. Jij vertelt een verhaal zodat je publiek na afloop van je verhaal iets anders kan gaan doen, denken of voelen.

Challenge yourself

Kies je volgende presentatiemoment en formuleer voor jezelf wie je publiek is. Probeer daarna antwoorden te formuleren op de volgende vragen:

  •    Wat wil jij dat zij geleerd hebben na afloop van jouw verhaal?

(Bijvoorbeeld: Dat zij na afloop beter inzicht hebben in hun beleggingen en diversiteit aan producten, zodat zij bewustere keuzes kunnen maken)

  •    Wat wil jij dat je publiek concreet anders gaat doen na het horen van jouw verhaal?

(Bijvoorbeeld: Al jullie klanten een nieuw soort product aanbieden)

Ieder woord in jouw presentatie moet uiteindelijk bijdragen aan die verandering in de leefwereld van jouw publiek. Dat is dé reden waarom jij op het podium staat: niet om informatie te verspreiden of een update te geven, maar om in kleine en soms grote stappen verandering teweeg te brengen.

Dus wakker de John F. Kennedy in jezelf aan en kijk waar jij de wereld van je publiek wilt veranderen.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.