Naar overzicht

Jezelf durven zijn

29 februari 2016 - 4 min. leestijd
Jurko

Actie

‘Ik wil graag zorgen dat ik er stevig bijsta.’

‘Mijn stem schiet wel eens omhoog en ik wil graag dat mijn stem mooi laag klinkt.’

‘Ik wil graag meer met handgebaren doen. Ik stop ze nu altijd maar een beetje achter mijn rug.’

Op het moment dat je het podium pakt als spreker, ga je je druk maken om hoe je overkomt. Dat is heel logisch: je staat namelijk in het middelpunt van de belangstelling wanneer jij het woord neemt tijdens een vergadering, sollicitatiegesprek, presentatie of een speech moment.

Borst vooruit, kin omhoog

Natuurlijk is jouw verschijning daarin belangrijk. Het probleem is alleen dat jouw stem en lichaamshouding niet beter worden door je er op te focussen. Sprekers en communicators worden uren- en soms dagenlang getraind in hoe ze hun stem moeten gebruiken. Er wordt ze van alles verteld: dat het belangrijk is om met je voeten op heupbreedte te staan, het borstbeen ietsje op te houden, de kin niet te diep (onderdanig) maar ook niet te hoog (arrogant) te houden, maar precies in het midden en dat te combineren met een mooie lange nek. Daarnaast is het belangrijk dat je je keel volledig ontspant zodat je stem mooi diep, laag en ontspannen klinkt. Het puur en alleen focussen op deze uiterlijkheden, leidt tot totaal gespannen sprekers die allemaal op elkaar proberen te lijken. Focus op die uiterlijkheden maakt een communicator vaak slechter dan beter en leidt vaak af van het belangrijkste wat een spreker op het podium over wil brengen, namelijk de boodschap.

Jouw unieke expressie

Het is logisch dat iedereen een totaal unieke expressie heeft. Die expressie komt niet beter tot uiting door iemand allemaal regels op te leggen over hoe hij of zij zich op het podium moet gedragen. Die unieke expressie komt naar voren op het moment dat iemand zich comfortabel voelt. Als Speech Republic Coach kom ik er keer op keer achter wat iemand, die het lef heeft om voor een groep te staan, comfortabel maakt: een goed verhaal.

My name is Jamie Oliver….

Een mooi voorbeeld hiervan is de –door miljoenen mensen bekeken– TED Speech van Jamie Oliver. Jamie ijsbeert over het podium, veegt regelmatig zijn bezwete voorhoofd af en praat net iets te snel met een lichte slis in zijn spraak. Wat zou er met Jamie gebeuren als je de klassieke houdingsleer op hem los zou laten? Wat zou er gebeuren als een logopedist Jamie streng zou verzoeken om rustig en op een ontspannen toonhoogte te spreken? Zou Jamie Oliver dan nog overkomen als Jamie Oliver? Maken die kleine eigenaardigheden hem nu niet juist uniek?

Wat Jamie Oliver doet is een mooi voorbeeld van het vertellen van een goed verhaal. Een verhaal waar hij passie voor heeft. Die passie drijft hem. Dat zorgt ervoor dat zijn unieke expressie volledig voor het voetlicht komt.

Focus op het verhaal

Maak jij je als communicator ook druk over hoe je overkomt? Focus je dan op een goed verhaal. Een goed verhaal zorgt ervoor dat jij je uitdrukt zoals JIJ dat doet. Je stem gaat dan zijn gang en je lichaam beweegt zoals het beweegt. De één met een lichte bochel en een hoge stem, de ander met veel handgebaren en een lage stem. De één super beweeglijk en de ander stil en rustig, maar mét een goed verhaal. Als jij zorgt voor een goed verhaal, dan behoren al die zorgen over ‘hoe jij overkomt’ waarschijnlijk tot de verleden tijd.

Oh ja, wat is dan een goed verhaal? Elk succesvol communicatiemoment komt neer op het volgende: IK zeg IETS tegen JOU.

Méér IK: Laat jouw meest krachtige zelf zien.

Méér IETS: Durf te zeggen wat jij echt wil zeggen.

Méér JOU: Inspireer de ander om in actie te komen.

Als je nieuwsgierig bent hoe dit voor jou werkt, bekijk dan hier ons boek ‘Magie in al je communicatie’.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.