Naar overzicht

De kracht van de échte belofte

03 december 2018 - 5 min. leestijd
Jurko

Belofte

Relevante trainingen

Business as UNusual

Een stom cadeau

Ken je dat gevoel dat je een cadeau krijgt waar je eigenlijk helemaal niet op zit te wachten? Dat je het openmaakt, het goed bekijkt en je afvraagt hoe het mogelijk is dat de persoon van wie je het gekregen hebt dacht dat jij dit leuk zou vinden. Dan kijk je op en zie je het stralende gezicht van de gulle gever die jou vertelt: “Ik moest meteen aan jou denken.”. Vervolgens hoor je jezelf dan nog zeggen dat je het echt heel leuk vindt. Zodra het bezoek vertrokken is prop je het cadeau onderin de kast.

Mij overkwam dit een paar jaar geleden toen ik van mijn twee Russische bovenbuurvrouwen een gouden boompje kreeg met daaraan neppe Swarovski-kristalletjes in de vorm van blaadjes. “Echt iets voor jou Jurko, voor bij die computer”, werd mij met een Russisch accent te verstaan gegeven. Het hysterische boompje verdween in de kast en werd er iedere keer met haast uitgehaald als er op de deur werd geklopt als de twee dames op de koffie kwamen.

What’s in it for me?

Een cadeau krijgen dat je niet leuk vindt is eigenlijk gewoon vervelend. Je hebt er helemaal niks aan. “Ja maar, wat heeft dit nou met communicatie te maken?” hoor ik je denken. Op het moment dat jij als communicator jouw podium pakt, heb je als het goed is altijd een actiegerichte boodschap: stem op mij, doneer aan dit goede doel of ga op een andere manier samenwerken. Op het moment dat jij echt iets vraagt van je publiek ontstaat er in de gedachten van je toehoorders maar één vraag: what’s in it for me?

Het antwoord op die vraag wordt door de meeste communicatoren gegeven in de vorm van een cadeau waar het publiek niet op zit te wachten. Het is namelijk geweldig dat een andere vorm van samenwerken meer omzet oplevert, maar werknemers denken helaas niet aan jouw omzet als ze denken aan hun eigen gewin. Op het moment dat je jouw publiek wil laten doneren aan Greenpeace is het vaak een “ver-van-je-bed-show” wanneer Greenpeace vecht tegen massale bijensterfte.

Ga in de schoenen van je publiek staan

De belofte die jij als communicator doet, moet er één zijn die je publiek aanspreekt. Daar is alleen het volgende voor nodig: ga eens in de schoenen van je publiek staan. In de schoenen van die werknemer die al wekenlang overuren draait. In de schoenen van die potentiële donateur die op zijn centjes moet letten of van die tobbende stemmer die zich afvraagt of hij in de toekomst zijn ziektekosten nog wel vergoed gaat krijgen. Als je weet wat er speelt bij jouw publiek, kun je hen een belofte doen die echt aanspreekt.

Een échte ruimtereis

Robbert Dijkgraaf hield een tijd geleden een presentatie op tv over het universum bij de De Wereld Draait Door University. Hij vertelde aan het begin van het programma dat het tot nu toe helaas niet mogelijk was om de kijkers mee te nemen op een ruimtereis; de techniek was daar simpelweg nog niet toe in staat. “Maar”, beloofde hij: “ik denk dat ik jullie deze keer écht de ervaring van een ruimtereis kan geven.” Ik dacht: door deze belofte zal niemand er zelfs maar aan denken om weg te zappen. Iedereen blijft vol verwachting kijken om te zien hoe hun allereerste ruimtereis gaat verlopen. Well done, Robbert!

Dus: ongeacht of je een belofte doet aan het begin van je verhaal, of als je een verhaal afsluit met wat jouw publiek eraan heeft als er iets gaat veranderen: zorg dat het een belofte is die bij jouw publiek past. Daarvoor moet je weten waar zij behoefte aan hebben, dat kan door je te verdiepen in je publiek.

Die andere samenwerkingsvorm waar jij om vraagt levert misschien wel tijd op waardoor jouw team zich op andere leuke projecten kan storten. En dan zorgt een donatie aan Greenpeace voor het in stand houden van de bijenpopulatie dus ook voor een betere toekomst, doordat het een beter leefmilieu garandeert voor de kinderen van de donateur. Kortom, geef je publiek een cadeau waar ze blij van wordt door een belofte maken die écht aanspreekt.

Oefening

Doe eens de volgende simpele oefening;

  • Verdiep je echt in de leefwereld van je publiek. Maak een lijstje met zaken waarvan jij weet dat je ze kunt verblijden.
  • Het gaat hierbij nadrukkelijk om hun behoeftes.
  • Wat staat er op dat lijstje dat aansluit bij de verandering die je teweeg wil brengen? Dat zou dan weleens de belofte kunnen zijn waardoor jouw publiek volmondig ja gaat zeggen tegen jouw voorstel en iets met jouw boodschap gaat doen!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.