Naar overzicht

Leiders kiezen voor actie

23 maart 2020 - 4 min. leestijd
Rik Rottier
Speech Republic Coach

‘Even Apeldoorn bellen!’, ‘En Marche!’, ‘Carglass repareert – Carglass vervangt’ – een aantal slogans die jij waarschijnlijk wel kent. Bij reclames en campagnes is het heel duidelijk dat er iets verkocht wordt, dat iemand wil dat jij zijn product koopt.

Maar in verhalen buiten de reclamewereld wordt een call to action vaak als eerste overboord gegooid, terwijl het de snelste manier is om ieder verhaal concreet en scherp te maken. Actie is namelijk cruciaal om je impact te vergroten. Wat wil jij dat er na jouw verhaal gebeurt? Zeker nu je al je collega’s alleen nog maar op afstand spreekt, in een digitale setting, is duidelijk maken wat je wil of nodig hebt van cruciaal belang.

Nelson Mandela zei ooit dat de grootste uitdaging van public speaking is om retoriek om te zetten in actie. Dus zal je om actie moeten vragen om je publiek in beweging te brengen. Kennedy en Reagan begrepen dit als geen ander. Sterker, we herinneren hun twee belangrijkste speeches eigenlijk vooral door hun call to action: ‘Ask not what your country can do for you, but ask what you can do for your country!‘ en ‘Mr. Gorbachev, tear down this wall!’ Maar niet alleen wereldleiders willen mensen in beweging krijgen. Die digitale brainstorm met je team moet minstens zo effectief zijn als wanneer jullie met elkaar op kantoor hadden gewerkt. Duidelijke focus en heldere acties mogen dan niet ontbreken. 


Begin bij het einde

Actie is dus een fundamentele sleutel tot succes – maar hoe creëer je nou een heldere call to action? Denk eens na over de volgende belangrijke speech die jij gaat geven – wellicht voor de directie van jouw bedrijf of bij een pitch in een tendertraject (live of via de webcam). Wat is jouw belangrijkste boodschap voor je toehoorders en wat wil jij dat ze gaan doen na jouw verhaal?

Voordat je publiek bereid is om aan jouw call to action gehoor te geven, moet je ervoor zorgen dat er bij hen een energieverandering gaat plaatsvinden: het voelen en denken van jouw luisteraars moet na jouw verhaal veranderd zijn. Jij kan ze daar brengen door het juiste verhaal te vertellen. Die energieverandering maakt de kans dat je publiek ‘ja’ gaat zeggen op je call to action een stuk groter. Bijvoorbeeld: Carglass maakt jou eerst bewust van de risico’s die een sterretje in je autoruit kan veroorzaken, voordat ze je uitnodigen voor een afspraak om deze te laten repareren. En Kennedy liet zijn publiek eerst inzien hoe rijk, gezond en hoog opgeleid ze waren, voordat hij hun bijdrage aan de natie vroeg.
Het meeste optimale moment voor een call to action zit dus richting het einde van je verhaal.

In 3 stappen naar leiderschapscommunicatie 

Als je vindt dat er te weinig verandering is gerealiseerd na jouw verhaal, dan was je publiek niet genoeg geïnspireerd geraakt om daadwerkelijk iets te gaan doen óf was je actie niet concreet genoeg. Acties zijn er in verschillende soorten en maten en het kiezen van het juiste type actie is van groot belang. Je hebt brede, inspirerende acties (‘Ask not what…’) en scherpe, concrete acties (‘Maak nu een afspraak bij Carglass!’). Hoe concreter de opdracht voor je publiek, des te groter de kans dat deze op korte termijn wordt opgevolgd.

Dus wil je focus aanbrengen in je verhaal en je kans op succes en leiderschap vergroten, ga dan als volgt te werk:

  1. Bedenk welke verandering jij het liefste zou willen zien bij je publiek – wat moet jouw publiek nou eigenlijk anders gaan doen nadat jij met hen gesproken hebt? Wil je dat ze ergens over na gaan denken? Wil je dat ze de volgende dag iets gaan doen? Wees niet te bang voor de weerstand die je erop kunt krijgen. Die weerstand verkleinen, kan je weer op andere manieren in je verhaal doen.
  2. Kijk vervolgens welk soort actie het beste aansluit bij die verandering. Heel inspirerend? Of heel concreet? Formuleer je actie kort en krachtig en durf te vragen!
  3. Just do it: Het is juist in tijden als deze dat mensen behoefte hebben aan duidelijke richting en perspectief. Appelleer aan wat het jouw publiek gaat opleveren als ze dit gaan doen.  

 

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.