Naar overzicht

Let’s Marie Kondo your story

01 mei 2019 - 7 min. leestijd
Roisin

Relevante trainingen

Taking the Stage

Does it spark joy?

Ik keek laatst voor het eerst een aflevering van het inmiddels beroemde Netflix programma over de Japanse opruim-guru Marie Kondo. Met veel zorg en aandacht worden de kasten en garages van de grootste ‘hoarders’ opgeruimd en georganiseerd. Kondo heeft een simpele maar effectieve methode: je legt al je spullen op één hoop, en je laat elk kledingstuk, hebbedingetje of keukenaccessoire door je handen gaan, en stelt daarbij de cruciale vraag: “Does this spark joy?”

If not, dan doe je het dus weg. Als het een geluksgevoel bij je oproept, dan houd je het. En berg je het natuurlijk netjes op.

Ik vond het fascinerend om te kijken. De vrouw is werkelijk een fenomeen geworden. Marie Kondo’en is zowaar een werkwoord tegenwoordig! Ik ging terstond aan de gang met mijn eigen klerenkast en keukenkastjes en vond inderdaad een berg aan dingen that didn’t spark joy. Afgezien van het feit dat ik nooit een minimalist zal worden, hield ik wel kasten over met allemaal spullen waar ik daadwerkelijk blij van werd, of die een helder doel dienen – en dan word je er ook blij van.

Spullen die een verhaal vertellen over wat ik daadwerkelijk nodig heb in mijn leven. Het vertegenwoordigt mijn realiteit, in plaats van een soort fantasie over wat ik ooit nog denk te gaan zijn – “ja, maar wat als ik dit nou nodig heb op die ene dag in het jaar waarop ik heel misschien wel ineens cupcakes wil bakken?” Ik heb nog nooit cupcakes gebakken – ok, één keer: het was geen succes – en voel me lichter na dat erkend te hebben. Opruimen maakt ruimte in je hoofd en in de omgeving voor dat wat essentieel is.

 

Aandacht en eerlijkheid

De sleutel tot Marie Kondo’s succes is misschien wel iets heel simpels: aandacht en eerlijkheid. Door bij elk eigendom stil te staan en echt even contact te maken met wat je in je handen hebt, wordt snel helder hoe essentieel iets is voor jou. Toen bedacht ik dat ik het ook geen slecht idee zou zijn om vaker haar filosofie van minimalisme toe te passen op de verhalen die we vertellen.

Wie kent het gevoel als je een presentatie aan het maken bent, en je ziet jezelf door allemaal oude powerpointpresentaties bladeren en denken: oh ja, die slide is wel leuk om te laten zien, en die quote is gewoon grappig, en deze illustratie doet het meestal wel goed dus die is ook nog wel grappig om erbij te halen. Oh ja, en natuurlijk ook de slide die echt in je presentatie moet, omdat je collega dat vond. En die ene cruciale grafiek die echt niet mag ontbreken en die dan eigenlijk ook onderbouwd moet worden door twee verhelderende sheets.

Kortom: regelmatig zijn we bij het maken van verhalen en presentaties eigenlijk ook een beetje ‘hoarders’ van informatie. We verliezen wel eens uit het oog waar het nou echt om draait, en spenderen veel te veel tijd aan het verzamelen en in elkaar knutselen van leuke slides. Gevolg: een content dump. Dat is de term die wij bij Speech Republic gebruiken als een communicator een bak aan informatie geeft, zonder echt duidelijk wordt wat nou de essentie is, laat staat wat hij/zij wil dat het publiek ermee aanmoet!

Om allerlei redenen gebeurt dit regelmatig. Misschien herken jij het ook wel van jezelf. Misschien geef je jezelf de opdracht om volledig te zijn in wat je zegt. Er kijken mensen over je schouder mee en willen zij dingen toevoegen aan jouw presentatie, weer met hetzelfde doel: om volledig te zijn. Of om vooral te laten zien dat jullie als bedrijf echt alle informatie hebben en weten! Wat dat maakt dat je als expert wordt gezien! Toch? Nee!

De meest inspirerende mensen zijn juist in staat om ingewikkelde zaken simpel te maken, zonder ze simplistisch weer te geven. Less is more, ook in presentaties. Je weet toch dat als je bergen tekst op de slides hebt staan, dat niemand ze leest, en met al die info ga jij de wereld niet per se veranderen. Maar met jouw gerichte duiding van die info, wel.

 

Let’s Marie Kondo your story

Dus laten we dat eens radicaal anders gaan doen. Wil jij ook nooit meer content dumpen in jouw presentaties? Let’s Marie Kondo your story! The Speech Republic way… zodat het je Magie oplevert.

Voor je volgende presentatie, stel jezelf de volgende 3 kernvragen:

 

Stap 1 – voordat je achter je computer gaat zitten om je slides te gaan maken, schrijf voor jezelf in 1 korte zin jouw antwoord op deze vraag op:

“Welk inzicht wil jij graag dat jouw publiek heeft gekregen na het horen van jouw verhaal?”

 

Stap 2 – noteer je Call to Action aan je publiek door deze vraag te beantwoorden (je antwoord op onderstaande vraag is tevens de laatste zin van je verhaal):

“Wat wil je graag dat zij anders gaan doen na het horen van jouw verhaal?”

 

Stap 3 – noteer welke 3 belangrijke stukken informatie je publiek nodig heeft om JA te zeggen tegen jouw Call to Action? Dat kunnen cijfers zijn die urgentie laten zien, dat kan een voorbeeld zijn uit jullie praktijk, dat kan een klant-case zijn die laat zien dat de verandering waar jij om vraagt nodig is.

Bij het kiezen van deze belangrijkste stukken informatie, stel jezelf telkens 1 checkvraag – nee, niet “does it spark joy”, maar een vraag die gaat over je publiek:

“Draagt deze informatie bij aan mijn beoogde inzicht dat ik bij mijn publiek teweeg wil brengen?”

Wees hier eerlijk! Zeg alleen JA als je echt vanuit de schoenen van je publiek hebt bedacht of dat specifieke stuk informatie hen een stap dichterbij het inzicht brengt dat jij hen wil brengen. Als niet: dan komt die slide er dus echt niet in! Dit is het moment to kill your darlings..

 

Terug naar de essentie.

Ik ben heel benieuwd hoe essentieel jij durft te worden met je boodschap. Ik vind het bovendien moedig om terug te durven gaan naar de essentie. Daarmee laat je ook zien dat jouw expertschap niet afhangt van hoeveel informatie jij hebt en kent. Maar dan stap je in de leiderschapsrol op dat podium, simpelweg door de essentie te vertellen zoals jij die ziet, op basis van wat je bij de ander teweeg wilt brengen.

 

Laat de lente schoonmaak beginnen!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.