Naar overzicht

Luisteren is ook een vak

24 april 2016 - 4 min. leestijd
Jurko

Actualiteit

‘Ik hoor wat je zegt’

Deze zin wordt veelvoudig gebruikt in het bedrijfsleven. Deze zin krijgt in het zakelijke leven echter vaak een andere betekenis. Denk aan: “Ik hoor wat je zegt, maar laten we er eens op een andere manier naar kijken”, of: “Ik hoor wat je zegt, maar ik denk dat de prioriteit ergens anders ligt”. Je zou de geijkte zin “Ik hoor wat je zegt” bijna kunnen vervangen door de zin: “Hou hierover op”. Maar dat is natuurlijk niet beleefd. Daarom hebben veel mensen – in het bedrijfsleven en in de politiek – toch maar de zin “Ik hoor wat je zegt” geadopteerd in hun dagelijkse vocabulaire.

Onderbrekingen

Ik maak mij er zelf ook dagelijks schuldig aan. Als iemand tegen mij praat, denk ik vaak aan totaal andere dingen. Erger nog: in mijn hoofd heb ik de persoon tegenover mij al honderd keer onderbroken.

“Ja dat snap ik, want ik…”
“Maar hoe zit het dan met…?”
“Daar heb ik laatst iets over gelezen”
“Dat had ik laatst ook, maar dan erger….”

En ja, eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die onderbrekingen niet alleen in mijn hoofd plaatsvinden, maar dat ik mij vaak genoeg in gesprekken ‘ertussen wurm’. Zo zat ik laatst na een lange werkdag in de auto toen een vriendin mij opbelde. Ze was al een tijdje op zoek naar een baan en vertelde dat ze de motivatie op dat moment gewoon niet kon vinden. Ze wilde haar verhaal aan mij kwijt, maar ik onderbrak haar (al na drie zinnen) met de opmerking dat ze een plan moest maken en to-do lijstjes moest opstellen. “Dat werkt voor mij altijd”, hoorde ik mezelf zeggen. Aan de andere kant van de telefoon bleef het stil. Ik dacht dat ze nu opgelucht adem zou halen en meteen aan de slag zou gaan, maar haar vraag was: “Waarom wil jij altijd alles oplossen als ik gewoon even mijn verhaal kwijt wil?”. Zij betrapte mij op een van mijn valkuilen. Luisterde ik wel echt naar haar? Ik vrees van niet.

Wat is luisteren?

Dat brengt mij tot de vraag die ik vandaag aan jou wil stellen: hoe goed ben jij in luisteren? Ben jij tijdens een sollicitatiegesprek, een interview of een evaluatiegesprek iemand die écht luistert? Of onderbreek je de ander al snel om je zegje te doen en hoor je dus niet écht wat de ander zegt? De Dikke van Dale geeft een heldere beschrijving van het woord luisteren: oplettend naar iets horen met de bedoeling om het gesprokene te verstaan.

Waar ligt jouw focus?

Daarmee bedoel ik: waar ligt jouw focus als je luistert? Luisteren gaat namelijk over oplettendheid, aandacht en een gerichte actie. Zijn wij wel in staat om onze aandacht onverdeeld op de ander te richten wanneer die persoon iets tegen ons zegt? Of zijn de onderbrekingen in ons hoofd belangrijker? Natuurlijk betekent dat niet dat elke impuls om iets toe te voegen, of gepassioneerd te onderbreken, genegeerd hoeft te worden. We kunnen ons wel afvragen of die onderbrekingen altijd noodzakelijk zijn. Wat zou het voor jouw gesprekken betekenen als jouw collega, klant, patiënt, medewerker of teamleider zich echt gehoord voelt? Zou dat de kwaliteit van jouw communicatie verbeteren?

Als jouw antwoord op die vraag “ja” is, dan daag ik jou (en mezelf) uit om tijdens het volgende gesprek dat je voert opnieuw uit te zoeken hoe en óf jij luistert. Een vraag die daarbij enorm kan helpen is: ben ik echt nieuwsgierig naar wat de ander te vertellen heeft?

Zoals Stephen Covey ooit zei: “Don’t listen with the intent to reply. Listen with the intent to understand.”

Veel succes!

Mocht je op zoek zijn naar hoe je jouw communicatie in gesprekken kunt verbeteren, neem dan eens een kijkje op de pagina van onze vierdaagse training ‘Business as UNusual’.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.