Naar overzicht

Magie met Bas – actie

02 mei 2017 - 4 min. leestijd
Bas

Actie

Relevante trainingen

Business as UNusual

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.

Actie

Laat me je meenemen naar een avond waarop vrienden bij ons kwamen eten. Mijn vriendin Elsbeth en ik waren net terug van een reis door Nepal. We waren vijf weken weggeweest en hadden de meest fantastische reis gehad. Nog voordat onze vrienden de soep op hadden, had ik al verteld over het gemiddeld aantal wandeluren, hoeveel blaren ik op mijn voeten had en hoe verbluffend de uitzichten waren. Dit alles geïllustreerd door een enorme hoeveelheid foto’s waar ik nog amper een selectie in had gemaakt, omdat de één nog mooier was dan de ander… vond ik zelf. Ik had de hele avond kunnen vertellen, maar die kans kreeg ik niet omdat mijn vriendin me even duidelijk aansprak in de keuken en mij vertelde dat ik moest ophouden met mijn ellenlange verhalen. ‘Ze zijn allang uitgezoomd’, wist ze mij te vertellen.

Wat er bij mij aan de eettafel gebeurde is wat ik dumping content noem – ik zadelde mijn vrienden op met een heleboel informatie waarvan het niet duidelijk was wat zij ermee moesten. Op een vriendenavondje hoeft dat natuurlijk niet meteen een ramp te zijn, maar hoe gaat dat op de momenten dat het er écht toe doet?

Van dumping content naar Magie

Ieder verhaal waar een call to action in ontbreekt, is gedoemd om dumping content te zijn. Als jij immers niet vertelt wat jouw publiek kan doen met jouw verhaal, waarom vertel je het dan? 

Al Gore stond als politicus niet echt bekend als een groot spreker. Sterker nog, in zijn eigen aanvaardingsspeech als presidentskandidaat voor de Democratische partij in 2000 zegt hij aan het einde: ‘I know my own imperfections. For example, I know that sometimes people say I’m too serious, that I talk too much substance and policy… Maybe I’ve done that tonight.’ Gore zou bijna als niet impactvolle communicator het toneel verlaten hebben als hij in 2006 niet onverwacht in de schijnwerpers was verschenen met de bioscoopfilm ‘An Inconvenient Truth’. Als politicus werd het bij Al Gore nooit duidelijk waarom we op hem moesten stemmen. Hij was een content dumper – hij sprak veel over beleid, maar wat moest het publiek ermee? Als milieuactivist is zijn boodschap echter kristalhelder: we moeten met z’n allen ons gedrag veranderen om een milieuramp af te wenden. Hij durfde ergens om te vragen en daar begon de impact van Gore.

Durf ergens om te vragen

Het tegengif tegen dumping content is het hebben van een heldere call to action. Dat blijkt niet alleen uit het voorbeeld van Al Gore, maar uit alle verhalen die bij mij in de trainingsruimte worden verteld. Verhalen hebben pas kans om impactvol te worden als je je publiek vertelt wat zij met jouw verhaal kunnen of moeten doen. Een call to action zorgt ervoor dat jouw verhaal focus krijgt, aansluit bij je publiek en spannend wordt om te vertellen. Voor alle magiewetten uit het IK-IETS-JOU model geldt dat ze optioneel zijn. Alleen niet voor de oproep tot actie. Zonder een oproep tot actie wordt gedragsverandering lastig.

Communiceer altijd met een duidelijke inzet:

  • Stel jezelf vooraf de vraag: Wat wil ik dat de ander anders gaat doen nadat hij mij gehoord heeft?
  • Durf ergens om te vragen en weet dat de weerstand die dat oplevert goed is, want dat betekent dat de vraag ertoe doet.

Een heldere call to action maakt je krachtiger – je verhaal is daarmee relevant voor je publiek en het geeft jou veel meer plezier. Je weet immers waar je het voor doet.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.