Naar overzicht

Magie met Bas – bewijs

30 maart 2017 - 3 min. leestijd
Bas

Bewijs

Relevante trainingen

The Magic Communicator

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.

Bewijs

Wanneer jij jouw verhaal vertelt, wil je mensen meenemen in je gedachtegang. Vervolgens wil ze zorgen dat ze ook daadwerkelijk iets gaan doen, zoals investeren in jouw plannen of op jou stemmen. Dat doen ze echter niet zomaar – je moet bewijzen dat wat jij zegt waar is en ze dat laten zien én voelen. In de praktijk is dat nog niet zo gemakkelijk. Als trainer zie ik vaak twee dingen gebeuren:

  1. Sprekers beweren veel dingen waar geen enkel bewijs voor wordt aangedragen.
  2. Wanneer zij bewijs aandragen, is dat vooral gericht op het rationele brein.

De olifant en de berijder

In zijn boek The Happiness Hypothesis gebruikt Jonathan Haidt een mooie metafoor voor het menselijk brein. Hij omschrijft het emotionele deel van ons brein – het deel van onze hersenen dat gevoed en gestimuleerd wilt worden door emotionele zaken – als een grote olifant. Het rationele deel van onze hersenen ziet hij als de berijder van deze olifant. De berijder is degene met de teugels in handen, maar de olifant heeft uiteindelijk het laatste woord.

Uiteindelijk wil jij als communicator zowel de olifant als de berijder raken, om te zorgen dat jouw publiek ‘in beweging komt’. Een voorbeeld: op het moment dat jij je publiek bijvoorbeeld wil overtuigen om met een nieuw computerprogramma te gaan werken:

  • Berijder: Uit onderzoek van McKinsey is gebleken dat dit programma 21% sneller werkt dan ons huidige programma.
  • Olifant: Dit betekent dat jullie veel tijd over kunnen houden om projecten te starten die jullie aan het hart gaan.

Uiteindelijk valt of staat jouw verhaal met het juiste bewijs. Rationeel bewijs is belangrijk voor ieder verhaal – zonder een waterdichte businesscase vind je nooit investeerders. Maar vergeet niet dat jouw verhaal ook een emotionele respons moet veroorzaken. Zonder bewijs op emotie blijft de olifant stilstaan en daarmee komt dus ook de berijder niet in beweging, hoeveel feitelijk bewijs je hem ook geeft. Lever dus echt bewijs aan voor de stellingen in je verhaal en bedenk dat je de olifant en de berijder samen in actie moet laten komen. Meer bewijs zorgt dat de IETS in jouw verhaal tot leven komt en daarmee is magie in jouw communicatie een stuk dichterbij!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.