Naar overzicht

Magie met Bas – de kracht van JA

31 mei 2017 - 4 min. leestijd
Bas

Ja!

Relevante trainingen

Business as UNusual

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk

DE KRACHT VAN JA

Ik ben een gezondheidsfreak en daarmee een tegenstander van het suikerdrankje wat Coca-Cola heet. Toch betrapte ik mezelf erop dat ik laatst eventjes enthousiast werd van een Coco-Cola reclame – ze zijn dan ook een meester in het maken van hun reclames en maken als geen ander gebruik van de ‘kracht van JA’.

Je hebt het zelf waarschijnlijk wel eens meegemaakt. Je voert een lastig gesprek waarbij je langzamerhand merkt dat de energie van degene waar je mee praat, verandert. Af en toe krijg je een opmerking als ‘ja, dat begrijp ik ook wel’ of ‘ja, als je het zo bekijkt…’. Als je dat wel eens hebt ervaren, dan heb je gebruik gemaakt van de ‘kracht van JA’!

In de trainingsruimte willen de mensen met wie ik werk eigenlijk maar één ding: met hun communicatie de wereld veranderen. Om dat te kunnen bereiken, moet er in ieder geval verbinding tot stand komen. Maar hoe doe je dat nou? Mijn antwoord is simpel: maak gebruik van de ‘kracht van JA’! En hoe doe je dat? Door simpelweg in de schoenen te gaan staan van je publiek. En niet even snel, nee, sta echt stil bij de leefwereld van je publiek.

Dat is niet heel eenvoudig. Wanneer je communiceert met een grote groep mensen, heb je te maken met veel verschillende achtergronden. Dus op wie richt jij je? Voor iedereen en voor elke boodschap geldt: er zullen altijd mensen zijn die het niets vinden. Ik noem ze de haters (ja, dat is best een zware term). Je ‘haters’ vragen iets op een andere manier te doen, is kansloos. Daarnaast is er nog een groep die je niet hoeft mee te nemen in jouw boodschap, dat zijn de hardcore fans van je boodschap. Als je je richt op je fans ga je waarschijnlijk met een lekker gevoel naar huis, maar verandering vindt er niet plaats. Als jij een maximaal effect wilt hebben met je boodschap richt je dan op de groep die kritisch staat ten opzichte van jouw boodschap – noch haters, noch fans, maar juist die mensen waarbij jij een verandering teweeg kan brengen. Ik noem die groep: jouw licht kritische publiek.

Er zijn vier opties om JA’s te creëren in de hoofden van jouw licht kritische publiek:

  1. Zorgen van het publiek/ I can feel your pain
    Stel jezelf de vraag: waar maakt jouw publiek zich zorgen over? Waar liggen zij wakker van? Wanneer je hun zorgen benoemt, speel je in op hun gevoelens en dat doet veel.
  2. Complimenten aan jouw publiek: hoe zouden ze zichzelf heel graag zien?
    Bedenk altijd wat jij waardeert aan je publiek. Een oprecht compliment zorgt voor verbinding tussen jou en je licht kritische publiek.
  3. Feiten: wat staat onomstotelijk vast?
    Onderzoek welk feit jouw verhaal onderbouwt en waar jouw publiek van denkt: ja, dat wist ik nog niet!
  4. Wens van je publiek: wat zouden ze heel graag willen?
    Door te redeneren vanuit de ander, vergroot je de kans aanzienlijk dat ze bereid zijn om in jouw gedachtegang mee te gaan.

 

Ja is verbinding, ja is verandering, ja statements zijn een krachtige leidraad in jouw verhalen. Ze nemen obstakels weg, wakkeren ambities aan, sturen beren op de weg weer terug het bos in en creëren ruimte voor beweging. Voor een mediamoment, voor een presentatie, voor een pitch, voor een campagne. Het is aan jou om in de schoenen van je publiek te gaan staan. Jouw inlevingsvermogen inzetten als tool om ervoor te zorgen dat jouw publiek zich gezien én gehoord voelt. Wat is daarop jouw reactie? Ik hoop: ‘JA’.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.