Naar overzicht

Magie met Bas – passie

31 juli 2017 - 5 min. leestijd
Bas

Passie

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.

De kracht van passie

Op 20 april 1964 stonden tien terroristen van Umkhonto we Sizwe (MK) terecht voor gewelddadige aanslagen tegen het Zuid-Afrikaanse regime. In het Zuid-Afrika van toen was maar één vonnis denkbaar voor terrorisme: de doodstraf. De enige kans die de beklaagden hadden om dat lot te ontlopen, was getuigen tegen de andere verdachten. Geen van de tien beklaagden koos daarvoor. Ook pleitte niemand dat ze onschuldig waren. Eén van de verdachten koos ervoor om zijn verhaal te vertellen in een drie uur durend pleidooi. Hij bekende schuld en legde uit waarom hij het gedaan had. Hij sprak over wat hem dreef: een vrij en democratisch Zuid-Afrika waar alle inwoners gelijke rechten en gelijke kansen hebben. En daar had hij alles voor over: “It is an ideal for which I hope to live for and to see realized. But, My Lord, if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.” Voor het ideaal van een vrije democratie met gelijke rechten voor blanke en zwarte inwoners, was deze man bereid te sterven. En dat zei hij terwijl hij terecht stond voor een misdaad waar mogelijk de doodstraf op volgde. Die man was natuurlijk Nelson Mandela.

Zijn woorden hadden een verstrekkende invloed. De zwarte onderdrukte Zuid-Afrikanen zagen hun leider, en wat voor één. Terwijl Mandela gevangen zat op Robbeneiland klonken de woorden nog door in Zuid-Afrika en in de hele westerse wereld. In gevangenschap hield Mandela vast aan zijn boodschap voor raciale gelijkheid en bleef deze herhalen. Mandela werd het symbool van de anti-apartheidsbeweging. De legendarische Mandela was geboren.

Met Mandela’s verhaal raken we een onderwerp aan dat al even onmisbaar, als het ongrijpbaar is: passie. Iedereen voelt wanneer het er is en wanneer niet. Bevlogenheid komt aan. Het raakt mensen. Het laat de ogen van de communicator stralen, zonder dat hij daar moeite voor hoeft te doen. Bevlogenheid zorgt ervoor dat de moeilijkste boodschap gemakkelijk wordt om te vertellen. Je hebt simpelweg geen keuze dan dit verhaal uit te dragen. Het zorgt ervoor dat je nooit moe wordt om betere manieren te zoeken jouw verhaal te vertellen.

Gepassioneerd? Waarover?

Maar wat is dat eigenlijk, datgene waarvoor jij staat? Hoe weet Obama dat zijn kernovertuiging is ‘eenheid in diversiteit’ en niet pakweg ‘vrijheid van meningsuiting’ of ‘welvaart voor iedereen’? Wat hij vast ook belangrijk vindt. Hoe vind je je eigen door passie gevoede overtuiging? Vanuit welke diepere kern kun jij je verhaal vertellen? Je kunt op verschillende manieren op zoek gaan naar jouw kernovertuiging. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken waar jij boos van wordt.

Oefening

Maak een lijstje van tien dingen waar jij boos van wordt. Denk aan collega’s die nooit opruimen, aan politici die hun afspraken niet nakomen of aan voetballers die te veel geld verdienen. Stel jezelf de volgende vraag: welke onderliggende waarde geldt in alle deze tien de situaties?

Misschien formuleer je nu een negatieve waarde, zoals bijvoorbeeld: klanten mogen niet in een rommelige omgeving worden ontvangen. Als je een negatieve waarde hebt gevonden, herformuleer deze waarde dan naar een positieve waarde, zoals bijvoorbeeld: het is belangrijk mensen in een professionele omgeving te ontvangen. Je zult merken dat een positieve kernovertuiging beter voor je werkt als basis van je verhaal dan een negatieve. Als jij meer vanuit jouw kernwaarde communiceert, kan het niet anders dat je levendiger en meer sprankelend wordt als spreker. Het roept namelijk een energie op die ontzettend aanstekelijk is. En dat heeft een groot effect op jouw publiek: er is niks magischer dan te mogen luisteren naar een oprecht bevlogen spreker.

Meer IK: vind je passie en formuleer je overtuiging

Wat is jouw ultieme motivatie waarom je doet wat je doet? Waarom spreek jij over jouw jaarcijfers? Waarom spreek jij over vernieuwing, over het beschermen van de oceanen, over het openen van een buurthuis, over de rechten van de vrouw, over het belang dat de vuilnis op tijd buiten gezet wordt? Wat is de kernovertuiging die onder jouw verhaal ligt? Vanuit welke passie wil jij de verandering doorvoeren die jij voor ogen hebt? Laat jouw passie zien en daarmee een stukje van jezelf. Zo vergroot je de kans aanzienlijk dat jij als communicator ook echt magisch communiceert.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.