Naar overzicht

Magie met Bas – persoonlijk

29 juni 2017 - 5 min. leestijd
Bas

Persoonlijk

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.

De kracht van persoonlijke verhalen

In 2004 nam bodybuilder, oud-Mister Universe én filmster Arnold Schwarzenegger het podium tijdens de Republikeinse Conventie. Op het voorhoofd van Schwarzenegger staan heel groot de woorden: actieheld, B-acteur, spierbundel etc. Iedereen denkt hem te kennen, maar in zijn speech gebruikt hij 763 van de 2.136 woorden om zichzelf nóg een keer voor te stellen. Hij wil namelijk laten zien dat hij, naast de manier waarop het grote publiek hem kent, nog een paar kenmerken heeft: intelligent, strategisch en wereldkundig. Schwarzenegger opent met zelfspot: ‘It feels like winning an oscar. Like I would know.’ Daarna vertelt hij meteen over de ellende van Sovjet-onderdrukking en dat hij als Oostenrijker met lege zakken en een hart vol dromen naar Amerika is gekomen om daar de Amerikaanse droom te leven. Van krantenjongen tot miljonair, ademt zijn verhaal sympathie en dat doet het Amerikaanse hart sneller kloppen.

Er zijn vele wegen naar magie, maar één van de mooiste vind ik toch wel op het moment dat iemand in de trainingsruimte écht iets van zichzelf durft te laten zien. Ik geloof zelfs dat het onmogelijk is om verbinding te krijgen met je publiek en magie te creëren zonder dat iemand iets van zichzelf legt in zijn communicatie. En dan bedoel ik niet alleen jouw passie, jouw enthousiasme of jouw presence. Nee, dan bedoel ik ook letterlijk: neem jezelf mee in je communicatie! De mensen om je heen zullen je namelijk beter begrijpen als jij vertelt wie je bent. ‘Mijn team en mijn collega’s weten allang wie ik ben,’ hoor ik je denken. Maar is dat ook zo?

Niet alleen Schwarzenegger moet zichzelf opnieuw voorstellen. Op het moment dat jij namelijk iets vraagt van je publiek, vraagt jouw publiek, ook als ze jou al goed kennen, zich af: why you? Waarom ben uitgerekend jij degene die vraagt om een andere manier van samenwerking, een andere benadering van de klant of het werken vanuit een veranderde visie? Vanuit welke identiteit stel jij jezelf voor?

Ik ben Bas Mouton: Speech Republic coach, vader van twee kinderen, partner van mijn vriendin Elsbeth, VVD’er, motorrijder, mountainbiker, Amsterdammer, jurist, econoom, politicoloog, hobbykok, squashspeler, zoon, polisnummer 156892… en zo kan ik nog even doorgaan. Ik ben dat allemaal. Het zijn mijn identiteiten. Jij hebt ze ook – honderden. De vraag is dus hoe jij die identiteiten inzet in je dagelijkse communicatie. Zo kan een politicus ervoor kiezen een andere kant van zichzelf te laten zien wanneer hij in de Tweede kamer spreekt, dan wanneer hij op een een middelbare school een groep jongeren te woord staat. Ook kan hij een andere identiteit voorop zetten wanneer hij geïnterviewd wordt voor een feministisch vrouwenblad, dan wanneer hij op een congres spreekt voor jonge veelbelovende politici.

Meer IK: Laat zien wie je bent

Geef het antwoord op de why you?-vraag en weet dat het antwoord op die vraag dus verandert op het moment dat jouw setting of onderwerp verandert. Wanneer jij jouw identiteiten inzet om je boodschap kracht bij te zetten, verander je van een functie in een persoon van vlees en bloed die zijn eigen obstakels, verhalen, anekdotes heeft zoals ieder ander. Neem een voorbeeld aan Arnold Schwarzenegger en durf eens een verassende identiteit te kiezen om je verhaal te vertellen. Laat zien welke obstakels jij hebt moeten overwinnen om te komen waar je nu bent. Laat zien welke lessen jij hebt geleerd en dat dat niet altijd zonder slag of stoot is gegaan. In welke vorm je dat doet, kan variëren. Een kleine grap vol zelfspot, zoals Schwarzenegger dat aan het begin van zijn verhaal deed. Een langer verhaal uit je verleden of een persoonlijke ervaring als metafoor voor precies datgene dat jij jouw publiek wilt laten zien. Van één zin tot een uitgebreide anekdote. Dat hoeft lang niet altijd van tevoren bedacht te zijn. Neem jezelf gewoon mee in jouw communicatie en weet dat wie jij daarin bent áltijd verder gaat dan je functie. Op die manier krijg je écht verbinding met je publiek en kan magische communicatie ontstaan.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.