Naar overzicht

Magie met Bas – belofte

06 september 2017 - 4 min. leestijd
Bas

Belofte

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.

De kracht van belofte

Jij hebt een verandering voor ogen: je wilt dat jouw klant een product afneemt, je wilt dat je partner vaker de afwas doet of je wilt graag die gave, nieuwe baan. Jij wilt iets van een ander, maar die ander is dat misschien nog niet bereid om dat zomaar te doen. En dus maak je meteen kennis met de volgende vraag die zich afspeelt in de hoofden van de mensen die deze boodschap te horen of te zien gaan krijgen: ‘What’s in it for me?’Waarom zou jouw publiek doen wat jij van ze verlangt? Die gedachte is er vanaf het moment dat jij begint met jouw verhaal en ze vragen zich dit zeker af als jij iets aan hen vraagt om te doen. Dus zowel aan het begin als tijdens je verhaal is het heel belangrijk deze vragen te beantwoorden. Wat heeft jouw publiek eraan als ze:

  1. De tijd nemen om naar jouw boodschap te kijken of te luisteren?
  2. Overgaan tot de actie die jij van hen vraagt?

De volgende twee soorten beloftes geven het antwoord op de bovenstaande vragen:

  1. De beginbelofte: de belofte waarmee je jouw toehoorders, lezers of publiek letterlijk op het puntje van hun stoel zet. Deze belofte geef je aan het begin van je verhaal tijdens je introductie.
  2. De actiebelofte: de belofte die je publiek duidelijk maakt wat het hen oplevert als ze de actie gaan uitvoeren die jij van hen vraagt. Deze belofte geef je aan het einde van je verhaal, wanneer je je call to action geeft en jouw publiek hiermee vertelt wat zij aan jouw verhaal hebben.

Read my lips!

‘Read my lips, no new taxes.’ Deze zin sprak George Bush sr. uit toen hij in 1988 zijn presidentskandidatuur had geaccepteerd tijdens de Nationale Republikeinse Conventie. Zijn uitspraak ging de hele wereld over. Het was onderdeel van zijn campagne voor het presidentschap en volgens vele deskundigen is het deze belofte die ervoor heeft gezorgd dat Bush uiteindelijk werd verkozen. Met Bush wist je wat je kreeg: als je op hem stemde, kreeg je geen belastingverhogingen. Hij won dan ook de verkiezingen.

De belofte was krachtig genoeg om mensen naar de stembus te brengen. Mensen onthouden dit soort beloftes en verwachten dat jij de belofte inlost. Dat merkte Bush sr. ook toen hij eenmaal president was. Hij verhoogde de belastingen namelijk wél, dwars tegen zijn grootste verkiezingsbelofte in. No new taxes? Toch wel. Met een democratische meerderheid in de Senaat moest Bush toegeven aan belastingverhogingen. Schoorvoetend brak hij zijn belofte om de miljardenschuld waaronder Amerika gebukt ging te verminderen.

En ja, het viel te verwachten: in 1992 haalde Bill Clinton diezelfde uitspraak aan om aan te geven dat het Amerikaanse volk de afgelopen vier jaar onder leiding had gestaan van een onbetrouwbare leider. Dezelfde belofte die Bush in het zadel hielp, droeg ertoe bij dat hij in 1992 niet herkozen werd.

Weet dat dat ook geldt voor ieder verhaal dat jij deelt met jouw publiek: beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken.

Oefening

Bedenk iemand wiens gedrag je graag zou willen veranderen. Misschien je medewerkers, of je baas. Stel nou dat hij datgene doet wat jij graag wilt, wat zou het hem of haar dan opleveren om te doen? Bedenk iets wat voor hem of haar belangrijk is. En wat jij in staat bent en bereid om te leveren.

Meer JOU: gebruik de kracht van de belofte

Zet je publiek in een luisterstand door hen te verrassen met een pakkende beginbelofte. Koppel aan de door jou gewenste gedragsverandering een sterke actiebelofte om de kans op concrete beweging te vergroten. Zorg dat je belofte waarachtig is en laat die aansluiten op de leefwereld van je publiek. Een waarachtige belofte die interessant is voor je publiek maakt de kans op verandering bij je publiek namelijk vele malen groter.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.