Naar overzicht

Magie met Bas – conflict

13 oktober 2017 - 5 min. leestijd
Bas

Conflict

Om échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.

De kracht van conflict

Er was eens… Denk je voor de grap eens het sprookje van Roodkapje in, zonder de Grote Boze Wolf. Wat blijft er dan over? Een dodelijk saai verhaal! Zonder de Grote Boze Wolf was Roodkapje zeker in de vergetelheid geraakt. Zonder Grote Boze Wolf is Roodkapje een saai verhaal.

Het is de wolf die de spanning in het verhaal van Roodkapje brengt. Zonder conflict is een roman te saai om te lezen of een film te saai om naar te kijken. Als magisch communicator wil jij energie- en gedragsverandering bij je publiek teweegbrengen; het benoemen van de Grote Boze Wolf kan er voor zorgen dat jouw verhaal urgentie en scherpte krijgt. Laten we de Wolf daarom verder onderzoeken: wat hij jou kan opleveren en hoe je hem toevoegt.

The evil empire

Reagan hield in 1983 een speech waarin hij niet terug deinsde voor De Grote Boze Wolf. Hij noemde de Sovjet-Unie: The Evil Empire. Je begrijpt, dat gaat tegen elke diplomatieke regel in. Het was niet respectvol naar de Sovjets toe en ook niet naar toenmalig president Andropov. Ik vermoed dat vele diplomaten hem geadviseerd hadden dit niet te zeggen. 

Later heeft Reagan hierover gezegd:

‘The Soviet system over the years has purposely starved, murdered, and brutalized its own people. Millions were killed; it’s all right there in the history books. It put other citizens it disagreed with into psychiatric hospitals, sometimes drugging them into oblivion. Is the system that allowed this not evil? Then why shouldn’t we say so?’

Voorzichtig taalgebruik is de norm. De meeste mensen willen vooral geen aanstoot geven. Dit zie je niet alleen terug bij diplomaten. Ook managers, CEO’s en bestuursleden houden van wolfloze communicatie. Uit angst voor conflicten wordt geprobeerd spanning uit verhalen te krijgen. Noem vooral niet iets wat spannend is of je publiek boos kan maken. En dus verdwijnt alle magie uit je verhaal. Een vleugje Wolf zorgt ervoor dat je de televisie meteen wat harder zou zetten om te volgen wat er gebeurt in plaats van door te zappen naar een andere zender. Een goed gekozen Wolf kan zorgen voor verandering en dus voor magische communicatie.

Er waren eens drie Wolven

Jij wilt verandering teweegbrengen. Die verandering gaat nooit zonder slag of stoot. De politiek zit tegen, er is heel lang om het probleem heen gepraat, je medewerkers hebben het altijd zo gedaan. Er zijn drie soorten Wolven die je in je verhalen kunt brengen:

  1. De Klassieke Wolf

De Klassieke Wolf is een boeman, een vijand. Iedereen die strijdt vóór iets, strijdt ook automatisch ergens tégen. Iedereen die de intentie heeft om iets voor elkaar te krijgen, heeft Wolven. Dat zijn die mensen die het niet met je eens zijn of die je tegenwerken.

  1. De Maatschappelijke Wolf

Het tweede type is de Maatschappelijke Wolf. Taboes zijn uitstekend als Wolf te gebruiken; door alleen al over een taboe te beginnen doorbreek je het en zorg je voor conflict en spanning.

  1. De Interne Wolf

Dan is er nog een Wolf en die is misschien wel de moeilijkste om te benoemen en daarom potentieel het meest magisch: de Interne Wolf. Ben je in staat je eigen fouten toe te geven?

Meer IETS: benoem de Wolf

Heb lef en benoem de Wolven. Niet verdoezelen, geen eufemismen, niet bagatelliseren, niet verzachten, wegmoffelen of verzwijgen. Als je wilt dat mensen niet alleen overtuigd raken van je verhaal, maar er ook echt zelf iets mee gaan doen, moet je hen soms wakker schudden. Ik weet het, dit zijn niet de makkelijkste dingen om uit te spreken. Om de Wolf te benoemen, moet je hem eerst recht in de ogen aankijken. En dat is niet altijd een prettig gezicht. Maar als je het durft, zet jij de eerste stap. Dan ben jij een leider voor jouw publiek en creëer je ruimte voor verandering juist omdat jij scherp hebt gesteld tegen welk probleem je je verzet. Je stelt je kwetsbaar op door die pijn te benoemen, maar bent in dat moment zo veel krachtiger dan als je het niet durft.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.