Naar overzicht

Magie in vier dagen

28 april 2016 - 6 min. leestijd

Actualiteit

Interview, 28 april 2016.


“Magie in je communicatie is niet alleen weggelegd voor de Steve Jobs en de Mandela’s van deze wereld.” – Speech Republic


De vierdaagse podiumtraining ‘Taking the Stage’ is één van de meest populaire trainingen van Speech Republic. Volgens Speech Republic huist er in iedere spreker een magische communicator. En is iedereen in staat om echte impact te maken op zijn publiek, ongeacht de plek of timing. Je kunt dus zelfs magie creëren als je een vergadering voorzit of als je op maandagochtend op de zeepkist staat. Maar wat houdt die magie in je communicatie eigenlijk in? En wat gebeurt er tijdens een vierdaagse podiumtraining? We gingen in gesprek met theatermaker, Speech Republic Coach én het brein achter de vierdaagse podiumtraining: Monique van der Werff.

Als Speech Republic Coach geef jij [Monique] iedere maand de vierdaagse podiumtraining. Wie komen er naar de vierdaagse?

De vierdaagse trekt heel veel verschillende mensen. Voornamelijk mensen uit het bedrijfsleven: managers en ondernemers die willen ontdekken hoe zij het verhaal van hun bedrijf beter over kunnen brengen. Een leiderschapsbureau, of een glasvezelbedrijf: iedereen kan de vierdaagse volgen. We helpen mensen om hun echte en eigen verhaal te vinden. Dat is voor iedereen iets unieks. De vraag: “Ben ik goed in presenteren of niet?” valt dan weg. Jij bent namelijk de expert over jouw eigen verhaal. Als we op zoek gaan naar wat jouw manier is, zul je erachter komen dat jij je het lekkerst bij voelt bij jouw eigen manier. Zo wordt het dus leuk! Er staat minder druk op het tegemoetkomen van verwachtingen en je bent juist meer bezig met jouw unieke verhaal.

Jullie hebben het vaak over ‘magie’ in je communicatie. Is dat iets wat je kunt aanleren?

Eigenlijk moet je het zien als het afleren van de gedachte dat spreken op het podium iets anders is dan spreken in het dagelijks leven. Zodra je op een podium gaat staan, ga je opeens nadenken over jezelf: ‘praat ik wel vloeiend?’ en ‘wat doe ik met mijn handen?’ Je wordt je overbewust van het feit dat je op een podium staat. Dat belemmert je. Het is dus eigenlijk de kunst om in die gekke omstandigheid van op het podium staan, gewoon je leuke zelf te blijven. Daar begint de magie. Dat moment waarop je mensen echt meeneemt in wat jij belangrijk vindt en voelt dat je verandering teweeg brengt bij je publiek.

En jullie trainen de deelnemers ook daadwerkelijk op het podium tijdens de vierdaagse?

Ja, zeker! Tijdens de vierdaagse staat er constant iemand op het podium en dat zijn voor 90 procent de deelnemers zelf. Op het podium gebeurt het. Door meer tijd op het podium door te brengen, word je zoveel beter. Onze methode is heel speels: je zult dingen uitproberen, die je normaal nooit zou doen. Daarna kijken we samen wat je hieraan hebt.

Zo ontdekte een dame – die zelf vond dat ze heel wollig sprak – dat zij een enorm talent had om beeldend te vertellen. Ze heeft tijdens de vierdaagse geleerd hoe ze dat talent kan inzetten om concreter te worden in haar communicatie als manager. Ze werd niet alleen minder wollig in haar communicatie, maar leerde ook om te inspireren met woorden. Wij leren je om je talenten te ontdekken en hoe je ze vervolgens kunt inzetten op het podium. Zo ontdek je eigenlijk dat er nog nieuwe en andere dingen buiten je comfort zone zijn en dat die dingen je soms best kunnen helpen om magie aan je communicatie toe te voegen.


“Het is dus eigenlijk de kunst om in die gekke omstandigheid van op het podium staan, gewoon je leuke zelf te blijven. Daar begint de magie.”


Waarom vind jij het als Speech Republic Coach leuk om een vierdaagse te geven?

Bij Speech Republic geven we ook op maat gemaakte 1-op-1 sessies. Daarbij focus je je als coach volledig op één trainee en worden er dus fundamentele stappen in zijn of haar ontwikkeling gezet. Daarom vond ik het eerst ook best spannend om een hele groep te coachen: is het dan nog wel persoonlijk? Inmiddels ben ik heel erg fan van de groepssessies! Je zit vier dagen lang met de groep in een bubble. Als deelnemer leer je niet alleen van je eigen oefeningen op het podium, maar ook van die van de andere deelnemers. Ik vind dat ik mensen tijdens de vierdaagse op hun mooist te zien krijg.

Deelnemers moeten zich openstellen om er écht achter te komen wat hun talenten op het podium zijn. Dat gaat soms stap voor stap, maar vaak gaat het juist makkelijker dan bij 1-op-1 sessies, omdat ze zich kunnen spiegelen aan andere deelnemers. Soms komen mensen binnen met de wens om iets beter te worden of iets korter en bondiger te leren communiceren. De stappen die ze uiteindelijk maken, zijn vaak veel groter. Door persoonlijke verhalen te vertellen, kom je erachter wat ze [deelnemers] belangrijk vinden. Of ze een verschil willen maken. De passie die daaronder zit is voor mij, als Speech Republic Coach, heel gaaf om te zien en om mee te werken. Dat is waar het om draait bij de vierdaagse: de passie in mensen losmaken, zodat ze onder eigen voorwaarden leren communiceren. Mensen die echt dingen ten goede willen veranderen: daar gaat veel kracht vanuit. Dat is heerlijk om in de ruimte te hebben.


“Mensen die echt dingen ten goede willen veranderen: daar gaat veel kracht vanuit. Dat is heerlijk om in de ruimte te hebben.”


Kun je een moment delen dat jou echt bijgebleven is?

Dat zijn er heel veel! Het is bijna onmogelijk om er maar één te kiezen. Ik heb al zo vaak met kippenvel en tranen in mijn ogen naar de verhalen van mensen zitten luisteren. Ieder verhaal is uiteindelijk uniek. Iedere deelnemer maakt progressie. Dat kan me heel erg raken.

Wil jij meer weten over de vierdaagse training? Kijk hier voor meer informatie.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.