Naar overzicht

Monique zegt: “Leef je in..”

21 december 2015 - 3 min. leestijd
Monique

Actie

“…in je publiek!”

Elke maand deelt één van de Speech Republic Coaches zijn of haar insider kennis met jullie. Deze maand is het de beurt aan Speech Republic Coach Monique.

“Toen ik nog als actrice in films, series en toneelstukken speelde vond ik het creëren van een nieuwe rol het leukste onderdeel van mijn werk. Het inleven in een personage, of dat nu Ophelia in Hamlet was of Taffie in de kinderserie Zoop, kun je vergelijken met het leren kennen van een nieuw persoon in hele korte tijd. Net als bij een oprecht leuke date gaat dat veel verder dan de buitenkant. Dat gaat ook verder dan hoe iemand loopt of praat. Je wilt weten wat iemand bezighoudt en wie hij of zij écht is. Om me echt in te leven in mijn rollen stelde ik mezelf dus vragen als: ‘Wat is haar grootste droom?’, ‘Wat is haar grootste angst?’, ‘Wat zijn haar talenten?’ en ‘Wat zijn de obstakels die ze tegenkomt om te krijgen wat ze wenst?’.

Wat beweegt jouw publiek?

In mijn werk als Speech Republic Coach stel ik diezelfde vragen, maar dan op een andere manier. Voor jou, de spreker, is het namelijk ontzettend belangrijk om je in te kunnen leven in je publiek.

Als trainer van de 4-daagse training ‘Magie in je communicatie’ zie ik mensen daar vaak prachtige stappen in zetten. Op het moment dat een spreker gaat beseffen dat ieder woord wat hij  zegt ook echt relevantie moet hebben voor zijn publiek: that’s when the magic starts to happen.

Want als je weet dat je medewerkers ervan dromen dat ze meer tijd over houden om met innovaties bezig te zijn, dan weet je dat je hen intrinsiek kunt motiveren om de processen sneller op orde te krijgen. Als jij weet dat de gemeente waar jij komt pitchen trots is op haar eigenzinnige karakter, dan kun jij als architect vertellen hoe jouw ontwerp juist die eigenzinnigheid onderstreept. Als je weet dat jouw klant bang is dat ze jouw IT-product niet geïmplementeerd krijgt, dan weet jij als verkoper dat het geen zin heeft om eindeloos de goede eigenschappen van jouw software op te noemen. Dan moet het gesprek gaan over hoe jij kunt helpen bij die implementatie.

You can’t fake it

En weet je wat het mooie is: het werkt alleen als het geen trucje is. Als jij denkt dat je jouw publiek lekker kunt inpakken met wat complimenten om je deal rond te krijgen, is er een grote kans dat je klant dat aanvoelt en dat jij de deal niet rond krijgt. Oprechte interesse in mensen is namelijk niet te faken.

Als jij je, net als bij een geslaagde date, oprecht inleeft in je publiek omdat je ze beter wil leren kennen als persoon verbind je je automatisch meer met je publiek.

Zorg er dus voor dat je je publiek leert kennen. Doe research naar ze en interview ze over wat hen bezighoudt. Als jij namelijk weet wat zij wensen (en wat hen tegenhoudt deze wensen waar te maken) dan sta je met een heel ander gevoel voor hen te spreken. Dan hou jij je bezig met waar het echt om gaat: het verschil maken in de leefwereld van je publiek.”

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.