Naar overzicht

Overtuig het hoofd én het hart

30 maart 2017 - 3 min. leestijd
Beerd

Bewijs

Passie

Relevante trainingen

The Magic Communicator

Vanuit mijn achtergrond in de wetenschap heb ik enorm veel verhalen mogen horen. Verhalen die bijna allemaal inhoudelijk heel sterk waren en waarin belangrijke onderwerpen besproken werden. Toch wist slechts een kleine minderheid van de verhalen écht te overtuigen. Hoe komt dat nou? Dat verschil zit hem in twee soorten bewijs, die door iedereen en op ieder onderwerp toe te passen zijn: van een oratie over kernfysica tot een spreekbeurt over je konijn.

Een verzameling kloppende feiten is niet genoeg

Toen ik nog regelmatig academische conferenties bezocht, presenteerden de sprekers onderzoeken waar ze soms jaren aan gewerkt hadden. Het ging vaak om de allernieuwste inzichten in de wetenschap. Het waren complexe verhalen, maar hoe zorgvuldig de argumenten ook waren opgebouwd, zelden was de zaal unaniem overtuigd door de spreker. Na zo’n conferentie duizelde het vaak in mijn hoofd van alle feitelijke informatie en aan de vermoeide gezichten van mijn collega’s was ik niet de enige. Dus aan het einde van de dag praatte iedereen bij de borrel over iets lichts…

Maar soms was er een spreker die iedereen echt raakte en het publiek wist te overtuigen van het belang van dit specifieke onderzoek. Het waren de sprekers wiens verhalen bij de borrel, en nog lang daarna, besproken werden – zij hadden namelijk niet alleen tot het hoofd gesproken, maar ook tot het hart.

Het hart erbij graag!

Vaak hechten we te veel waarde aan één soort bewijs: het rationele. We onderbouwen graag zo objectief mogelijk met cijfers, data en statistieken. Maar als je je publiek op de juiste manier ook aanspreekt op hun gevoel en verbeelding, neemt je overtuigingskracht enorm toe! Het is een groot misverstand dat het hart geen plaats heeft in verhalen die inhoudelijk sterk moeten zijn. Denk maar aan de kracht van een sterk citaat, of de impact die een goede foto kan hebben, of een muziekfragment, of een voorwerp dat je meeneemt. Hoe creatiever je bent met je bewijsstukken, des te beter! Je activeert daarmee ook de emotionele kant van de mensen in je publiek, waardoor je verhaal op een dieper niveau kan landen.

Toen Jamie Oliver zijn TED-talk begon over het belang van gezonde voeding, liep hij het podium op met een kruiwagen vol met suikerklontjes. Dit deed hij om aan te geven hoeveel suiker kinderen op school tot zich nemen door één jaar lang alleen al de gesuikerde schoolmelk te drinken! Met zo’n statement heb je feitelijk je punt al gemaakt – hoeveel data en statistiek moet je daar nog aan toe voegen? En bedenk eens de impact van nieuwsfotografie: hoe vaak wordt de publieke opinie wel niet bepaald door een enkel overweldigend beeld? ‘A picture is worth a thousand words’ is absoluut waar, dus doe daar je voordeel mee!

Iedere boodschap van betekenis is gebaat bij bewijs dat zowel tot het hoofd spreekt als het hart. Dan wordt jouw boodschap niet alleen begrepen, maar ook gevoeld. En – tegen de rationele principes van de wiskunde in – wordt jouw impact daarmee méér dan twee keer zo groot…

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.