Naar overzicht

Raak je publiek met jouw kwaliteiten!

27 november 2015 - 4 min. leestijd
Jurko

Bewijs

Wij zijn op zoek naar…

Een zelfstandig, flexibel, resultaatgericht, proactief, besluitvaardig, stressbestendig, accuraat, betrouwbaar, gefocust, efficiënt, assertief,  communicatief onderlegd, betrokken, commercieel, ambitieus, analytisch, etc., etc. persoon.

Je hoeft maar een gemiddelde sollicitatieadvertentie te lezen en de vereiste competenties vliegen je om de oren. De bovenstaande eigenschappen worden niet alleen gebruikt in vacatures. Ook in het bedrijfsleven en in de politiek vliegen de eigenschappen je om de oren, ‘Mijn intentie is om u op een betrouwbare en efficiënte manier van dienst te zijn!’ of ‘Vertrouwen en transparantie staan bij ons hoog in het vaandel!’. Mooie beloftes allemaal, maar is het niet veel beter om te laten zien wat je daarmee bedoelt? In een sollicitatiegesprek, een campagne verhaal, een sales pitch of eigenlijk in ieder verhaal?

Show, don’t tell

Uiteraard is het belangrijk dat jouw klant, toekomstige werkgever, werknemers of publiek goed begrijpt wat voor jou  belangrijk is en waar je goed in bent. Als sollicitant wil je nu eenmaal graag laten zien dat je hands-on en resultaatgericht bent. Als politicus wil je laten weten dat je betrouwbaar bent en als manager van een afdeling wil je laten zien dat jij je betrokken voelt.

Maar als jij wilt dat jouw publiek jou die eigenschappen daadwerkelijk toedicht dan moet je ze laten zien! Dat laten ‘zien’ gaat altijd verder dan alleen de eigenschappen benoemen. Oftewel: show, don’t tell! Het gaat om die momenten waarop je die kwaliteit of eigenschap ook daadwerkelijk hebt toegepast of nodig hebt gehad! Vertel daarover en jouw kwaliteiten komen pas echt over.

Raak!

Zo was er laatst bij Speech Republic een salesmanager die het belangrijk vond dat haar klant zou zien dat zij een echte doorzetter was. Iemand die zich vanuit haar enthousiasme helemaal vastbijt in een moeilijk onderwerp en niet loslaat tot het opgelost is. Toen ik haar als trainer vroeg wanneer ze dat doorzettingsvermogen het hardst nodig had gehad, vertelde ze dat ze meer dan tien jaar topturnster was geweest. Ze nam haar publiek mee in haar wereld als topturnster en vertelde in alle enthousiasme hoe ze niet bij de mat of de ringen weg te slaan was totdat ze haar oefening perfect kon doen. Dat betekende dat ze zich soms wel eens een halve dag met één draai of beweging bezighield. Binnen anderhalve minuut was het voor iedereen in de trainingsruimte duidelijk: deze dame is een absolute doorzetter!

De vier stappen

Dus: als het over de kwaliteiten gaat die jij als persoon of als bedrijf meebrengt, laat dan ‘zien’ wanneer jij die kwaliteiten echt hebt ingezet!

  1. Kijk in je agenda wanneer je de eerstvolgende keer een belangrijk gesprek hebt staan. Bijv. een sollicitatiegesprek.
  2. Welke 3 kwaliteiten zou jij graag naar voren willen laten komen tijdens dit gesprek? Bijv.: Creatief, pragmatisch, etc.
  3. Bedenk drie voorbeelden van momenten waarop je die kwaliteiten ook echt nodig hebt gehad. Wanneer was jij creatief en/of pragmatisch?
  4. Laat deze voorbeelden voor je werken tijdens het gesprek!

Vertel een verhaal over een tijd in je carrière waarin je fouten uit ingewikkelde onderzoeken moest halen en je publiek zal je gaan ervaren als accuraat en analytisch. Deel een moment waarop je na een lang traject uiteindelijk een project succesvol hebt afgeleverd en men voelt dat je resultaatgericht bent. Laat ‘zien’ wat je kwaliteiten zijn door te vertellen over die momenten waarop je die kwaliteiten hebt ingezet. Zo breng je jouw kwaliteiten in het hoofd van de ander écht tot leven.

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.