Naar overzicht

Staat jouw ladder tegen de juiste muur?

23 mei 2016 - 4 min. leestijd
Jurko

Actualiteit

Wel actief, niet effectief

“Sommige mensen werken keihard om de maatschappelijke ladder te beklimmen, om daarna te ontdekken dat die ladder tegen de verkeerde muur staat. Je bent dan wel actief geweest, maar niet effectief.” Deze confronterende zin las ik in een klein boekje, genaamd De kleine Covey. Hierin hebben Ben Tiggelaar en Jan Kuipers de zeven eigenschappen die Steven Covey in zijn bestseller The seven habits of highly effective people beschrijft, kort en overzichtelijk samengevat.

Een confronterende vraag voor een Speech Coach

Toen ik dit boekje laatst nogmaals las, vroeg ik mij af: “Welke dingen die ik dagelijks doe, zijn ook daadwerkelijk effectief?” Of, wat ik mij eigenlijk zou moeten afvragen: “Is mijn communicatie effectief?” Maar liefst 90% van de bezigheden van een gemiddeld werkend mens, bestaat namelijk uit communicatie. Ik kwam er al snel achter dat een aantal van mijn gewoontes actief, maar totaal niet effectief zijn. Een collega wees mij erop dat het veel slimmer is om twee keer per dag je mail te checken en daarvan een aantal mails ook direct kort te beantwoorden. Tot dat moment, checkte ik mijn mail een stuk of 20 keer op de automatische piloot. Door één gewoonte te veranderen, werd ik al meteen een stuk effectiever.

Ga bij jezelf eens na hoe dat bij jou is: vergaderingen, brainstorm-sessies, 1-op-1 gesprekken of netwerkborrels. Je bent dan ongetwijfeld actief aan het communiceren, maar hoe zorg je dat al die communicatiemomenten ook echt effectief zijn? Het onderstaande helpt jou aan het antwoord.

‘The 7 habits of highly effective people’

Steven Covey beschrijft in zijn boek zeven gewoontes die effectieve mensen hebben. Die gewoontes kunnen andere, minder effectieve, mensen ook aanleren. Maar dan moet je wel weten wat die gewoontes zijn.

Begin met het eind voor ogen

Eén van de zeven gewoontes is ‘beginnen met het eind voor ogen’. Deze gewoonte is gebaseerd op verbeelding: de capaciteit om een uiteindelijk resultaat te kunnen visualiseren, zodat je daar naartoe kunt werken. Het idee hierachter is dat alles twee keer gecreëerd wordt: eerst een mentale creatie, die vervolgens wordt uitgewerkt tot een fysieke creatie. Als je goed bent in het eerste deel, is het tweede deel makkelijker te bereiken.

Een confronterende oefening

In zijn boek beschrijft Covey een oefening die je helpt erachter te komen wat echt belangrijk voor je is. De oefening begint met een visualisatie waarin je te gast bent op je eigen begrafenis. Je kijkt toe hoe vrienden en familie over jou spreken tijdens jouw laatste afscheid. Covey koppelt er vervolgens een aantal vragen aan: “Wat zou je willen dat deze mensen over je zeggen?” of “Hoe denken deze mensen aan jou terug?” Dit klinkt best heftig, maar er zijn allerlei variaties op te bedenken.

Over vijf jaar…

Stel je voor dat je over vijf jaar afscheid zou nemen van het bedrijf waar je nu werkt. Hoe zou je er dan in staan? Wat heb je allemaal bereikt? Misschien nog veel belangrijker: hoe hoop je dat mensen afscheid van je nemen? Wat zouden ze moeten zeggen?

Maak van de antwoorden op die vragen eens een lijstje. Hoe word je op die dag omschreven? Vonden mensen het fijn dat je af en toe heel eerlijk tegen ze was? Vonden mensen het fijn dat je tijd voor ze vrij gemaakt had toen ze je nodig hadden? Hoe zou jij door anderen gezien willen worden? Het helpt je waarschijnlijk om het ook echt even voor je te zien. Covey adviseert om echt even de tijd te nemen en je eigen afscheidsmoment te visualiseren.

Draagt de manier waarop jij communiceert bij aan het bereiken van dat moment? Of nog iets confronterender: is dat moment überhaupt te bereiken als jij doorgaat met jouw communicatie zoals jij die vandaag de dag toepast?

Als je weet waar je naartoe wilt, is het makkelijker om te bepalen wat je ervoor moet doen. Door het einde voor ogen te houden kun je vaststellen of (en in hoeverre) de dingen die je op een dag doet, in overeenstemming zijn met de waarden die je belangrijk vindt. “Dat helpt je bij het maken van keuzes”, schrijft Covey. Voor mij leverde het een aardig lijstje op met dingen die ik kan aanpassen. Hoe is dat voor jou?

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.