Naar overzicht

If your story is the sail, your feelings are the wind!

28 september 2016 - 4 min. leestijd
Rik

Actualiteit

Ken je dat, wanneer je een heel goed idee had, maar dat je jouw collega’s of vrienden niet kon overtuigen om jou te steunen? Het zijn niet altijd de beste ideeën die overleven, maar vaak de ideeën die het beste over de bühne gebracht worden.

Niks is zo frustrerend om overtuigd te zijn van je eigen goede idee, maar dat jij je publiek niet in beweging kan krijgen. De ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer. Het allerbelangrijkste is dat je zelf 100% achter je boodschap staat. Je publiek voelt aan alles of jij gelooft in je eigen boodschap. Hoe taaier jouw publiek, hoe meer jij moet geven om hen te overtuigen. Offstage kan een klein beetje twijfel je ver brengen, maar on stage is er geen ruimte voor twijfel!

Als stand up comedian ondervind ik dat sommige grappen tijdens een optreden niet vallen terwijl ze in andere zalen wel een goede lach krijgen. Als ik dan achteraf mijn optreden terugkijk, weet ik het vaak: ik bracht het verhaal zelf met te weinig energie en overtuiging. Als ik twijfel, hoe kan ik dan verwachten dat het publiek wel overtuigd is van mijn grap? Je krijgt er nooit meer uit dan je bereid bent er in te stoppen. Bij speeches is het niet anders.

Goed voorbeeld doet goed volgen, toch?!

Hieronder zie je drie voorbeelden van comedians die hun hele ziel en zaligheid leggen in hun verhaal om hun verhaal voor het voetlicht te krijgen. Dat werkt!

  1. Bill Burr ergert zich aan het feit dat first lady’s een steeds prominentere positie innemen, terwijl ze niet eens gekozen zijn door het Amerikaanse volk. Je denkt nu waarschijnlijk: daar heeft hij een punt. Maar zijn mening beklijft nog veel beter door de passie en boosheid waarmee hij het vertelt. Door ook nog eens een parallel te trekken met een andere situatie, denk je: dit lijkt inderdaad nergens op. Ervaar het zelf. Klik hier.

schermafbeelding-2016-09-22-om-13-46-00

  1. Louis C.K.’s woede over de huidige verwende generatie voel je van het scherm afspatten als hij het heeft over WiFi in het vliegtuig. Waarschijnlijk zal ook jij je betrapt voelen. Louis C.K. zet het ‘probleem’ zo af tegen de mogelijkheden van het vliegen dat je denkt: he’s got a point! Louis C.K. laat wederom heel duidelijk zien hoe hij zich voelt. Omdat hij laat zien hoe erg dit onderwerp hem het aan het hart gaat, is het publiek ook bereid hierin mee te gaan en in hem te investeren. So remember: if your story is the sail, your feelings are the wind. Klik hier.

schermafbeelding-2016-09-22-om-13-47-39

  1. Youp van ‘t Hek kan zich op een mooie manier ergeren als geen ander. Hij hoeft vaak nog geen eens een grap te maken en er wordt al gelachen. De manier waarop hij een zin uitspreekt, zegt vaak al genoeg: ze zijn heerlijk gemarineerd in emotie. Klik hier.

schermafbeelding-2016-09-22-om-13-48-41

“The truth of a thing is the feel of it, not the think of it.” – Stanley Kubrick

Makkelijk is het niet altijd, met taai publiek en je eigen zenuwen of met een hele lastige boodschap, maar als jij iets van deze grappenmakers kan leren, is dat het werkt om jouw volledige overtuiging in een verhaal te laten zien. Jouw passie kan je verhaal enorm versterken. Neem een voorbeeld aan deze drie grappenmakers; durf je ergens boos over te maken, laat zien dat iets je raakt of neem het risico om toe te geven dat je iets spannend vindt. Het effect kan magisch zijn!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.