Naar overzicht

Summer Series II – Wat is onvergetelijk?

26 juli 2017 - 4 min. leestijd
Beerd

Persoonlijk

Relevante trainingen

Taking the Stage

Heb jij ook de neiging om alles wat je op vakantie ziet vast te leggen op camera? Dat je filmend met je GoPro van de Italiaans steegjes naar de Griekse opgravingen struint omdat je bang bent het te vergeten? Nou, die angst is onterecht. De kans is zelfs heel groot dat we ons de dingen die we zien, horen, voelen en proeven in die paar weken vakantie veel beter herinneren dan al het andere in de rest van het jaar… Ik zal je vertellen hoe dat werkt, zodat je tijdens je vakantie die camera wat meer rust mag geven en nog meer kunt genieten van al dat moois om je heen!

Beelden spreken

De meeste mensen herinneren het makkelijkst via beelden. Ga zelf maar na: je vergeet vaker de naam van een persoon dan iemands gezicht, toch? Alleen een woord onthouden is behoorlijk één-dimensionaal: je hebt de klank en de lengte van het woord, maar daar blijft het vaak ook bij. Een beeld voegt daar nog eens kleur, vorm en textuur aan toe. Voor je geheugen zijn dat allemaal extra ‘haakjes’, waardoor iets beter te onthouden valt. Sommige hoog-intelligente mensen kunnen woorden of getallen zelfs associëren met smaak en geur, met als gevolg dat ze zich dingen nog beter kunnen onthouden!

Potje geheugengymnastiek?

Wist je trouwens dat er zoiets bestaat als ‘geheugensport’? Ieder jaar komen de beste ‘geheugen-atleten’ vanuit de hele wereld bij elkaar voor het World Memory Championship – het wereldkampioenschap dingen onthouden. Er bestaan verschillende categorieën, zoals historische data, cijfer- en woordreeksen, of zo snel mogelijk de volgorde van een geschud kaartspel opnoemen. Het is bizar moeilijk, maar de atleten passen vrijwel allemaal dezelfde techniek toe: het koppelen van een totaal losstaand stukje informatie aan een voor hen heel sterk beeld. Hoe gekker of verrassender, des te beter kunnen ze het beeld – en daarmee het stukje informatie – onthouden. Ze geven dat beeld ook nog eens een locatie mee: een plek in hun eigen persoonlijke ‘geheugenpaleis’. Daarvoor nemen ze een plek die ze heel goed kennen, bijvoorbeeld hun ouderlijk huis. Ze nemen dan het losse stukje informatie dat ze moeten onthouden, bedenken daar een beeld bij, zorgen ervoor dat dat beeld zo opmerkelijk mogelijk is door gekke of rare details toe te voegen, en plaatsen dat beeld op een locatie in hun geheugenpaleis. Het resultaat? Het stukje informatie staat in hun geheugen gegrift en ze kunnen het veel makkelijker terughalen.

Deze atleten zorgen ervoor dat er zoveel mogelijk ‘haakjes’ in hun geheugen geslagen worden. En die haakjes zijn van nature veel sterker bij beelden die om wat voor reden dan ook opvallen. Beelden die niet standaard zijn.  

En nu jij!

Nu je weet hoe dit wetenschappelijk werkt, bedenk dan eens hoe het zou zijn als jij diezelfde methode toepast in jouw verhalen. Als het jou lukt om vaker beelden te gebruiken in je verhalen, die opvallen en niet standaard zijn, slaag jij er dus meteen in onvergetelijker te zijn voor jouw publiek. En vergroot je de kans dat jouw kernboodschap echt verankerd raakt in het geheugen van je publiek. Daag jezelf uit om beelden, verhalen en illustraties te gebruiken die écht even anders zijn dan anders. Als je het bijvoorbeeld hebt over “beter samenwerken”, zoek daar dan geen standaard stockphoto bij van ineengeslagen handen.. Die heeft iedereen al 100 keer gezien. Pak in plaats daarvan eens een foto van, zeg, een mierenhoop. Die miertjes zijn een force of nature die tot ongelofelijke dingen in staat zijn, simpelweg omdat ze weten dat ze samen sterker zijn dan alleen. Dat spreekt al een stuk meer tot de verbeelding, is het niet? Die zoektocht naar hoe iets er voor jou uitziet, is ook nog eens ontzettend leuk. Dus probeer het uit; de wetenschap heeft het al bewezen dat het werkt. Aan jou de kans om de techniek van de ‘geheugenhaakjes’ te gebruiken voor meer magie in jouw verhalen!

Groeten vanuit de hangmat!

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.