Naar overzicht

Sympathiek man, die empathie

11 april 2016 - 6 min. leestijd
Daniëlle

Actualiteit

Relevante trainingen

Business as UNusual

Ik wil niet dat het anders wordt!

Veel mensen hebben weerstand tegen veranderingen. We dromen van nieuwe uitdagingen in het leven, maar in werkelijkheid krijgen we stress van grote veranderingen. Voor de geboorte van een kind, een huwelijk of een verhuizing kunnen de stress en zenuwen behoorlijk opspelen. Ook op de werkvloer zijn we niet altijd ontspannen. Er worden voortdurend allerlei dingen van je gevraagd. De strategie verandert, je krijgt een nieuwe werkplek, je functie verandert of je krijgt andere collega’s.

Wat het ook is, bijna niemand is enthousiast over veranderingen en dat is onhandig als jij degene bent die het team een nieuwe richting in moet sturen. Waarschijnlijk doe je dan hard je best om die weerstand de kop in te drukken of tot iets positiefs om te draaien, terwijl juist het omgaan met die weerstand het allerbelangrijkst is. Stel jij jezelf regelmatig de vraag hoe je om moet gaan met de weerstand vanuit het team bij zo’n verandering? Goed nieuws! Er is een oplossing die dichterbij is dan je ooit hebt durven dromen!

Het begin is altijd moeilijk

Mijn dochtertje ging deze week voor het eerst naar school. Ze heeft er lang naar uitgekeken, maar bedacht na de eerste dag toch dat ze liever de rest van haar leven op de crèche wilde doorbrengen. Mijn kleine, stoere meisje met die grote rugzak tussen allemaal grote kinderen. Ik begrijp haar wel. Ik heb buiten haar zicht nota bene tranen met tuiten gehuild, toen ik haar ophaalde en erachter kwam dat ze door de spanning haar boterhammetjes niet had opgegeten. Het valt ook helemaal niet mee om los te laten wat je gewend bent en je in een compleet nieuwe situatie te storten. Dat geldt voor mijn dochter, voor mijzelf als moeder en voor jou als je een grote verandering doormaakt.

Sympathiek? Hou maar op!

Je voelt je vaak de enige op aarde die een dergelijke verandering doormaakt. Je kunt je dan behoorlijk verloren voelen, dus bel je een vriend of je moeder. Meteen heb je spijt. Ze proberen het voor je op te lossen. Platitudes vliegen je om de oren: “Elk begin is moeilijk.” Weet ik. “Over een tijdje heeft ze nieuwe vriendjes en vriendinnetjes.” Zal best. “Dan hou je haar toch nog een dagje thuis?” Sympathiek, maar het helpt niet. Jij en ik zijn niet dom en we kunnen heel goed onze eigen oplossingen en verklaringen bedenken. Er is maar één ding dat helpt: iemand die je hoort en die écht luistert naar wat je hebt te zeggen: “Goh, heftig. Ik kan me voorstellen dat je moederhart in stukken brak.” Dankjewel! Een goede dosis empathisch vermogen betekent dat je je kunt verplaatsen in de gevoelens en gedachten van anderen. Je kunt emoties van anderen beter begrijpen en dat draagt uiteraard bij aan positieve communicatie. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen.

Verandering voelt niet logisch

Met mijn gebroken moederhart liep ik een vader tegen het lijf die ik nog kende van de crèche. Ik vertelde hem hoe het mijn dochter op school was vergaan en hij zei dat hij mijn reactie zeer bemoedigend vond. Hij vertelde over de eerste twee schoolweken van zijn dochter en hoe ellendig hij zich voelde. Hij begreep me echt en dat hielp me. Ik voelde me gesterkt en keek weer met goede moed vooruit. Hij deed niets uitzonderlijks. Hij luisterde gewoon, oordeelde niet en leefde zich in in mijn gevoelens. Dat was alles.

Wauw, dus dát is empathie?

Brené Brown is onderzoekshoogleraar maatschappelijk werk aan de University of Houston, auteur van verschillende bestsellers en haar blogs worden door miljoenen mensen gelezen. Haar boeken gaan onder meer over kwetsbaarheid, moed en schaamte. Brown’s onderzoek richt zich op authentiek leiderschap en oprechtheid in families, op scholen en in organisaties. In 2012 hield zij een TED Talk die eindigde in de top 5 best bekeken TED Talks ooit. In haar boek ‘De kracht van kwetsbaarheid’ legt ze uit wat het verschil tussen empathie en sympathie is. “A connection is the best way to ease someone’s pain and suffering. Rarely a response makes something better. In order to create a genuine empathic connection we have to be brave enough to really get in touch with our own fragilities.”

We moeten aan de empathie!

Empathie betekent dus dat je écht luistert naar wat er speelt en dat je zelf jouw kwetsbaarheden laat zien. Daarbij kun je ruimte geven aan weerstand. Als je goed luistert naar waar het uit voortkomt, reageer je erop met empathie. Zo laat je weten dat je luistert en de persoon in kwestie begrijpt. Op het moment dat dit in de trainingsruimte plaatsvindt, merk ik dat het de beoogde verandering juist kan versnellen. Dus: luister goed naar de weerstand van jouw publiek en maak daar tijd voor. Bespreek het! Ga bij jezelf te rade: wanneer had jij weerstand tegen een verandering en hoe voelde jij je toen? Zo verplaats je je wederom in je publiek. Deel dit met je publiek en je zal zien dat ware empathie jou en jouw publiek gaat helpen de verandering, die er hoe dan ook gaat komen, waar te maken. Als we ergens zeker van zijn, is dat niets voor altijd hetzelfde blijft.

Wil je de TED Speech van Brené Brown bekijken? Klik hier!

Beeld: Matthias Gaberthüel

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.